کتک بزن، شیرینی بده، جریمه نشو!

به گزارش مجله حقوق، نوشتن از اتفاقات عجیب و غریب در ورزش ایران سوژه ای تکراری است؛ ولی به هر روی هر بار و شاید هر ماه در رشته های مختلف، اتفاقاتی رخ می دهد که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. یکی از این اتفاقات مربوط به زد و خورد در حاشیه رقابت های انتخابی تیم ملی ووشوی جوانان دختران، به میزبانی آکادمی ملی ووشو است که با حواشی بسیار زیادی همراه شد. این مسابقات 24 تیرماه برگزار و حسابی جنجالی شد؛ جنجال مربوطه ربطی به خود مسابقات نداشت؛ بلکه در حاشیه این رقابت ها پدر یکی از ورزشکاران که ظاهرا از اجحاف داوری در حق دخترش شاکی بود، به سالن وارم آپ رسید و صحنه های زشتی را رقم زد. در فیلم های منتشرشده این طور مشخص است که پدر کیانا ده پهلوان یکی از ووشوکاران جوان، به سالن مربوط به گرم کردن دختران ووشوکار رفته و در آنجا با چند زن که گفته می شد یکی از آن ها مربیان حریف دخترش است، دعوا و زد و خورد می کند. اتفاقی زشت و دور از انتظار در ورزش ایران.

کتک بزن، شیرینی بده، جریمه نشو!

با این حال این ماجرا یک روی دیگر هم داشت؛ چون بعد از انتشار فیلم های مربوطه مشخص شد که پدر مذکور با سه نفر درگیر شده که اتفاقا پای خواهران منصوریان، ووشوکار های مطرح ایرانی هم در میان بود. دو خواهر منصوریان که نقش مربی و دستیار در تیم ملی جوانان دارند، در بطن درگیری بودند و با پدر کیانا ده پهلوان زد و خورد کردند! یکی از خواهران منصوریان بعد از این اتفاقات زشت در مصاحبه با ورزش 3 تأکید کرد که با لگد پدر کیانا ده پهلوان را زده و او را از سالن بیرون کرده است. در ابتدا به نظر می رسید که روایت همان چیزی است که خواهران منصوریان و مربی رقیب کیانا تعریف کرده اند؛ اما مصاحبه پدر کیانا با خبرگزاری ایسنا زوایای دیگری را روشن کرد. او از این گفت که در سالن، دختر کوچک و 12ساله اش را کتک زدند و بعد که همسرش برای مداخله وارد ماجرا شده، او را هم کتک زدند که حتی دماغش شکسته است! بیرون از سالن محل درگیری، به این پدر خبر داده اند که دختر و همسرتان در حال کتک خوردن هستند و او مدعی شد که برای جداکردن آن ها به سالن رفته که آن درگیری پیش آمده است.

ناگفته پیداست که زد و خورد و درگیری فیزیکی در هر سطحی ناپسند است؛ ورود یک مرد به محل برگزاری یا سالن گرم کردن ورزشکاران زن به قصد درگیری هم به اندازه کافی عجیب و غریب است. از آن گذشته برخورد فیزیکی با زنان هم ناگفته پیداست که هیچ توجیهی ندارد؛ اما شاید عجیب تر از این اتفاق مربوط به رفتار خواهران منصوریان به عنوان مربیان تیم ملی است؛ اینکه آن ها در چنین شرایطی که باید تلاش کنند تنش به وجود آمده را از بین ببرند، خودشان وارد معرکه شده و به طور رسمی از این بگویند که با لگد پدر کیانا را زده اند، جای تعجب دارد! گو اینکه چنین تعجبی به اندازه شگفت زده شدن از رأی کمیته انضباطی ووشو برای خاطیان نیست. در رأی کمیته انضباطی فدراسیون ووشو هیچ گونه محرومیتی برای خواهران منصوریان در نظر گرفته نشده است!

پیش از رسیدن به این بخش بهتر است به ویدئوی جدیدی که بعد از آن اتفاقات زننده منتشر شد، برگشت. در آن فیلم که در فضای مجازی منتشر شد، یکی از خواهران منصوریان با شیرینی مقابل پدر کیانا و دختران او نشسته و در حال توضیح دادن و البته عذرخواهی است؛ شیرینی را تعارف می کند و می گوید تمام مسائل در خانواده ووشو حل شده است. پدر کیانا ده پهلوان هم از رفتاری که داشته است، عذرخواهی می کند و به نظر می رسد همه چیز قرار است به خوبی و خوشی تمام شود؛ اما اندکی بعد رأی کمیته انضباطی فدراسیون ووشو از راه می رسد؛ در رأی مذکور، همه طرفین دعوا و درگیری محروم شده اند، به غیر از خواهران منصوریان!

پدر کیانا سه سال از حضور در سالن های ورزشی محروم شده است. طبیعی است او به خاطر رفتاری که داشته باید در انتظار جریمه سنگین تری هم باشد؛ چون فدراسیون ووشو خبر داده از طریق مراجع ذی صلاح قضائی هم رفتار این شخص را پیگیری خواهند کرد. دختران ده پهلوان هم هرکدام که در سالن بوده اند، به طریقی جریمه شدند. صدیقه دریایی مربی رقیب کیانا ده پهلوان و البته ورزشکاری که با ده پهلوان هم مبارزه کرده، به نوعی جریمه شدند. اما پرسش اینجاست که چرا خواهران منصوریان از محرومیت قسر در رفتند؟ آن ها به عنوان مربی تیم جوانان و ورزشکاران شناخته شده، درحالی که هرکدام الگوی بسیاری از ووشوکاران جوان هستند، رفتار های ناپسندی از خود نشان دادند. شاید درگیر هیجان لحظه ای شده باشند؛ ولی وقتی از آن ها به عنوان مربی تیم ملی یاد می شود، طبیعی است که انتظار می رود رفتاری بسیار پخته تر داشته باشند.

اینکه چطور فدراسیون ووشو و کمیته انضباطی این فدراسیون محرومیتی برای خواهران منصوریان در نظر نگرفته، بسیار عجیب است. ضمن اینکه نباید فراموش کرد که خواهران منصوریان پیش از آنکه سمتی در این فدراسیون داشته باشند، همواره زیر ذره بین بوده و کمیته انضباطی فدراسیون هم چندین بار آن ها را با محرومیت روبرو کرده بود. اینکه این بار و با توجه به انتشار فیلم زننده درگیری و مصاحبه یکی از خواهران منصوریان که رسما تأیید کرده وارد درگیری شده و با لگد به طرف مقابل ضربه زده اند، آن ها از محرومیت جان سالم به در برده اند، جای شگفتی دارد. گفتنی است فدراسیون ووشو نسبت به اعلام این رأی و اینکه چرا نقش خواهران منصوریان که در بطن ماجرا بوده اند، نادیده گرفته شده، توضیحی نداده است.

منبع: فرارو
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1365

به "کتک بزن، شیرینی بده، جریمه نشو!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتک بزن، شیرینی بده، جریمه نشو!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید