5 سبزی بهاره که باید در بهار سال جاری بکارید!

به گزارش مجله حقوق، بهار فصلی عالی برای آغاز باغبانی و به خصوص کاشت سبزیجات است. اگر می خواهید 5 سبزی که می توانید در اوایل بهار پرورش دهید را بکارید، مطلب امروز را بخوانید!

5 سبزی بهاره که باید در بهار سال جاری بکارید!

در اوایل بهار آب و هوا غیر قابل پیش بینی است. یک روز گرم است و روز دیگر حتی می توان نشانه هایی از بارش برف را دید. این آب و هوا برای کاشت سبزی های نرم و ترد مناسب نیست، اما هنوز هم سبزیجاتی هستند که با این آب و هوا کنار آیند و با صبح های سرد و هوای بد مسئله ای نداشته باشند. یکی دیگر از خوبی های سبزیجات این فهرست آن است که می توان آنها را از دانه شان پرورش داد.

1- گشنیز

شما می توان به راحتی یک دسته گشنیز را از دانه آن پرورش دهید. بهتر است قسمتی از زمین باغچه تان را به کاشت گشنیز اختصاص دهید، به این صورت اولین و آخرین گشنیز فصل را برداشت خواهید کرد. لازم نیست ابتدا گیاه را نشا زده و سپس به زمین منتقل کنید. در همان ابتدا دانه های گشنیز را در زمین تان بکارید. اگر آب و هوای محل زندگی تان خیلی سرد است و برای کاشت شک دارید، خیال تان راحت باشد دانه های این سبزی حتی برفی سبک را هم تحمل می نمایند و وقتی هوا گرم شدن جوانه می زنند!

برای آغاز به کاشت ابتدا زمین تان را شخم بزنید و آماده کنید. سپس مقداری از دانه ها را در دست تان بریزید و آنها را با مقداری خاک خشک مخلوط کنید و بعد بر روی زمین باغچه تان پخش کنید. با مخلوط کردن دانه ها با خاک، آنها به طور یکنواخت بر روی زمین پخش می شوند.

2- بادرنجبویه

این سبزی عضوی مقاوم از خانواده نعنا است که بیشتر به خاطر خواص دارویی اش شناخته شده است اما می توان آن را به عنوان سبزی خوردن هم مصرف کرد. این سبزی خوشمزه می تواند آب و هوای روزهای غیر قابل پیش بینی بهار را به خوبی تحمل کند. در هنگام کاشت این سبزی توجه داشته باشید که بهتر است به جای کاشت آن در زمین باغچه، آن را درون گلدانی بکارید و سپس گلدان آن را در حیاط یا بالکن قرار دهید. اگر بادرنجبویه را مستقیما در زمین بکارید به سرعت رشد نموده و کنترلش از دست تان خارج خواهد شد، هر چه باشد از خانواده نعنا است!

پس همین حالا گلدانی برای کاشت آن آماده کنید و تا یکی دو هفته دیگر آن را بکارید، پیش از آنکه تابستان آغاز گردد و استرس زیادی به گیاه وارد گردد.

3- گل گاو زبان

همین امروز برای کاشت گل گاو زبان دست به کار شوید! این سبزی باشکوه سزاوار فضایی زیبا در باغچه تان است! گل گاو زبان می تواند خیلی بزرگ گردد پس آن را در جایی از باغچه بکارید که می خواهید زمان زیادی را در آنجا سپری کند. این گیاه رشد سریعی دارد و می تواند از کنترل خارج گردد.

همه ما خواص دارویی گل گاو زبان را می دانیم اما چیزی که نمی دانیم این است که می توان شاخسار گیاه را هم به طور خام مصرف کرد. مثلا می توانید برگ های جوان گل گاو زبان را در سالاد بریزید. البته که می گردد از گل های آن هم استفاده کرد و آنها را به صورت خام در سالاد یا به عنوان تزئین در غذا و دسر استفاده کرد. زمانی که گرمای تابستان از راه می رسد این گیاه عاشق سرما آغاز به فراوری دانه می نماید. پس در تابستان حواستان به غلاف های دانه گل گاو زبان باشد و آنها را در سالاد و غذاهاتان بریزید. می بینید؟! این سبزی تا مدت زیادی برای تان خوردنی فراهم می نماید!

4- شوید

چه کسی است که شوید را دوست نداشته باشد؟! این گیاه خوشمزه در خاک سرد بهار به سرعت رشد می نماید و در اندک زمانی بر سر سفره تان می آید. می توانید شوید را چند بار هرس کنید تا زود به دانه نرود اما وقتی دانه داد بگذارید کارش را انجام دهد چون گیاه خود دانه افشان است و احتیاج نیست دوباره آن را بکارید. اگر گیاه تان خیلی بزرگ شد و یا تعداد زیادی از آن کاشته بودید، می توانید به راحتی آنها را در فریزر برای بعدتان ذخیره کنید. هر چه بیشتر شوید بکارید بهتر چون می توانید از آن در باقالی پلو هم بهره ببرید!

5- ریحان

درست است که می گویند ریحان عاشق گرما است، اما اگر دانه های آن را در ابتدا درون خانه بکارید و بعد با گرم شدن هوا به بیرون از خانه منتقلش کنید، این سبزی به خوبی جواب می دهد. اگر دلتان خواست می توانید آن را همواره در درون خانه نگه دارید. تا زمانی که برای گیاه پنجره ای آفتابی فراهم کنید، این سبزی هیچ شکایتی ندارد که در درون خانه کنار شما باشد!

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1373

به "5 سبزی بهاره که باید در بهار سال جاری بکارید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 سبزی بهاره که باید در بهار سال جاری بکارید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید