6 گیاه دارویی با پرورش ساده برای باغبان های مبتدی

به گزارش مجله حقوق، آیا به دنبال چند گیاه دارویی هستید که بتوانید بدون هیچ تجربه ی باغبانی، در باغچه خانه خود پرورش دهید؟ امروزه که بیشتر دنیا به علت شیوع کووید 19 در قرنطینه به سر می برند، خیلی از افراد زمان زیادی را در خانه سپری می نمایند. می توانید از این زمان برای امتحان کردن سرگرمی های جدیدی بهره ببرید که قبلا به علت وقت نداشتن، آن ها را امتحان نکرده اید. باغبانی یکی از سرگرمی های آرامش بخشی است که بسته به محل زندگیتان در کل سال می توانید از آن لذت ببرید.

6 گیاه دارویی با پرورش ساده برای باغبان های مبتدی

جهت دریافت خدمات ویلا سازی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

با این مقاله از خبرنگاران مگ همراه ما باشید تا شما را با چند گیاه دارویی و روش پرورش آن ها در خانه آشنا کنیم.

مفهوم دقیق گیاه دارویی

گیاهان دارویی گیاهانی هستند که به عنوان تسکین دهنده بیماری ها و علائم گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. نمونه رایجی که ممکن است با آن آشنا باشید استفاده از ریشه زنجبیل برای تسکین اختلالات گوارشی است. آماده کردن و پرورش گیاهان می تواند کار دشواری باشد که می تواند شامل آماده کردن قسمت های معینی از گیاهان، گرما دادن به آن ها و تهیه عصاره آن ها و گاهی اوقات اضافه کردن آن به یک پایه الکلی قوی باشد.

اما گیاهان زیادی وجود دارند که می توانید آن ها را پرورش دهید و بدون احتیاج به این که در زمینه پرورش گیاهان متخصص باشید، از آن ها بهره ببرید.

چند گیاه دارویی قابل کاشت در خانه

پرورش دادن گل و گیاهان احساس خلاقیت و مفید بودن می دهد. در حقیقت، این سرگرمی ساده می تواند واقعا آرامش بخش باشد و به رهایی از استرس یاری کند که در نهایت تأثیر مثبتی روی سلامتی تان می گذارد.

در حالی که پرورش تمام انواع گیاهان، سرگرمی جالبی است اما پرورش گیاهان معطر نوع جالب و منحصر به فردی از پرورش است که ممکن است تا به حال به آن فکر نکرده باشید. داروهای معطر معمولا برای پخت و پز و فراوری لوازم آرایشی استفاده می شوند اما می توان از آن ها برای اهداف دارویی هم استفاده کرد. استفاده از گیاهان دارویی به بیش از 5000 سال پیش برمی گردد. در این قسمت به چندین گیاه دارویی اشاره می کنیم که پرورش آن ها برای باغبان های مبتدی، ساده است.

1. اسطوخودوس

اسطوخودوس یک گیاه دارویی است که می تواند به اهداف گوناگونی استفاده گردد اما معمولا برای برطرف کردن اضطراب و استرس استفاده می گردد. این گیاه نه تنها به بهبود خلق و خو یاری می نماید، بلکه یک رایحه ملایم و رنگ بنفش زیبایی هم دارد.

در گذشته اسطوخودوس برای تمدد اعصاب و درمان عفونت ها، سوختگی ها و جای نیش استفاده می شد. اما شواهد کنونی نشان می دهند که روغن اسطوخودوس خاصیت متعادل نماینده خلق وخو، مسکن و حفاظت نماینده نورونی هم دارد. اسطوخودوس انواع گوناگونی دارد مثل اسطوخودوس انگلیسی، اسطوخودوس پرتغالی، اسطوخودوس اسپانیایی و اسطوخودوس فرانسوی.

نکاتی که باید هنگام پرورش اسطوخودوس به آن ها توجه کنید

  • فصل بهار موعد مناسبی برای پرورش اسطوخودوس است اما اگر از جوانه ها و گیاهان بزرگتر بهره ببرید، می توانید اسطوخودوس را در فصل پاییز هم پرورش دهید.
  • با توجه به گفته های کشاورزان، اسطوخودوس را باید به فاصله 70 تا 100 سانتی متری از هم و با مالچ بکارید و آن را از نواحی مرطوب دور نگه دارید.
  • زمانی که گیاهان جدید در حال رشد هستند، 1 الی 2 بار در هفته اسطوخودوس ها را آبیاری کنید و بعد از شکل گیری جوانه ها، این زمان را به هفته ای 2-3 بار افزایش دهید. پس از رشد کامل جوانه ها، می توانید دوباره هفته ای یک الی دو بار به گیاه آب بدهید.
  • اگر می خواهید اسطوخودوس را در خانه پرورش دهید، گیاه را در کنار پنجره نگه دارید تا میزان مناسبی نور دریافت کند.
  • وقتی 50% از جوانه های اسطوخودوس باز شدند، زمان مناسبی برای بریدن ساقه است. کشاورزان پیشنهاد می دهند که ساقه ها را هنگام صبح ببرید زیرا در این زمان روغن اسطوخودوس بیش از هر زمان دیگری متمرکز است. حالا که اسطوخودوس تازه دارید می توانید غنچه های تازه یا خشک شده آن را برای اهداف درمانی که به استرس و خلق و خو مربوط هستند بهره ببرید.

برخی از استفاده های اسطوخودوس

  • برای داشتن یک تجربه آرامش بخش، غنچه های تازه را به حمام آب گرم اضافه کنید یا غنچه های اسطوخودوس را در اطراف خانه قرار دهید.
  • غنچه های اسطوخودوس را به صورت وارونه آویزان کنید و آن ها را خشک کنید تا با آن ها چای یا ساشه درست کنید.
  • ساشه های اسطوخودوس خشک شده (و حتی تازه) را می توانید در اطراف خانه و در رختخواب بهره ببرید.
  • برای خواب بهتر، ساشه های اسطوخودوس را در بالش یا رختخواب قرار دهید.
  • غنچه های خشک شده اسطوخودوس را در چای بریزید تا یک چای آرامش بخش تهیه کنید.

2. نعناع

نعناع یک گیاه آرامش بخش است که برای پاکسازی و تقویت بدن استفاده می گردد. نعناع، به کاهش درد و نفخ معده، آرام کردن ذهن و تقویت خواب یاری می نماید.

پرورش نعناع ساده است و یک گیاه پرزدار و بادوام است که مزه خوبی هم دارد و می توانید از آن در دسرها، سالادها و رول سبزیجات بهره ببرید. نعناع انواع گوناگونی دارد از جمله نعناع فلفلی و پونه. معمولا وجود نعناع در باغچه احساس می گردد و به راحتی گسترش می یابد.

نکاتی که برای پرورش نعناع باید بدانید

  • بذر نعناع به راحتی رشد پیدا نمی نماید پس بهتر است که جوانه آن را خریداری کنید.
  • اگر در هر زمانی از سال می خواهید که نعناع را در محیط بیرون از خانه بکارید، مطمئن شوید که می توانید در آب و هوای سرد از این گیاه محافظت کنید.
  • نعناع در خاکی که دارای زهکشی مناسب باشد و تا حدی مرطوب است بهتر رشد می نماید.
  • جوانه ها را به فاصله 70 سانتی متر از هم بکارید و آن ها را در محدوده معین شده خود قرار دهید.
  • نعناع ها رشد خوبی دارند و نسبتا بلند خواهند شد. پس تنها در صورتی جوانه های زیادی را خریداری کنید که قصد دارید نعناع های زیادی را پرورش دهید.
  • وقتی برگ های نعناع رشد کردند، برخی از آن ها را کوتاه کنید و به خوبی تمیز کنید.

برخی از استفاده های نعناع

  • می توانید از برگ های نعناع برای یک حمام آرامش بخش بعد از یک روز سخت کاری بهره ببرید.
  • برگ های نعناع را ریز ریز کنید و با نارون کوهی مخلوط کنید سپس به عنوان سفت نماینده پوست صورت از آن بهره ببرید.
  • اگر از مسائل گوارشی رنج می برید، برگ نعناع فلفلی یا پونه را در آب بجوشانید و چای تهیه کنید.
  • نعناع را به چای سبز اضافه کنید تا به آن آنتی اکسیدان بیفزایید و یک تجربه انرژی بخش داشته باشید.
  • مطالعات نشان داده اند که نعناع می تواند به برطرف مسائل معده یاری کند پس برای بهبود عملکرد گوارشی، بعد از صرف وعده های غذایی چای نعناع یا آب حاوی نعناع بنوشید.
  • اگر از چای نعناع چیزی به جامانده است آن را در فریزر نگه دارید و برای رهایی از آفتاب سوختگی در فصل تابستان از آن بهره ببرید.

3. رزماری

رزماری یک گزینه ایمن، هم برای باغبانان مبتدی و هم برای باغبانان باتجربه است. رزماری یکی از محبوب ترین گیاهان برای آشپزی در سرتاسر دنیا است که به علت خاصیت آنتی باکتریال، ضددیابتی، ضدالتهابی و ضدمیکروبی که دارد استفاده می گردد. در حقیقت رزماری در اروپا به عنوان یک ماده نگهدارنده که خاصیت آنتی اکسیدان دارد استفاده می گردد.

البته رزماری بیشتر به خاطر تأثیر مثبتی که روی مغز می گذارد مشهور است. این گیاه زمانی که به صورت خوراکی مصرف گردد به تقویت حافظه، کاهش اضطراب و بهبود خواب یاری می نماید. همچنین زمانی که رزماری استنشاق گردد، می تواند به تقویت حافظه یاری کند. می توانید دانه یا جوانه رزماری را در خاک زهکشی شده و در گرمای آفتاب بکارید تا رشد گیاه را تقویت کنید و از اشباع آب بپرهیزید.

نکاتی که برای پرورش آسان رزماری باید بدانید

  • رزماری می تواند پهن و بلند گردد پس رزماری ها را با فاصله از هم بکارید.
  • به طور مرتب رزماری ها را آبیاری کنید و در مواقع لزوم هرس کنید.
  • اگر می خواهید در زمستان رزماری را پرورش دهید، آن را در داخل خانه بکارید و در کنار یک منبع مناسب نور خورشید قرار دهید.
  • زمانی که رزماری ها آماده چیدن هستند، ساقه ها را ببرید و فورا از آن ها بهره ببرید یا آن ها را به صورت وارونه آویزان کنید تا خشک شوند.

روش های استفاده از رزماری

  • بوته های رزماری را در یک ظرف آب بریزید و بجوشانید تا یک چای خوش طعم به دست بیاورید. چای رزماری یک روش مناسب برای مصرف رزماری است تا از خواص آن بهره مند شوید. هنگام آغاز روز، 1 فنجان چای رزماری بنوشید.
  • با قرار دادن جوانه های تازه رزماری در خانه می توانید رزماری را استنشاق کنید.

4. ریحان

ریحان یک بوته متعلق به تیره نعناعیان است که بومی قسمت های شمالی و مرکزی هند است. اما سال ها بعد، کشت و پرورش ریحان در مناطق گرمسیری جوامع شرقی هم رواج پیدا کرد.

امروزه چندین گونه ریحان در سرتاسر دنیا کشت داده می شوند که هر یک طعم، گل، رنگ برگ و الگوی رشد خاص خود را دارند. ارتفاع گیاه از یک گونه به گونه دیگر متفاوت است اما معمولا ریحان تا 60-90 سانتی متر رشد می نماید.

  • راهنمای کامل کاشت انواع سبزیجات در خانه و آپارتمان

برخی از گونه های ریحان چند ساله هستند، به این معنا که بیش از 2 سال عمر می نمایند. سایر انواع ریحان یک ساله هستند به این معنا که چرخه زندگی آن ها را در یک سال کامل می نمایند. این گیاه به خاطر بو و رایحه متفاوتی که دارد شناخته شده است و به یکی از مواد اولیه محبوب در آشپزخانه تبدیل شده است.

ریحان در انواع گوناگونی در دسترس است: تازه، خشک شده و یخ زده. برگ های ریحان تازه را می توانید به عنوان چاشنی یا یک ماده اولیه در سس های محبوبی مثل سس پستو و سالادها بهره ببرید. این در حالیست که برگ های خشک شده به عنوان طعم دهنده استفاده می شوند.

افراد زیادی هستند که ریحان را در خانه پرورش می دهند زیرا به شرایط خاصی برای نگهداری احتیاج ندارد. تمام چیزی که احتیاج دارید این است که نوع مناسبی از خاک و نور کافی را برای گیاه فراهم کنید تا بتواند رشد کند. به علاوه این گیاه را در زمان درست هرس کنید.

نکاتی برای کشت پیروز ریحان

  • ریحان تنها در محیط های گرم و آفتابی رشد می نماید. مناطق یخبندان و دمای بالا می توانند این گیاه گرمسیری را خراب نمایند. بهترین زمان برای کاشت بذر ریحان، 5-6 هفته قبل از آخرین سرما است.
  • با وجود اینکه ریحان برای رشد به نور مستقیم آفتاب احتیاج دارد، اما باید بذرپاشی را در محیط خانه یا در گلخانه و با دمای 18 تا 24 درجه سانتی گراد انجام دهید. در این شرایط، بعد از مدت کوتاهی که دانه ها جوانه زدند، می توانید آن ها را به بیرون منتقل کنید و در یک خاک زهکشی شده و حاصل خیز بکارید.
  • نقطه ای را برای کاشت ریحان پیدا کنید که گیاه بتوانید حداقل 6 ساعت در روز نور کافی دریافت کند.
  • اگر می خواهید گیاه را در باغچه و بیرون از خانه بکارید حتما بعد از جوانه زدن گیاه را هرس کنید و آن ها را با فاصله حداقل 30 سانتی متری از هم بکارید.
  • اجازه دهید که گیاه برای 1 ماه و نیم رشد کند و سپس نوک آن را کوتاه کنید. کوتاه کردن قسمت سر گیاه به رشد گیاه از قسمت های اطراف یاری می نماید.
  • این هرس شدن دوره ای مانع از گلدهی پیش از موعد می گردد. اگر ساقه های جدیدی مشاهده کردید آن ها را قطع کنید، زیرا این کار در نهایت سبب تحریک جوانه دهی اغلب گیاهان می گردد.

4 عنصر ضروری برای رشد ریحان

  • منبع پیوسته رطوبت
  • خاک با دمای گرم
  • نور مستقیم خورشید
  • هرس کردن منظم

به یاد بسپارید که ریحانی که در باغچه خانه پرورش می دهید یک گیاه یک ساله است به این معنا که حتی اگر در مناسب ترین شرایط نگهداری گردد، طی یک سال از بین خواهد رفت.

برخی از خواص ریحان

  • به علت ساختار ریحان که سرشار از مواد مغذی است، این گیاه خواص درمانی بسیار زیادی دارد. ریحان منبعی غنی از ویتامین های ضروری و مواد معدنی (نظیر ویتامین A و K، پتاسیم، منیزیم و منگنز) است.
  • این گیاه حاوی فیبر خوراکی نیز است که به بهبود گوارش، عملکرد روده و معده یاری می نماید.

5. بابونه

بابونه گیاهی است که شبیه گل مروارید است و معمولا در چای و محصولات زیبایی به عنوان یک ماده تسکین دهنده استفاده می گردد. این گل زیبا یکی از گیاهان باستانی است که برای اهداف دارویی استفاده می گردد. گل های بابونه حاوی ترپنوئید و فلاونوئید هستند که استفاده دارویی از این گیاه را پشتیبانی می نمایند.

بابونه را در فصل تابستان زمانی که گل های آن باز شدند درو می نمایند. گل های بابونه را می توانید خشک کنید و برای تهیه یک چای خوش طعم و آرامش بخش از آن بهره ببرید.

نکات مهم برای پرورش پیروزیت آمیز بابونه

  • بابونه را می توانید در فصل بهار با کاشت جوانه پرورش دهید.
  • مطمئن شوید که به طور مرتب گیاه را آبیاری می کنید، به خصوص اگر هوا خیلی گرم است.
  • اگر می خواهید این گیاه را در گلدان بکارید، برای این که طی فصل زمستان از تجمع رطوبت زیادی که ممکن است گیاه را خراب کند بپرهیزید آن را بالاتر از سطح زمین قرار دهید.

برخی از استفاده های بابونه

  • علاوه بر مصرف بابونه به روش خوراکی، می توانید گل های خشک شده بابونه را به شکل ساشه در محیط خانه قرار دهید تا هوای مطبوعی را تنفس کنید یا گل های خشک شده را به سوپ خانگی بیفزایید.
  • یک دسته بابونه را به صورت وارونه آویزان کنید تا خشک گردد، سپس آن را در آب بجوشانید و از صافی رد کنید. می توانید آن را به عنوان یک فنجان چای قبل از خواب بنوشید و لذت ببرید. علاوه بر این، برای طعم دهی به این چای می توانید از عسل یا زنجبیل هم بهره ببرید.

6. بادرنجبویه

در گذشته بادرنجبویه برای تقویت روحیه استفاده می شد و امروزه هم اطلاعاتی در دسترسند که این ادعا را ثابت می نمایند. با توجه به تحقیقات اخیر بادرنجبویه علاوه بر بهبود روحیه روی بهبود عملکرد هم تأثیر می گذارد. همچون نعناع، رشد بادرنجبویه هم آسان است و می تواند به راحتی باغچه تان را پر کند. می توانید این گیاه طراوت بخش را در باغچه یا گلدان بکارید.

نکاتی برای پرورش بادرنجبویه

  • بادرنجبویه یک گیاه جاودانه است که در مناطقی با خاک غنی و زهکشی شده پرورش پیدا می نماید.
  • این گیاه هم با وجود سایه رشد می نماید و هم با وجود نور آفتاب.
  • می توانید یک نهال یا جوانه بادرنجبویه را خریداری کنید اما اگر می خواهید آن را از بذرها کشت دهید، 2 الی 3 هفته قبل از آخرین سرمای بهار آن را در خاکی با دمای 21 درجه سانتی گراد بکارید.

برخی از استفاده های بادرنجبویه

  • برای استفاده از این گیاه، چند برگ بادرنجبویه را بچینید، آن را در دستانتان له کنید و سپس پشت گوش ها یا روی مچ ها بزنید تا روحیه تان را تقویت کنید.
  • علاوه بر این می توانید برگ ها را بجوشانید و آن ها را از صافی رد کنید تا یک چای تقویت نماینده روحیه تهیه کنید.
  • طعم ملایم بادرنجبویه گزینه مناسبی برای درست کردن یک چای سرد خوش طعم در طول تابستان است. چای داغ را در یک ظرف بریزید، آن را در یخچال قرار دهید تا خنک شد و سپس روی آن یخ بریزید.

اگر آماده پرورش گیاهان دارویی در باغچه خود هستید با یک مقدار کم آغاز کنید و ادامه دهید.

منبع: emedihealth

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 775

به "6 گیاه دارویی با پرورش ساده برای باغبان های مبتدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 گیاه دارویی با پرورش ساده برای باغبان های مبتدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید