فرانسه: اتحادیه اروپا باید از روسیه برای حل مشکل بلاروس یاری بگیرد

به گزارش مجله حقوق، وزارت امور خارجه فرانسه با اشاره به اینکه برای حل و فصل اوضاع سیاسی در بلاروس، باید با روسیه گفت وگو کرد، از امکان بسته شدن حریم هوایی بلاروس برای هواپیماهای کشورهای اروپایی اطلاع داد.

فرانسه: اتحادیه اروپا باید از روسیه برای حل مشکل بلاروس یاری بگیرد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، کلمان بون دبیر مشاور در امور اروپایی در وزارت امور خارجه فرانسه گفت که اتحادیه اروپا باید با روسیه مذاکراتی در مورد حل و فصل اوضاع سیاسی در بلاروس انجام دهد.

این دیپلمات بلندپایه فرانسوی امروز در مصاحبه ای رادیویی گفت: ما باید روسیه در این باره تبادل نظر کنیم تا راه چاره سیاسی را پیدا کنیم که الکساندر لوکاشنکو هرچه زودتر از قدرت کنار برود، تا اینکه کشور بلاروس، بعنوان آخرین رژیم دیکتاتوری در اروپا، به سمت دموکراسی روی آورد.

بون همچنین بعید ندانست که پس از حادثه اتفاق افتاده دیروز برای هواپیمای مسافربری شرکت رایان ایر، حریم هوایی بلاروس برای هواپیماهای اتحادیه اروپا بسته اعلام گردد. وی تأکید کرد که فرانسه همه اقدامات لازم برای تأمین امنیت پروازهای مسافری در اروپا را انجام خواهد داد.

این مقام وزارت خارجه فرانسه اضافه کرد، رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست امروز خود در بروکسل، اقدامات لازم برای برخورد با مقامات مینسک را آنالیز می نمایند، مقامات پاریس خواهان تحریم های شدیدالحن علیه دولت بلاروس هستند.

در همین رابطه، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا نیز امروز خواهان انجام تحقیقات بین المللی پیرامون حادثه فرود اجباری هواپیمای مسافربری در حال پرواز از آتن به ویلنیوس در مینسک شد. به عقیده وی، اقدام مقامات بلاروسی در برخورد با این هواپیما، ظاهراً یکی دیگر از کوشش های لوکاشنکو برای ساکت کردن مخالفانش بود.

جمهوری لیتوانی نیز اعلام نموده است که در حال کار برای بستن حریم هوایی بلاروس است که عبور از آن برای هواپیماهای اروپایی خطرناک شده است.

لازم به یادآوری است، روز گذشته (یکشنبه) هواپیمای مسافربری شرکت هوایی رایان ایر که از آتن به سمت ویلنیوس (پایتخت لیتوانی) در پرواز بود، در نتیجه انتشار خبری درباره بمب گذاری در این هواپیما، بطور اضطراری در فرودگاه بین المللی پایتخت بلاروس فرود آمد.

وزارت دفاع بلاروس نیز تأیید کرد که یک جنگنده میگ-29 نیروی هوایی این کشور به منظور همراهی این هواپیما تا نشستن در فرودگاه مینسک به هوا برخاست.

این هواپیما با 170 مسافر از 12 کشور دنیا که بیشتر آنها اتباع لیتوانی بودند، چند ساعت بعد و بعد از انتها عملیات جستجو از مینسک برخاسته و بالاخره در فرودگاه ویلنیوس به زمین نشست. معین گشت که خبر وجود بمب در هواپیما دروغ بود. این در حالی است که در جریان این عملیات، رومان پروتاسویچ روزنامه نگار بلاروسی و بنیانگذار کانال تلگرام مخالفان بلاروسی Nexta که از جمله مسافرین این هواپیما بود، در فرودگاه مینسک بازداشت شد. وزارت کشور بلاروس این مسئله را تأیید نموده است.

این حادثه با واکنش شدیدالحن مقامات آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، لهستان، اتحادیه اروپا و ناتو روبرو شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 932

به "فرانسه: اتحادیه اروپا باید از روسیه برای حل مشکل بلاروس یاری بگیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرانسه: اتحادیه اروپا باید از روسیه برای حل مشکل بلاروس یاری بگیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید