22 استاندارد برای گیاهان دارویی تدوین شد؛ افزایش کیفیت تولیدات داخلی

به گزارش مجله حقوق، استانداردسازی محصولات حوزه گیاهان دارویی تضمینی برای ارتقتی کیفیت این تولیدات در کشور است. گیاهانی که می توانند در بهبود سلامت جامعه موثر باشند.

22 استاندارد برای گیاهان دارویی تدوین شد؛ افزایش کیفیت تولیدات داخلی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تدوین 22 عنوان استاندارد برای گیاهان دارویی با همکاری نهادهای مرتبط توانسته مسیری روشن پیش روی صنعت گیاهان دارویی باز کند تا به سمت ارتقای کیفی محصولات فراوریی حرکت کند. استانداردهایی که تدوین شده است تا همه محصولات منطبق با آنها فراوری شوند و بازار داخلی و جهانی از این محصولات استقبال نمایند.

به همت ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از نهادهایی است که برای به ثمر نشاندن این هدف با دیگر نهادهای مرتبطی چون شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی، اداره کل فرآورده های طبیعی سازمان غذا و دارو و دفتر طرح ملی گیاهان دارویی همکاری مشترکی را شروع و بر همین اساس، 22 عنوان استاندارد گیاهان دارویی را تدوین و به سازمان ملی استاندارد ارسال نموده اند که 7 مورد از این استانداردها تا به امروز به تصویب این سازمان رسیده است.

همه کالاها و محصولات فراوریی ایران ساخت از زیرساخت های فعالیت تا ورود به بازار ملزم به دریافت مجوزهای خاصی هستند. حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی نیز از این امر مجزا نیست و با توجه اینکه با سلامت فرد و جامعه، ارتباط مستقیمی دارد باید صدور مجوزها با سختگیری بیشتری اعمال گردد.

گستردگی و پراکندگی زیاد حوزه های مرتبط با صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی کار تدوین استانداردها را کمی مشکل می نماید و باید نهادهای مختلفی به داین حوزه ورود نمایند. مجموعه هایی چون وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال، سازمان دامپزشکی، سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان غذا و دارو از جمله این نهادها هستند.

اما ستاد توسعه علوم و فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهادی واسط، در کوشش است تا از همه ظرفیت های موجود در کشور بهره ببرد و برای تسریع و تسهیل صدور مجوزها از آنها استفاده کند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1310

به "22 استاندارد برای گیاهان دارویی تدوین شد؛ افزایش کیفیت تولیدات داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "22 استاندارد برای گیاهان دارویی تدوین شد؛ افزایش کیفیت تولیدات داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید