روزنامه بلغاری: ترکیه نباید بر سر مسئله سوریه با روسیه شوخی کند

به گزارش مجله حقوق، یک رسانه بلغارستانی روز گذشته در یادداشتی به شرح این موضوع پرداخت که مسکو قبلاً شرح داده که چرا ترکیه نباید با روسیه درباره سوریه شوخی کند.

روزنامه بلغاری: ترکیه نباید بر سر مسئله سوریه با روسیه شوخی کند

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبر گزاری فارس، روز گذشته وبگاه خبری - تحلیلی bulgarian military در یادداشتی با اشاره به اینکه مسکو قبلاً شرح داده که چرا ترکیه نباید با روسیه درباره سوریه شوخی کند، نوشت، ترکیه از روسیه به منظور حل مسائل سیاسی خودش در غرب آسیا بهره می برد، اما این کشور را متحد واقعی خود نمی داند و این دو کشور تنها همسایگانی هستند که خودشان این انتخاب را نداشته اند.

فیکری ایشیک، وزیر دفاع پیشین ترکیه در مصاحبه ای با شبکه صدای آمریکا، درباره اینکه آیا یک همکاری کامل بین روسیه و ترکیه امکانپذیر است، گفت روسیه و ترکیه تنها همسایگانی هستند که خودشان آن را انتخاب ننموده اند.

وزیر دفاع پیشین ترکیه در این شبکه آمریکایی با جیمز استوواردیس، یک دریاسالار آمریکایی، که هم اکنون فرمانده نیرو های ناتو در اروپاست درباره نقش روسیه و آینده اتحادیه آن سوی اقیانوس اطلس صحبت کرد.

فیکری ایشیک در پاسخ به این پرسش که آیا ترکیه در حال نزدیک شدن به روسیه است پاسخ منفی داد و گفت: این روسیه بود که باعث شد ترکیه به ناتو ملحق گردد. وی در ادامه صحبت های خود گفت: آنکارا روابط راهبردی با مسکو ندارد.

بر اساس گفته ایشیک، ترکیه مجبور بوده با روسیه از نزدیک همکاری کند تا مسائل خود را در سوریه حل نماید، زیرا دولت اوباما نخواست قاطعانه با اسد توافق کند.

ایشیک در گفت وگو با جیمز استوواردیس از تصمیم آنکارا برای خرید سامانه ضدموشکی اس 400 از روسیه دفاع کرد و گفت که آمریکا در روابط با ترکیه غیرصادقانه رفتار نموده است.

ایشیک همچنین گفت: قبل از اینکه روسیه در سوریه وارد بازی گردد، این احتمال وجود داشت که مسائل بدون اسد حل شوند، اما دولت آمریکا غیر مصمم عمل کرد. آنها (آمریکایی ها) به این موقعیت از بیرون نگاه کردند و این تا زمانی طول کشید که قوانین بازی به طور کامل تغییر کردند. بنابراین راه چاره واقعی هیچ وقت یافت نشد. وی در ادامه اضافه کرد: ترکیه نیازمند روابط نزدیک با روسیه است تا از این طریق یک راه چاره بیابد، اما این روابط راهبردی نیستند بلکه تاکتیکی و بر اساس رزم آرایی هستند.

این وبگاه خبری - تحلیل در ادامه این یادداشت نوشت، در گذشته، روابط روسیه ترکیه همیشه با پیچیدگی هایی همراه بوده است، دو طرف این موضوع را فراموش ننموده اند. در فوریه سال 2020 در بحبوحه تنش ها در ادلب، زمانی که ترکیه آشکارا از گروه های مسلح علیه ارتش سوریه به طور غیر قانونی حمایت کرد، مسعود هاکی، مشاور رئیس جمهور ترکیه، حتی بیان نمود که ترکیه 16 بار با روسیه جنگیده است و آماده است که دوباره (با این کشور) وارد جنگ گردد.

رهبران این دو کشور، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، کوشش هایی جدی انجام داده اند تا روابط بین دو کشور را از گزند ها و چالش ها نجات دهند. این در حالی بود که در اواخر سال 2015، نیروی هوایی ترکیه یک جنگنده روسی به نام سوخو-24 را در شمال سوریه ساقط کرد. تحریم های مالی روسیه علیه ترکیه نیز موجی ضد روسی در این کشور به وجود آورده است.

به نوشته این رسانه بلغارستانی، سوریه، به نقطه تعاملی برای روسیه و ترکیه تبدیل شد و همچنان به این صورت باقی مانده است. شدت مغایرت رفتار این دو کشور در جنگ سوریه اغلب از همکاری مالی بین این دو کشور از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است. ادامه صنعت توریسم در ترکیه و خرید سامانه پدافند هوایی اس 400 روسیه از سوی ترکیه با وجود تهدیدهای آمریکا، مجموعه همکاری های مالی بین این دو کشور بود.

در اوایل سال 2019، معین شد که مسکو و آنکارا نگرش های متفاوتی از آنچه در سوریه اتفاق می افتاد، دارند. در حالی که روسیه بر مبارزه علیه تروریسم بین المللی تمرکز داشت، ترکیه علاقه مند به سرنگونی رئیس جمهور قانونی سوریه، یعنی بشار اسد داشت. ترکیه با برجا گذاشتن یک ردپا در شمال سوریه، موجب ایجاد بدنه های دولتی در این کشور شد و کنترل ده ها هزار شبه نظامی سوریه را به دست گرفت تا از آنها علیه ارتش سوریه بهره ببرد. ترکیه یاری کرد دولت موقت سوریه در این کشور به وجود آید.

توافق سوچی نیز که در سپتامبر 2018 بین دو کشور به امضا رسید، شرایط را بهتر نکرد. بعد ها معین شد که ترکیه به تعهدات خود عمل ننموده است.

ترکیه همچنین در خلع سلاح جنبش جهاد ی باخت و نتوانست یک منطقه حائل را در مرز های ادلب ایجاد کند.

در اوایل سال 2020، شرایط در ادلب به بد ترین حالت خود رسید. ترکیه در واقع یک حمله نظامی به سوریه ترتیب داد و برای شبه نظامیان حمایت های لجستیکی و اطلاعاتی و حتی مهمات و تجهیزات نظامی فراهم آورد.

پوتین و اردوغان توانستند درباره آتش بس توافق نمایند تا به عنوان جایگزینی برای توافق نامه سوچی در نظر گرفته گردد. توافقنامه سوچی به بن بست رسیده بود زیرا مقصر آن ترکیه بود. توافق مسکو نیز که گشت زنی های مشترک در بزرگراه M4 را برای هر دو کشور ممکن می کرد، به امضا رسید. اما بعد ها دوباره معین شد که در این توافق نیز کار شکنی شده است. تروریست هایی که این بزرگراه را بستند و تهدید کردند که به نظامیان روسیه حمله خواهند کرد و کنترل ادلیب را به دست خواهند گرفت و همچنین خود ترکیه، در توافق مسکو کار شکنی کردند.

این وبسایت خبری - تحلیلی در سرانجام این یادداشت نوشت، با توجه به اینکه بیانیه های فیکری ایشیک تماماً جانبدارانه بود، وی نه تنها بر این باور بود که ترکیه یک سیاست درست را در قبال روسیه در پیش گرفته، بلکه مطمئن بود که متحدان راهبردی ناتو بدون قید و شرط از آنکارا حمایت می نمایند. این وب سایت همچنین نوشت، بیانیه های فیکری ایشیک بازتاب نظرات شخصی وی بودند.

ایگور موروزوف، سیاستمدار روس و یکی از اعضای شورای فدراسیون روسیه، همچنین در مصاحبه با شبکه صدای آمریکا در خصوص روابط روسیه با ترکیه چنین گفت که روسیه هیچ وقت این خیال باطل را نداشته که متحدان همیشگی در سیاست وجود خواهند داشت. وی در صحبت های خود گفت: منفعت اصلی روسیه در سوریه مبارزه علیه تروریسم بین الملل است. اما ترکیه به هر حال، شریک مالی و سیاسی روسیه باقی خواهد ماند. وقایع گذشته چنین چیزی را تأیید می نماید.

وی در سرانجام صحبت های خود گفت: تهدید اساسی برای روابط روسیه و ترکیه از گروه های سیاسی نشأت می گیرند که به غرب و محافل بنیادگرایان تندرو مرتبط هستند.

این سیاستمدار روسی در جمع بندی صحبت های خود گفت: به نظر من، آتلانتیک گرا ها و تندرو های اسلامی، قطعاً در ترکیه حضور دارند و نمی خواهند روابط همسایگی خوبی بین روسیه و ترکیه به منظور ایجاد منافع مشترک بین این دو کشور به وجود آید و راه برای ایجاد روابط بین این دو کشور باز نگردد.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 298

به "روزنامه بلغاری: ترکیه نباید بر سر مسئله سوریه با روسیه شوخی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه بلغاری: ترکیه نباید بر سر مسئله سوریه با روسیه شوخی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید