7 روش درمان تنگی نفس با مواد شوینده در خانه تکانی

به گزارش مجله حقوق، چطور در صورت ابتلا به تنگی نفس در اثر استفاده از شوینده در خانه تکانی آن را درمان کنیم؟ تب و تاب معمولاً با نزدیک شدن به اسفند ماه زیاد می گردد و در این میان بسیاری از افراد برای جرم زدایی و تمیزی سرامیک ها، سرویس بهداشتی، حمام و حتی براق کردن ظروف از سفیدنماینده و مواد شوینده قوی استفاده می نمایند. در این میان بسیاری از افراد به مسائل تنفسی و مسمومیت های تنفسی با مواد شوینده مبتلا می شوند. اما درمان تنگی نفس با شوینده در خانه تکانی چگونه است؟ برای برطرف تنگی نفس هنگام کار با مواد شوینده باید چه تمهیداتی انجام دهیم؟ در این مقاله از در می توانید با روش درمان تنگی نفس با مواد شوینده در خانه تکانی آشنا شوید.

7 روش درمان تنگی نفس با مواد شوینده در خانه تکانی

کدام شوینده ها موجب تنگی نفس و مسمومیت تنفسی می شوند؟

حقیقت این است که قرار گرفتن در معرض بخار بسیاری از مواد شوینده و سفیدنماینده ها موجب می گردد تا مسائل تنفسی جدی برای شما ایجاد می گردد. از طرف دیگر این شوینده ها برای افرادی که به و مسائل تنفسی مبتلا هستند و بعلاوه بچه ها و افراد سالمند نیز بسیار خطرناک است.

از رایج ترین محصولات شوینده که موجب تنگی نفس می شوند می توان به مایع سفیدنماینده، وایتکس، شیشه پاک کن و انواع جرم گیر اشاره نمود.

مواد شوینده چطور به ریه های ما آسیب وارد می نمایند؟

مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض بخار شوینده ها و مواد شیمیایی پاک نماینده می تواند منجر به بروز مسائل تنفسی کوتاه مدت یا طولانی مدت گردد. در بسیاری از افراد این بخارهای سمی آن چنان آسیبی به ریه ها وارد می نماید که پس از چندین سال با ابتلا به بیماری های تنفسی و آسیب های دائمی به ریه ظاهر خواهد شد.

هر زمان که شما از یک محلول تمیز نماینده استفاده می کنید، بخارهای آن در هوا منتشر می گردد و وارد سیستم تنفسی تان می گردد. این بخارها از مواد شیمیایی گازی و قطرات ریزی تشکیل شده اند که سمی هستند.

زمانی که این مواد سمی به بافت ریه شما برخورد می نماید، موجب التهاب ریه و علائمی مثل سرفه، عطسه و تنگی نفس می شوید. مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی حاصل از شوینده ها می تواند موجب بروز مسائل تنفسی و آسم گردد.

از طرف دیگر باید بدانید که قرار گرفتن در معرض این بخارات سمی می تواند زمینه ابتلا به بیماری مزمن تنفسی در آینده را نیز افزایش دهد. در مطالعه ای که در سال 2017 در هاروارد انجام شد، معین شد که قرار گرفتن در معرض پاک نماینده های شیمیایی حتی برای هفته ای یک بار می تواند خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را تا 32 درصد افزایش دهد.

درواقع قرار گرفتن در معرض شوینده کاری با ریه ها می نماید که انگار یک پاکت سیگار در روز می کشید.

درمان تنگی نفس با شوینده در خانه تکانی

اگر به مدت طولانی در معرض مواد شوینده شیمیایی و سفیدنماینده ها قرار گرفته اید، احتمالاً بدن شما دچار افت اکسیژن شده است. باید بدانید که ضعف اکسیژن رسانی تنها پس از 14 دقیقه می تواند موجب تخریب سلول های مغز گردد. برای رفع این مشکل ضروری است هر چه سریع تر اقدامات لازم برای درمان تنگی نفس با شوینده در خانه تکانی را انجام دهید.

1- به یک محیط باز بروید

قبل از هر چیزی باید درب و پنجره ها را باز کنید و خودتان را به یک فضای باز با اکسیژن فراوان برسانید. در صورتی که خودتان قادر به رفتن نیستید، بهتر است از یکی از اعضای خانواده درخواست کنید که بازوهای شما را بگیرد و به فضای باز ببرد.

برای و جوهر نمک باید تا می توانید نفس عمیق بکشید و از نفس کشیدن به صورت کوتاه پرهیز کنید. هر نفسی عمیقی که می کشید، باید چند ثانیه صبر کنید و سپس بازدم را انجام دهید.

2- آب فراوان بنوشید

یکی از برترین روش ها برای درمان تنگی نفس با شوینده در خانه تکانی این است که آب بسیاری بنوشید تا مواد شیمیایی و سمی به صورت ادرار از بدن شما خارج گردد. نوشیدن آب موجب کاهش مواد شیمیایی در بدن می گردد و حال شما را بهتر می نماید.

3- در پارک پیاده روی کنید

اگر بعد از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی کمی احساس کسالت دارید، بهتر است آماده شوید و به نزدیک ترین پارک اطراف خانه بروید. پیاده روی در پارک و استنشاق اکسیژن تازه می تواند حالتان را بهتر کند و آلودگی ها را از ریه شما بیرون بریزد. سعی کنید برای 1 تا 2 ساعت در پارک بمانید و هوای تازه تنفس کنید.

4- برای درمان تنگی نفس با شوینده در خانه تکانی شیر بنوشید

مصرف شیر یکی دیگر از روش های مؤثر برای درمان تنگی نفس با شوینده در خانه تکانی است. شیر می تواند عوارض مسمومیت تنفسی و مسائل ریوی و دستگاه گوارش را بهبود ببخشد.

سعی کنید در روزی که در معرض مواد شیمیایی قرارگرفته اید، حداقل روی 2 تا 3 لیوان شیر کم چرب مصرف کنید. می توانید را به صورت حضوری، اینترنتی و تلفنی از فروشگاه های با تخفیف بخرید.

5- آب سبزیجات بنوشید

برای کاهش اثرات مواد شوینده و تنگی نفس در خانه تکانی می توانید آب سبزیجات تازه بشویید. مصرف آب سبزیجات برگ دار موجب سم زدایی بدن می گردد و به خروج مواد شیمیایی از بدن نیز یاری می نمایند. برای این کار می توانید سبزیجات تازه مثل کرفس یا جعفری را آب بگیرید و تا 2 بار در روز مصرف کنید.

6- مصرف ویتامین C را نباید فراموش کنید

ویتامین C یکی از برترین ویتامین ها برای سم زدایی بدن و کاهش اثرات مواد شوینده و تنگی نفس در خانه تکانی است. برای پاکسازی بدن و بعلاوه رفع کردن اثرات مخرب مواد شیمیایی و تمیزنماینده می توانید از یک مکمل ویتامین C و یا قرص جوشان ویتامین C بهره ببرید.

7- به چیزهای مثبت فکر کنید

بعد از استفاده از مواد شوینده و سفیدنماینده به جای این که دائم به بیماری، سرطان و اتفاقات ناگوار فکر کنید، بهتر است افکارتان را روی موضوعات مثبت متمرکز کنید. نفس عمیق بکشید و با هر نفس احساس کنید که همه مواد شیمیایی و مضر از بدن شما خارج می گردد.

نکاتی که باید در خصوص مواد شوینده و تنگی نفس در خانه تکانی بدانید

*برای درمان مسمومیت تنفسی با مواد شوینده هیچ گاه نباید فرد مصدوم را به صورت طاق باز بخوابانید، زیرا این کار به قفسه سینه او فشار وارد می نماید.

*برترین روش برای درمان تنگی نفس با مواد شوینده در خانه تکانی این است که فرد را به صورت نیمه نشسته قرار دهید و سر او متمایل به عقب باشد تا مجرای تنفسی باز بماند.

*برای درمان سرفه ناشی از مواد شوینده در خانه تکانی در افراد مبتلا به عارضه آسم باید هر چه سریع تر از اسپری آسم بهره ببرید.

*در صورتی که به مسمومیت شدید با مواد شوینده و تنگی نفس در خانه تکانی مبتلا شدید باید هرچه سریع تر با اورژانس تماس بگیرد.

*هیچ گاه 2 ماده شوینده و پاک نماینده را با هم ترکیب نکنید. را می دانید؟

*به خاطر داشته باشید که ترکیب کردن مواد شوینده و سفیدنماینده ها با هم بسیار خطرناک و سمی است.

*برای رفع تنگی نفس هنگام کار با مواد شوینده حتماً درب و پنجره ها را باز کنید و تهویه ها را روشن کنید.

*برای کاهش اثرات مواد شوینده و تنگی نفس در خانه تکانی در زمان استفاده از مواد شوینده حتماً ماسک بزنید و از دستکش بهره ببرید.

*گاهی اوقات درمان تنگی نفس در اثر مواد شوینده در خانه امکان پذیر نیست و ضروری است فرد را هر چه سریع تر نزد پزشک ببرید.

*درباره هم صحبت نموده ایم. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه روی لینک مطلب کلیک کنید.

سوالات متداول

کدام شوینده ها در خانه تکانی خطرناک تر هستند؟

شوینده های قوی حاوی آمونیاک و مواد سفیدنماینده بیشترین خطر را برای سلامتی دارند و به شدت سمی هستند.

برترین جایگزین برای شوینده های شیمیایی چیست؟

اگر نگران سلامتی تان هستید و یا ترجیح می دهید از مواد طبیعی برای تمیز کردن سطوح بهره ببرید می توانید از ترکیب آب گرم و مقداری جوش شیرین برای تمیز کردن سطوح و از ترکیب آب و سرکه برای پاک کردن شیشه بهره ببرید.

بعد از استفاده از مواد شوینده چه بخوریم؟

اگر برایتان سوال شده که هنگام مسمومیت با مواد شوینده چه بخوریم بهتر است بدانید که برای درمان خانگی مسمومیت با مواد شوینده می توانید از آب فراوان، آب سبزیجات، شیر و ویتامین C بهره ببرید.

منابع: dovemed، lptmedical

منبع: افق کوروش
انتشار: 27 بهمن 1401 بروزرسانی: 27 بهمن 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1468

به "7 روش درمان تنگی نفس با مواد شوینده در خانه تکانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 روش درمان تنگی نفس با مواد شوینده در خانه تکانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید