کاپادوکیا (کاپادوکیه)، میراث جهانی یونسکو در ترکیه

به گزارش مجله حقوق، کاپادوکیا مرکز شهر آناتولی است و در جنوب شرقی آنکارا و نزدیکی نوشهیر قرار گرفته. این منطقه به منطقه اسب های زیبا معروف است و نامش را از دوران چیرگی مسیحیت بر ترکیه یدک می کشد. در سرتاسر دنیا سه روستای کاملا صخره ای وجود دارد که یکی از آنها کاپادوکیا است. دیگر روستاها، یکی کندوان در ایران خودمان و دیگری در داکوتای آمریکا است. داستان شکل گیری این روستا به زمانی باز می شود که مسیحیان برای فرار از دست سربازان رومی به این منطقه پناه آوردند و در زیر زمین و در دل کوه ها مشغول به ساخت پناهگاه برای خودشان شدند. با ما همراه باشید تا در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران به معرفی کامل روستای کاپادوکیا میراث دنیای یونسکو در ترکیه بپردازیم.

کاپادوکیا (کاپادوکیه)، میراث جهانی یونسکو در ترکیه

دیدنی های کاپادوکیا

دیدنی های کاپادوکیا بسیار زیاد است و سالیانه مسافران زیادی را به سمت خودش می کشاند. گورمه یکی از معروف ترین بخش ها و منطقه ها این روستاست که در اصل یک موزه مجسمه های باستانی در دل فضای باز به شمار می رود. در سال 85 میلادی این موزه به وسیله یونسکو به عنوان میراث جهانی در ترکیه شناخته شد. یکی دیگر از مکان های دیدنی و جاذبه های کاپادوکیا شهر زیرزمینی Kayamkli است. این شهر زیرزمینی سالیانه تعداد زیادی جهانگرد را برای بازدید به سمت خود جذب می نماید. تمامی اتاق های این شهر زیر زمینی به وسیله تونل به یکدیگر متصل هستند و سر در هر تونل نیز یک سنگ بزرگ قرار داده شده تا در صورت احتیاج راه ورودی تونل برای مقابله حمله بسته گردد. جالب است که این خانه های زیرزمینی از امکانات خوبی همانند آسیاب، اجاق و سبدهای حصیری برخوردار بوده اند.

جشنواره بالن های رنگارنگ در کاپادوکیا

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی کاپادوکیا برگزاری جشنوراه بالن های رنگارنگ است. منظره فوق العاده این بالن ها برای بسیاری یادآور فیلم جنگ ستارگان است. جالب است بدانید که واقعا هم برخی از صحنه های فیلم جنگ ستارگان در منطقه کاپادوکیا فیلمبرداری شده است. کاپادوکیا شهری صخره ای است. تعداد صخره های عجیب و غریب با شکل های متمایز در آن بی شمار است و یکی از جاذبه های گردگشری این منطقه نیز همین صخره ها و سنگ هاست. گشت و گذار در دل آسمان ترکیه به وسیله بالن می تواند نظره خوب و شگفت انگیزی از وسعت این ناحیه به شما بدهد و بعلاوه جز یکی از تجربه های ناب تان باشد.

تور بالن سواری در کاپادوکیا

تو بالن سواری در کاپادوکیا یکی از مشهورترین تورهای بالن سواری در سرتاسر جهان است. منظرههای فوق العاده و آب و هوای بسیار خوب منطقه یکی از اصلی ترین دلایلی است که سالیانه تعداد زیادی مسافر برای این تور ثبت نام می نمایند. زمانی که سوار بالن می شوید و ارتفاع می گیرید باد شما را به سمت صخره ها و دره ها راهنمایی می نماید و تماشای این منظره ها با رنگ های سبز، نارنجی، قرمز و مشکی از ناب ترین تجربه های شما در طول عمرتان خواهد بود.

برترین زمان بازدید از تور بالن سواری کاپادوکیا بین ماه های آوریل تا مه و بعلاوه سمپتامبر تا اکتبر است. شرکت های بین المللی و ترکیه ای زیادی هستند که در منطقه به کرایه دادن بالن مشغولند. از بین این شرکت ها معروف ترین آنها سلطان بالونز و کاپادوکیا وویجر بالنوز نام دارند. شرکت گورمه بالونز نیز برای یک پرواز 60 دقیقه ای به ازای هر نفر 200 دلار و برای یک پرواز 90 دقیقه ای برای هر نفر 320 دلار دریافت می نماید. در سال گذشته چیزی حدود نیم میلیون گردشگر و جهانگرد این منطقه را به وسیله بالن های هوای داغ مشاهده نموده اند.

دودکش های افسانه ای کاپادوکیا

به برجستگی های غیر عادی که از دل زمین به شکل برج هایی صخره ای در کاپادوکیا درامده اند، دودکش های افسانه ای نیز گفته می گردد. به جرات می توان گفت که این دودکش ها اصلی ترین علت جذب گردشگر این منطقه به شمار می آیند. نکته جالب توجه این است که در زیر این منطقه وسیع و این صخره های از دل زمین برآمده یک شهر کامل وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به آنالیز بیشتر این جاذبه های منطقه کاپادوکیا بپردازیم.

شهرهای زیر زمینی کاپادکیا

همانطور که اشاره کردیم در زمان های گذشته تعدادی از مسیحیان به علت فرار از دست ارتش روم به این منطقه مهاجرت نموده و در زیر زمین مشغول به ساختن یک شهر تمام و عیار شدند. نگهبانان در زمان حمله در شیپورهایی بزرگی می دمیدند و مردم به همراه حیوانات خود سریعا منطقه را به مقصد این شهر زیر زمینی ترک می گفتند. جالب است بدانید که تا برطرف شدن کامل خطر که ممکن بود تا چند ماه نیز طول بکشد همه درون این شهر زیر زمینی باقی می ماندند. بزرگترین شهری که در زیر زمین کاپادوکیا ساخته شده است یازده طبقه زیر زمین ادامه پیدا می نماید. این شهر دارای امکاناتی همانند کانال های ارتباطی به سطح زمین، کلیسا، سالن اجتماعات، منبع آب و حتی شیارهایی برای تهویه هوا است.

اقامت در یک غار

منطقه کاپادوکیا به صخره ها و خانه های صخره ایش معروف است. در دل این صخره ها غارهایی وجود دارد که در برخی از آنها هتل و اقامتگاه تعبیه شده است. بسیاری از اتاق عای این هتل ها در دل این دودکش های افسانه ای قرار گرفته اند و بسیار هم لوکس هستند. با سپری کردن تعطیلات خود در دل این غارها می توانید تجربه توامان یک زندگی لوکس و پر از آرامش را داشته باشید. در این هتل ها امکاناتی نظیر حمام ترکی، طاق های کنده کاری شده، دیوارهای مزین به ویژگی های آتشفشانی و تراس هایی مشرف به دره ها در نظر گرفته شده است.

پیاده روی در کاپادوکیا

یکی از تفریحات ساده ولی در عین حال مجذوب کننده پیاده روی در کاپادوکیا است. در منطقه ها دره ای این منطقه مسیرهای بی شماری برای پیاده روی طراحی و ساخته شده است. اگر اهل ورزش صخره نوردی نیز باشید فرصت های صخره نوردی بی شماری در این منطقه برای شما وجود خواهد داشت. یکی دیگر از جاذبه های دیدنی منطقه قلعه اوچهیسار است. این قلعه در بلندترین نقطه منطقه قرار گرفته و در صورتی که بتوانید وارد آن شوید یک دید کامل 360 درجه به اطراف خود خواهید داشت. دوچرخه سوای یا اسب سواری نیز می تواند از دیگر تفریحاتی باشد که در دل صخره های کاپادوکیا تجربه می کنید.

نمایش شب ترکی

نمایش شب ترکی در بسیاری از نقاط کاپادوکیا به صورت منظم برگزار می گردد. در این نمایش می توانید موسیقی سنتی ترکی و بعلاوه پایکوبی های محلی را از نزدیک ببینید. اجراها و نمایش های شب ترکی شاد هستند و یکی از جاذبه های گردشگری کاپادوکیا نیز به حساب می آیند. معمولا جهانگردان و مسافران پس از یک روز گردش در منطقه برای در کردن خستگی خود در این اجراها شرکت می نمایند تا به برترین شکل روز عالی خود را به سرانجام برسانند.

جمع بندی کاپادوکیا، میراث جهانی یونسکو در ترکیه

کاپادوکیا منطقه ای از ترکیه است که به واسطه وجود صخره های بسیار زیبا و برآمده از دل زمین معروف شده است. این منطقه به وسیله یونسکو به ثبت میراث آثار جهانی نیز درآمده است. گشت و گذار در دل این صخره ها و دره ها برای بسیاری از افراد مجذوب کننده است. پیاده روی، دوچرخه سواری و اسب سواری از کارهایی است که می توانید در این منطقه انجام دهید. یکی از اصلی ترین جاذبه های جهانگردی منطقه کاپادوکیا بالن سواری است. با سوار شدن به بالن های هوای داغ می توانید منظرههای فوق العاده ای را پیش روی خود ببینید. بعلاوه در صورت تمایل می توانید در یکی از هتل ها و اقامتگاه های صخره ای یک شب رویایی را سپری نمایید.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1579

به "کاپادوکیا (کاپادوکیه)، میراث جهانی یونسکو در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاپادوکیا (کاپادوکیه)، میراث جهانی یونسکو در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید