شرایط تور ترکیه: تداوم امتیازگیری گازی ترکیه از جمهوری آذربایجان

به گزارش مجله حقوق، قرارداد با روسیه تمدید نشده و آنکارا با امضای یک قرارداد گازی نو با باکو، نشان داد که می خواهد پس از تحولات اخیر قره باغ، از همراهی با جمهوری آذربایجان، بیشترین استفاده را ببرد.

شرایط تور ترکیه: تداوم امتیازگیری گازی ترکیه از جمهوری آذربایجان

بهترین تجربه سفر را با شرایط تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خبر قرارداد نو گازی بین آنکارا و باکو، خبرساز شد. آن هم در شرایطی که در ترکیه، خبر از زمستان سختی در میان است که بسیاری از شهروندان را ترسانده است.

زمستان سخت در معنای حقیقی اش، دلالت بر این دارد که در ماه های پیش رو، ترکیه سردتر خواهد شد و گرانی سوخت، مردم را نگران نموده است. معنای مجازی و نمادین زمستان سخت هم، اقتصاد بحران زده ترکیه است که این روزها به خاطر افزایش مداوم نرخ دلار، با مسائل بیشتری روبرو شده است.

یکی از این مسائل جدی که ارتباط مستقیمی با دلار دارد، گران تر شدن نرخ گاز طبیعی، بنزین و گازوئیل است.

وزیر انرژی و منابع طبیعی، به مردم اطمینان خاطر داده که کشورش با کمبود گاز روبرو نخواهد شد و برادران جمهوری آذربایجان با یک قرارداد متمم، مشکل آنها را حل نموده اند. این در حالی است که مساله اصلی ترکیه، صرفاً کمبود گاز و سختی های تامین منابع نو گاز وارداتی نیست، بلکه قیمت بالای گاز طبیعی برای شهروندان است.

وابستگی ترکیه به واردات گاز

ترکیه هر سال دست کم 50 میلیارد دلار از اعتبارات خود را به واردات نفت و گاز اختصاص می دهد. در نتیجه نه تنها در بخش مصرف مسکونی، بلکه در حوزه مصارف گازی در صنعت، تجارت و نیروگاهی نیز، ترکیه وابسته به خارج است.

در همین حال، ال.ان.جی مورد احتیاج ترکیه نیز غالباً از نیجریه وارد می گردد و وابستگی در حوزه انرژی، به پاشنه آشیل بزرگی برای دولت آنکارا تبدیل شده است. قرارداد گازی ترکیه با روسیه رو به اتمام است و ظاهراً در ملاقات اخیر بین اردوغان و پوتین، وعده های نویدبخشی برای تمدید قرارداد به اردوغان داده نشده و فعلاً، چاره کار در این است که مازاد احتیاج، از آذربایجان تامین گردد.

یک هفته پیش باز هم قیمت گاز در ترکیه بالا رفت. در حالی که قیمت 1000 متر مکعب گاز طبیعی برای مصرف کنندگان مسکونی در حد 1 هزار و 488 لیره باقی ماند، قیمت 1000 متر مکعب گاز طبیعی برای مشترکین صنعتی با 15 درصد افزایش به 2 هزار و 358 لیره رسید. این در حالی است که قیمت 1000 متر مکعب گاز طبیعی مورد استفاده نیروگاه ها به 2 هزار و 724 لیره افزایش یافت.

شرکت ملی توزیع گاز ترکیه به نام بوتاش برای کاهش قیمت گاز طبیعی یارانه اعمال می نماید و گاز را مقرون به صرفه تر از قیمتی که خریداری نموده به مردم می فروشد. حتی امروزه نیز گاز طبیعی را به نصف بهای خریداری شده به مصرف کنندگان می فروشد. اما تنگنای مالی به جایی رسیده که مردم با وجود اعمال یارانه هم در مضیقه هستند.

گاز تبلیغاتی کارادنیز یا گاز واقعی خزر؟

نگاهی به تیتر روزنامه های ترکیه نشان می دهد که پرداخت قبوض گاز برای بسیاری از خانوارهای ترکیه سخت شده و هنوز هم بسیاری از خانواده ها، با وجود تبعات آلاینده و خطرناک، مصرف زغال سنگ را ترجیح می دهند.

روزنامه ینی چاغ امروز در تیتر نخست خود نوشت: در دو سال گذشته بیش از 5 بار گاز طبیعی گران شده و میلیون ها خانوار فقیر، از جمله بازنشستگان، برای پاییز و زمستان امسال، برای گرم کردن منازل، با مشکل جدی روبرو هستند.

همه اینها در حالی است که با وجود بمباران خبری و تبلیغات گسترده در خصوص اکتشاف میادین گازی ترکیه در دریای سیاه، عملاً اتفاق خاصی نیفتاده و تاثیری بر قیمت بالای گاز نگذاشته و علاوه بر آن، سالانه دست کم 3 بار، تعرفه گاز، گران تر و گران تر می گردد.

به عبارتی روشن، واقعیت عینی زندگی مردم ترکیه، نشان دهنده این است که شُو بزرگ حزب حاکم ترکیه در خصوص کشف میادین بزرگ گازی در دریای سیاه، صرفاً رهاورد حزبی و سیاسی داشت و ترکیه برای گرم شدن، به شدت محتاج و احتیاجمند به منابع گازی دریای خزر است.

قرارداد نو تا سال 2024 میلادی

فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، پس از چند نشست و مذاکره فنی با مقامات باکو، با انتشار بیانیه ای اعلام نمود: با جمهوری آذربایجان برای تحویل گاز طبیعی اضافی تا سال 2024 توافق تجاری امضا کردیم. در نتیجه در زمینه تامین گاز مورد احتیاج اضافی ترکیه پیشرفت های مهمی حاصل شده است.

دونمز بعلاوه گفته است: ترکیه با دیپلماسی انرژی پیروز، این دوره را بدون مشکل سپری خواهد نمود. با فرا رسیدن فصل زمستان در مذاکرات برای برآوردن تقاضای گاز طبیعی پیشرفت حاصل شده است. زیرا مقامات کشورهای تامین کننده گاز نیز بر افزایش گاز ارسالی تاکید کردند. به همین دلیل با جمهوری آذربایجان به نتایج نوی دست یافتیم و برای تحویل 11 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی اضافی تا سال 2024 از خط لوله باکو - تفلیس - ارزروم توافق تجاری امضا کردیم.

عارف آکترک رئیس سابق بخش خرید و مشاور شرکت ملی گاز ترکیه گفته است:مقدار تقاضای گازی ما در موسم زمستان به علت افزایش مصرف مسکونی بسیار زیاد است. در زمستان گذشته، ما شاهد حداکثر مصرف روزانه 285 میلیون متر مکعب بودیم. امسال احتمالاً 300 میلیون متر مکعب احتیاج خواهیم داشت. در نتیجه باید بر روی تمدید قراردادهایمان تمرکز کنیم.

چهار قرارداد بلند مدت واردات گاز طبیعی، معادل مجموع 16 میلیارد متر مکعب در سال، در امسال به سرانجام می رسد و فروشندگان، قراردادهای نو را با نرخ نو امضا خواهند کرد. پیش بینی شده که تنها در حوزه واردات ال.ان.جی، متحمل 5 میلیارد دلار هزینه نو به خاطر افزایش قیمت ها باشد.

در سرانجام باید گفت، ترکیه در جریان جنگ اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، به شکل آشکار وارد میدان شد و علاوه بر حمایت تسلیحاتی و سیاسی، بخشی از نیروهای خود را نیز اعزام کرد تا منطقه ها وسیعی از قره باغ، به دست علی اف بیفتد.

الان و در شرایطی که جنگ قره باغ، منجر به شروع یک مقطع سیاسی نوین شده، دولت ترکیه کوشش می نماید تا بهره برداری مالی خود را نیز داشته باشد. در نتیجه در کنار امضای قراردادهای گازی و بهره مندی از مواهب انتقال گاز آذربایجان به اروپا، صدها پیمانکار ترکیه ای نیز، اجرای بخش مهمی از پروژه های عمرانی جمهوری آذربایجان را در دست گرفته اند. اما شواهد نشان می دهد که رفتار ترکیه در این حوزه، به حدی بر روی منافع مالی متمرکز شده که بعضی از پارامترهای مهم رقابت های منطقه ای و حفظ آداب حسن همجواری را از یاد برده و از اقداماتی همانند تحریک همسایگان، ابا نمی نماید. در نتیجه ضرورت دارد که در ادامه این راستا، اتخاذ مواضع و ذوق زدگی از بعضی منافع میان مدت، توام با متانت و خویشتن داری بیشتری باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1113

به "شرایط تور ترکیه: تداوم امتیازگیری گازی ترکیه از جمهوری آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط تور ترکیه: تداوم امتیازگیری گازی ترکیه از جمهوری آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید