دلتا کرون پشت درهای ایران

به گزارش مجله حقوق، تهران (پانا) - جهش متفاوت کرونا با ترکیب 2واریانت دلتا و اومیکرون از دی سال جاری مطرح شد، اما برخی صاحب نظران آن را تأیید ننموده و اعلام کردند که این ویروس ناشی از آلودگی آزمایشگاهی است. حالا اما سازمان بهداشت جهانی (WHO) واریانت هیبریدی دلتاکرون را به طور رسمی به عنوان سویه تازه کووید-19 طبقه بندی نموده است.

دلتا کرون پشت درهای ایران

روزنامه همشهری در ادامه نوشت: سرپرست فنی سازمان دنیای بهداشت مواردی از ابتلا به دلتاکرون در ایالات متحده، فرانسه، دانمارک و هلند را گزارش نموده؛ هر چند که اطلاعات از مقدار انتقال عفونت ها و شدت بیماری هنوز کامل نیست. این در حالی است که در برخی کشورها فرایند بیماری پس از یک وقفه کوتاه مدت افزایشی شده و متخصصان دنیای معتقدند زیرسویه نو اومیکرون یعنی BA2 عامل این افزایش است و شاید سویه نو تأیید شده از WHO. البته تدروس، دبیر کل سازمان بهداشت دنیای بیشترین نگرانی درباره دلتاکرون را کاهش احتمالی اثربخشی واکسن ها عنوان می نماید. با این حال در ایران براساس اعلام کمیته علمی کرونای وزارت بهداشت، هنوز این سویه نو شناسایی نشده، اما نتایج یک مطالعه نو نشان داد 28درصد موارد ابتلا به اومیکرون زیرسویه نو یعنی BA2 بوده است. این در حالی است که بارها تأکید شده، ویروس با سویه های نوش پشت هیچ مرزی نمی ماند و درصورت تبدیل شدن به سویه غالب در دیگر کشورها، قطعا وارد ایران هم خواهد شد؛ این همان نکته ای است که رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری ستاد ملی مقابله با کرونا، هم به آن اشاره می نماید. او می گوید: با اینکه هنوز اطلاعات درباره دلتاکرون کامل نیست، اما مسئولان مدیریت اپیدمی در کشور باید هوشیار باشند و با پیگیری اخبار مرتبط با آن، اقدامات لازم ازجمله افزایش تست ها را دوباره برقرار نمایند.

زیرسویه نو اومیکرون، جدی تر از دلتاکرون

اولین بار 17دی سال جاری بود که یک ویروس شناس قبرسی از پیدایش سویه نوی با واریانت های اومیکرون و دلتا اطلاع داد، اما دانشمندان و صاحب نظران آن را رد کردند. حالا دانشمندان مؤسسه پاستور در پاریس، توالی کامل ژنومی این سویه را در پایگاه بین المللی کووید GSAID به اشتراک گذاشته و سازمان بهداشت دنیای هم از شیوع این سویه در برخی کشورهای اروپایی و آمریکا اطلاع داده است. به گفته پروفسور تیم اسپکتور، یکی از بنیانگذاران این مطالعه موارد ابتلا به بیماری افزایش پیدا نموده و درباره افراد مسن این نگرانی بیشتر است. او تأکید می نماید: اکنون برای نخستین بار شاهد افزایش تعداد بستری شدن در بیمارستان ها هستیم و احتمالا در آینده قابل پیش بینی، همچنان شاهد نرخ بالای عفونت و شیوع یک نفر از هر 30نفر خواهیم بود.

به گفته استفان گریفین، ویروس شناس دانشگاه لیدز هنوز این سویه به عنوان یک سویه غالب مطرح نیست، اما همین حالا هم روزانه تقریبا 175هزار نفر به کووید مبتلا می شوند و افزایش 20درصدی در یک هفته وجود داشته است. متخصصان بعلاوه درباره شیوع زیرسویه نو اومیکرون موسوم به BA2 هم نگران هستند. جنی هریس، مدیر آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا در این باره می گوید: افزایش روزانه زیرسویه BA2 و افزایش جزئی عفونت ها در افراد بالای 55سال نشان می دهد که همه گیری تمام نشده و می توان انتظار گردش کووید در سطوح بالایی را داشت.

نگرانی از واکسن گریزی دلتاکرون

حمید سوری، رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری ستاد ملی مقابله با کرونا هم درباره احتمال شیوع این سویه نو می گوید: تدروس، دبیرکل سازمان دنیای بهداشت در پیامی اعلام نموده که این سویه دیده شده، اما هنوز نظر قطعی در این باره ارائه نداده و انجام مطالعات بیشتر را ضروری دانسته است. تدروس با تأکید بر تست انبوه و مشاهده شدن این واریانت ترکیبی در فرانسه و برخی کشورهای اروپایی گفته قبلا تصور می شد این واریانت ناشی از آلودگی آزمایشگاهی است، ولی پیدا شدن واریانت هیبرید در چند کشور فرضیه آلودگی آزمایشگاهی را زیر سؤال برده است. البته مستندی در خصوص شدت بیشتر بیماری از طریق این سویه وجود ندارد، اما ممکن است اثربخشی واکسن های موجود روی آن کمتر گردد که این موضوع هم پس از مطالعات بیشتر معین می گردد.

او با اعلام اینکه آزمایش کرونا یک ابزار حیاتی راهبردی برای مقابله با پاندمی است، ادامه می دهد: توسعه تست کرونا یکی از الزامات مدیریت بحران این بیماری در کشورهاست، اما به تأیید سازمان بهداشت دنیای تست انبوه در برخی کشورها انجام نمی گردد یا متوقف شده؛ درحالی که انجام تست ها به ما می گوید ویروس چگونه در جامعه منتشر شده و الگوی انتشار، بیماری و تکامل ویروس چگونه است.

او در پاسخ به این سؤال که درصورت افزایش موارد ابتلا به دلتاکرون، آیا باید نگران موج نوی از این بیماری در دنیا بود، می گوید: براساس اعلام دبیرکل سازمان دنیای بهداشت این سویه فرق چندانی با اومیکرون ندارد، اما درباره وخامت و قابلیت انتقال بیماری آن مطالعات در حال اجرا است.

سوری بعلاوه درباره اینکه آیا ترکیب این دوسویه می تواند منجر به خطرزایی بیشتر باشد هم شرح می دهد: ماهیت ویروس ها به گونه ای است که اگر از یک خانواده باشند، نمی توانند همزمان وارد بدن شوند؛ یعنی افراد همزمان به 2نوع آنفلوآنزا، 2نوع اسهال ویروسی یا 2نوع سرخک و سرخچه مبتلا نمی شوند و درباره کرونا هم انتظار همین است، اما این احتمال وجود دارد که ویروس برای حفظ بقای خود تغییراتی داشته باشد. هم اکنون به نظر نمی رسد که خطر خاصی وجود داشته باشد و تنها همان واکسن گریزی درباره واریانت های نو مطرح است.

دلتاکرون هنوز در ایران شناسایی نشده، اما به گفته محمد وجگانی، عضو کمیته علمی کرونا در یک مطالعه صورت گرفته از آنالیز موارد اومیکرون، 28درصد BA2 بوده است. او البته معتقد است که موارد ابتلا به زیرسویه BA2 کمتر از این عدد است: براساس گزارش ارائه شده از سوی آزمایشگاه مرجع سلامت و در یک مطالعه صورت گرفته، سویه غالب در کشور همچنان BA1 است و 28 درصد اعلام شده درباره BA2 تنها با یک مطالعه صورت گرفته و اگر در سطح کشوری در نظر گرفته گردد، عدد کمتری پیدا می نماید.

وجگانی درباره نگرانی از سویه نو اعلام شده از سوی سازمان بهداشت دنیای، هم می گوید: مسئله دلتاکرون هنوز چندان مطرح نیست و ما هم تا به امروز گزارشی از شیوع آن در جلسات رسمی کمیته علمی نداشتیم. البته واکسیناسیون در ایران آمار خوبی دارد و تاحدودی منجر به حفاظت درباره افراد شده است. اما در سطح دنیای، کرونا با BA2 در حال افزایش است و باید در این باره نگران بود. برترین اقدام رعایت پروتکل هاست که باید از سوی مردم انجام گردد. با توجه به واکسیناسیون هم می توان این انتظار را داشت که موج نو و طغیان بیماری در کشور نداشته باشیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1292

به "دلتا کرون پشت درهای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلتا کرون پشت درهای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید