61 درصد شرکت های استارتاپی با تداوم شرایط موجود تعطیل خواهند شد

به گزارش مجله حقوق، سازمان فناوری اطلاعات به منظور شناخت رفتار و نیز خواسته های کسب وکارها در شرایط جدید کشور که با بحران کرونا دست و پنجه نرم می نماید پیمایشی انجام داده است. در این پیمایش اثرات منفی شیوع کرونا به وسیله تماس با حدود 100 شرکت نوپا در حوزه ها و شهرهای مختلف تماس آنالیز شده است تا تصویری هرچند کلی از شرایط این روزهای کسب وکارهای کوچک در حوزه آی تی به حاکمیت دهد.

61 درصد شرکت های استارتاپی با تداوم شرایط موجود تعطیل خواهند شد

در پیمایشی که به صورت نظرسنجی تلفنی، توسط سازمان فناوری اطالعات ایران در روز 23 فروردین 1399 ،صورت گرفته از میان 2000 شرکت نوپای ثبت شده در سامانه ایران نوآفرین 94 شرکت به روش نمونه گیری بدون جایگذاری طبقه بندی شده تصادفی انتخاب شدند که در حوزه های فراوری بازی های رایانه ای، اینترنت اشیاء، امنیت اطالعات و شبکه، امنیت مکان، هوش مصنوعی، هوش تجاری، حمل و نقل شهری، پوشاک، تجهیزات پزشکی، فروشگاه اینترنتی، بازاریابی دیجیتال، نرم افزارهای کاربردی و سایر فعالیت دارند.

در نتایج به دست آمده از این نظرسنجی حوزه های مربوط به خدمات پزشکی (فراوری تجهیزات پزشکی، مشاوره آنلاین و..) بیشتری تاثیر مثبت را از کرونا گرفته اند.

در مقابل حوزه مربوط به خدمات آنلاین، همچون تاکسی اینترنتی و شبکه های فروش اینترنتی بیشترین تاثیر منفی را از این شرایط گرفته اند.

همچنین تاثیرات منفی کرونا بر انواع کسب و کارها، شدت زیادی داشته است، به نوعی که در تمامی حوزههای مورد آنالیز، صنایع یا به صورت تعطیل درآمده یا با بیشترین محدودیت، خدمات خود را ارائه می نمایند.

از سوی دیگر، نتایج این پیمایش نشان می دهد که تنها 18 درصد شرکت های موجود، به دلیل شیوع کرونا مجبور به کاهش نیروهای خود شده اند و بیشترین تعدیل نیرو در حوزه نرم افزار بوده است.

در این پیمایش برای آنالیز و سنجش مهمترین دلایل تاثیر منفی شیوع کرونا بر کسب و کارهایی که از این بحران تاثیر منفی یافته اند سه مورد کاهش مشتریان (تقاضا) و کاهش درآمدهای ناشی از آن، کاهش حضور نیروی انسانی و اختلال در انجام عملیات کسب و کار و همچنین اختلال در دسترسی به زنجیره ارزش، شامل خدمت دهندگان، پیمانکاران مورد پرسش قرار گرفته است.

نتایج نشان می دهد که شرکت های نوپای با تاثیرپذیری منفی از شیوع کرونا، کاهش مشتریان (تقاضا) و کاهش درآمدهای ناشی از آن را بیشترین عامل تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کار خود می دانند.

همچنین شرکت های فعال در حوزه نرم افزار اگرچه عموماً با عدم حضور نیروی کار در محل، دچار مسائل نمی شوند، اما بیشترین تأثیر منفی را از اختلال در دسترسی به زنجیره ارزش، شامل خدمت دهندگان، پیمانکاران و... گرفته اند.

آنالیز حوزه هایی که بیشترین و کمترین کاهش درآمد را به سبب ویروس کرونا داشته اند، نیز نشان می دهد که شرکت های فعال در حوزه پزشکی، بیشتر از سایر حوزه ها اعلام نموده اند که یا کاهش درآمد نداشته اند یا کاهش درآمد ناچیزی داشته اند. از طرف دیگر، شرکت های فعال در حوزه نرم افزار بیشتر از سایر حوزه ها، کاهش درآمد داشته اند.

در بخش دیگری از پیمایش سازمان فناوری اطلاعات از شرکت ها پرسیده شده است که با همین میزان از نقدینگی، تا چند ماه قادر به ادامه فعالیت خود هستند? که نتایج نشان می دهد از 94 شرکت، 58 شرکت (61درصد) ادعا نموده اند که در صورت تداوم شرایط موجود، کسب وکارشان در کمتر از 3 ماه به طور کامل تعطیل خواهد شد. 6 شرکت دیگر بین 3 تا 6 ماه تاب می آورند و 30 شرکت نیز ادعا نموده اند که با منابع موجود تنها تا انتها سال می توانند به فعالیت در کسب و کار خود ادامه دهند.

همچنین، 43 درصد شرکت هایی که کمتر از 3 ماه منابع برای ادامه کسب وکار خود دارند، در حوزه نرم افزار فعالیت دارند.

در ادامه این پیمایش از شرکت ها خواسته شده است با اولویت بندی اعلام نمایند که در ماه های آینده، کدام هزینه ها بیشترین تعهد (فشار) را برای آنها در پی خواهد داشت؟ که نتایج این آنالیز نشان می هد حقوق و دستمزد در اولویت اول و سپس بیمه، اجاره بها، مالیات، بازپرداخت وام ها، هزینه های بازطراحی ساختارها و فرآیندها برای تداوم فعالیت کسب و کار در شرایط جدید (خرید یا ایجاد زیرساختها و آموزش کارکنان برای دورکاری و...) و همچنین تعهد به انجام با اتمام قراردادهای با سازمان های دولتی یا حاکمیتی به ترتیب در اولویت های دوم تا هفتم قرار می گیرد.

در انتها این پیمایش نظر صاحبان این کسب و کارها، درباره حوزه های اولویت دار برای دریافت تسهیلات دولتی پرسیده شده است. نتیجه این پرسش نشان می دهد که کسب و کارها به ترتیب 1.اپلیکیشن های آنلاین خدماتی، و حمل و نقل اینترنتی و غیراینترنتی 2. استارتآپهای خدماتی و مواد غذایی3. استارتآپ های نوپای زیر 1 سال4. استارتاپ های تجارت الکترونیک5. ایده های تبدیل کسب و کار به صورت آنلاین6.بخش فراوریی7.پلتفرمهای خدماتی8.پوشاک و غذا9.تاکسی اینترنتی و سفارش غذا و 10. تجهیزات پزشکی را در اولویت دریافت تسهیلات دولتی قرار داده اند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 230

به "61 درصد شرکت های استارتاپی با تداوم شرایط موجود تعطیل خواهند شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "61 درصد شرکت های استارتاپی با تداوم شرایط موجود تعطیل خواهند شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید