13 باور اشتباه درباره لبنیات

به گزارش مجله حقوق، احتمالا خیلی اوقات ما به غلط در سبک زندگی خودمان کارهایی را انجام می دهیم که با اطمینان نمی دانیم این کارها درست هستند یا نه. در این مطلب به باورهای غلطی پرداخته شده که درباره لبنیات وجود دارد.

13 باور اشتباه درباره لبنیات

به گزارش خبرنگاران، ما در خصوص بسیاری از اتفاقاتی که در زندگی روزمره آن ها را تجربه می کنیم و بر مبنای آن زندگی می کنیم، چیزهایی شنیده ایم و باورهایی داریم که خیلی اوقات از گذشتگان ما سرچشمه گرفته اند. اما آیا این نوع دانش همیشه درست است؟ خیلی اوقات خودمان هم حس می کنیم منطقی نیست که خوردن شیر در حد یک فنجان، باعث افزایش وزن گردد اما نسبت به خوردن آن عذاب وجدان می گیریم. در این زمینه به باورهای غلط در خصوص لبنیات خواهیم پرداخت:

باور غلط واقعیت
شیرهای با ماندگاری بالا حاوی مواد نگهدارنده هستند شیرها فاقد هرگونه مواد نگهدارنده هستند. علت افزایش ماندگاری شیر، روش تولید و فرایند ضدعفونی است.
شیر موجب آسم می گردد آلرژن هایی نظیر مایت ها، پولن ها و عفونت ها از عوامل به وجود آورنده آسم هستند و شیر به ندرت باعث بروز آسم می گردد.
شیر موجب افزایش وزن می گردد شیر کلسیم، املاح مفید و ویتامین هایی دارد. در بسیاری از مواقع خوردن شیر بعد از ورزش به ترمیم عضلات یاری می نماید. همچنین کلسیم شیر موجب حفظ استخوان ها می گردد. در هر صورت دریافت کالری اضافی در طول روز می تواند موجب چاقی گردد. در رژیم های متخصصان تغذیه همیشه شیر گنجانده می گردد و حتی می تواند در کاهش وزن موثر باشد.
با پاستوریزه کردن شیر، ویتامین ها و مواد معدنی آن از بین می رود پاستوریزه کردن شیر آن را به نوشیدنی غیرخطرناک تبدیل می نماید و ویتامین های آن را از بین نمی برد.
شیر خوردن موجب بلوغ زودرس می گردد هیچ یک از مطالعات معتبر در جهان بر این ادعا صحه نگذاشته اند که با خوردن شیر، بلوغ زودرس اتفاق بیفتد.
شیر بهترین منبع نوشیدنی کلسیم است شیر تنها منبع کلسیم نیست. یک فنجان آب پرتقال غنی شده با کلسیم 35درصد از احتیاج روزانه شما را تامین می نماید.
خوردن شیر مساوی است با داشتن استخوان های قوی هیچ اثباتی وجود ندارد که نشان دهد افزایش کلسیم از منابع غذایی مانع شکستگی می گردد. تحقیقات نشان می دهد برای جلوگیری از شکستن استخوان و تراکم استخوان در پیری، ورزش هایی مانند پیاده روی، دویدن، رقصیدن و ورزش های تعادلی مانند یوگا و تایچی بسیار مهم است.
شیر باعث گرفتگی بینی و سرفه می گردد کسانی که در طول سرماخوردگی شیر نوشیدند نسبت به دیگران سرفه بیشتری را تجربه نکردند. در یک پژوهش، تنها افرادی که به این امر اعتقاد و باور داشتند، پس از خوردن شیر سرفه و مسائل تنفسی بیشتری داشتند. البته در صورت وجود حساسیت، خوردن شیر می تواند مسائل تنفسی را ایجاد کند.
بچه ها برای سالم بودن باید شیر بخورند بعد از جدایی از شیر مادر، بچه ها به هیچ نوع شیری برای سالم بودن احتیاج ندارند. مصرف شیر در دوران کودکی حتی با دیابت نوع یک هم مرتبط بوده است. شواهدی وجود ندارد که شیر کم چربی در جلوگیری از چاقی بچه ها نقش دارد.
انواع لبنیات چربی و قند بالایی دارند برخی از انواع لبنیات مانند پنیر چربی زیادی دارند یا مانند ماست هایی با شکر تهیه شده اند. اما شکل کم تر تولید شده آن ها چربی زیاد و یا قند ندارند. در هر حالت به علت وجود لاکتوز که قند داخل شیر است بهتر است خوردن آن را محدودتر کنیم ولی در حالت کلی قند شیر کم و قند ماست طبیعی هم متوسط است.
شیر خام سالم تر از شیر معمولی است شیر خام غیر پاستوریزه خطر محتمل است مسمومیت غذایی ایجاد کند. مصرف این نوع شیر برای گروه هایی خطرناک است که سیستم ایمنی آسیب پذیری دارند. مانند بچه ها.
لبنیات برای قلب بد است مصرف لبنیات می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. این مسئله برای لبنیات کم چرب صدق می نماید.
خوردن شیر باعث سنگ کلیه می گردد تحقیقات نشان داده است خوردن لبنیات خطر ایجاد سنگ کلیه را کاهش می دهد. آزمایش های کنترل شده نیز چنین باوری را رد نموده اند که شیر باعث ایجاد سنگ کلیه بگردد.

منبع: ترجمه از ایرنا - اطلاعات علمی از dairynutrition، the healthy، pcrm، dietetically speaking

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 37

به "13 باور اشتباه درباره لبنیات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 باور اشتباه درباره لبنیات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید