سالاد میوه؛ یک تیر با دو نشان

به گزارش مجله حقوق، حتما می دانید که خوردن مرتب میوه های تازه یک عادت خوب است و معیاری مهم برای سنجش برنامه غذایی سالم. از این رو، مصرف هر چه بیشتر این گروه از مواد غذایی به هر شکلی توصیه می گردد؛ از جمله در قالب خوردن سالاد میوه (مخلوطی از میوه های فصلی که با کمی مغزه یا ژله مزه دار شده است) و می تواند موجب رعایت اصل تنوع در رژیم

سالاد میوه؛ یک تیر با دو نشان

سالاد میوه؛ یک تیر با دو نشان

نویسنده:سارا حسنلو

رنگین کمانی از میوه ها

حتما می دانید که خوردن مرتب میوه های تازه یک عادت خوب است و معیاری مهم برای سنجش برنامه غذایی سالم. از این رو، مصرف هر چه بیشتر این گروه از مواد غذایی به هر شکلی توصیه می گردد؛ از جمله در قالب خوردن سالاد میوه (مخلوطی از میوه های فصلی که با کمی مغزه یا ژله مزه دار شده است) و می تواند موجب رعایت اصل تنوع در رژیم غذایی گردد و نهایتاً مواد مغذی بسیاری را به بدن ما برساند.

سالاد میوه برای خوراندن میوه به آنهایی که به هر نحوی از خوردن میوه ها طفره می فرایند گزینه بسیار مناسب و موثری است.

طرز تهیه

ابتدا میوه ها را خرد نموده و با هم در کاسه ای عظیم مخلوط کنید. در ظرفی دیگر، شکر را برای شیرین کردن سالاد با آب پرتقال و کمی وانیل به شکل سسی در آورده و روی تمامی محتویات سالادتان بریزید، سپس مخلوط گردو و بادام هندی را که از قبل کوبیده اید به آنها اضافه کنید. آنگاه سالاد را به مدت نیم ساعت در یخچال گذاشته و به اسم عصرانه آن را میل کنید.

سیب، رفیق قلب

یکی از خواص ارزشمند میوه بهشتی یعنی سیب، جلوگیری کردن آن از بروز بیماری های قلبی است زیرا مطالعات نشان داده اند، مواد غذایی که کوئرستین فراوانی دارند از جمله سیب (ترکیبی با خاصیت آنتی اکسیدانی که موجب کاهش کلسترول بد می گردد) احتمال ابتلای افراد را به بیماری های قلبی و حتی سکته به شدت کاهش می دهند، می پرسید چرا؟ برای اینکه کوئرستین مانع از تنگی عروق و بروز آرترواسکروز می گردد. از سوی دیگر، در این میوه ترکیبی به نام پکتین وجود دارد که جزو فیبرهای محلول بوده که با باند شدنشان با اسیدهای صفراوی از جذب کلسترول جلوگیری می نمایند و به این ترتیب موجب کاهش سطح کلسترول خون می شوند. از این رو، خوردن مرتب این میوه البته با پوست برای افرادی که کلسترول بالایی دارند، بسیار مفید است.

آناناس، سرشار از ویتامین C

چند سالی است که این میوه برای فروش عرضه می گردد و حتی در میادین میوه و تره بار آن را می توان یافت، در حالی که در گذشته تنها کمپوتش در دسترس بود. جالب است بدانید 100 گرم از این میوه 25 درصد از احتیاج روزانه عظیمسالان را به ویتامین C تأمین می نماید. به علاوه، خوردن مرتبش ابتلا به ترومبوز را به صفر می رساند زیرا دارای آنزیمی به نام بروملین است که موجب تجزیه پلاک هایی می گردد که ترومبوز را در پی خواهد داشت. این پلاک ها به مرور زمان به دیواره عروق متصل شده و کم کم موجب تنگی آنها می شوند. این ترکیب با تحریک فراوری پلاسمین، ترکیبی که تجزیه پلاک ها را بر عهده دارد از بروز ترومبوز جلوگیری می نماید. جالب است بدانید از این ترکیب قرص هایی را می سازند که خوردنشان به طور مرتب سطح مرگ و میر در بیماران قلبی را تا 20 درصد کاهش می دهد. پس اگر بیماری قلبی دارید، این میوه را حتماً در برنامه غذایی روزانه تان بگنجانید.

موز برای فشار خونی ها

این میوه در میان گروه های سنی مختلف طرافداران فراوانی دارد، به خصوص در میان بچه ها اما جالب است بدانید بیشترین فایده آن برای سالمندان است زیرا آنالیز ها نشان داده اند خوردن یک موز میانه 11 درصد از احتیاج روزانه افراد مسن را به پتاسیم تأمین خواهد نمود، به این علت برای افرادی که به فشار خون (بیماری شایع در میان سالمندان) دچار هستند یک گزینه انتخابی مناسب است. شاید باورتان نگردد اما کمبود پتاسیم در میان سالمندان و به خصوص آنهایی که به فراموشی و افسردگی دچارند، بیشتر دیده می گردد بنابراین عادت داشتن به خوردن این میوه می تواند به کاهش شدت این عارضه یاری کند. همین جا بهتر است یادآور شویم که این میوه هر قدر رسیده تر باشد، پتاسیم بیشتری دارد و راحت تر جویده و هضم می گردد اما در مقایسه با سایر میوه ها کالری نسبتاً بالایی داشته به این علت باید در اندازه انرژی روزانه به حساب آید تا فرد با خوردن مرتبش با اضافه وزن رو به رو نگردد.

کیوی، بمب آنتی اکسیدان

کیوی هم یکی از منابع مناسب ویتامین C است که می تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن اندازه ابتلای افراد را به بیماری های عفونی به حداقل برساند، به طوری که مطالعات نشان داده اند، در هر عدد از این میوه 46 کالری انرژی و 57 میلی گرم ویتامین C وجود دارد و به این علت متخصصان تغذیه آن را منبع عالی این ویتامین معرفی می نمایند. حتماً می دانید که آنالیز ها نشان داده اند افرادی که در برنامه غذایی روزانه شان از انواع آنتی اکسیدان ها استفاده می نمایند کمتر به بیماری های قلبی عروقی، حملات قلبی و انواع سرطان ها مبتلا شده و سیستم ایمنی شان در شرایط پراسترس، قوی تر عمل خواهد نمود. یادتان باشد که هر چه کیوی هایتان رسیده تر باشند، آنتی اکسیدان بیشتری خواهند داشت و مغذی تر خواهند بود، پس در سالادتان برای آنکه طعم شیرین تری هم به خود بگیرد از انواع نرم تر این میوه بهره ببرید.

توت فرنگی و پیشگیری از سرطان

با وجودی که در زمستان هم توت فرنگی در دسترس بود اما هر چه جلوتر می رویم به فصل این میوه نزدیک تر شده و کم کم خانواده آن را می توانیم وارد برنامه غذایی روزانه مان کنیم. در صدر این گروه توت فرنگی از نظر اندازه هواداران، واقع شده است. البته در رقابتی تنگاتنگ با شاه توت اما اگر بخواهیم گزیده ای از خواص آن را نام ببریم باید بگوییم که خوردن 8 عدد از آن، 140 درصد از احتیاج روزانه افراد را به ویتامین C ، 12 درصد از احتیاج روزانه به فیبر، 6 درصد از احتیاج روزانه به فولات و 210 میلی گرم پتاسیم را تأمین خواهد نمود، در حالی که فقط 45 کالری انرژی داشته و به علت فقدان سدیم، کلسترول و سایر اسیدهای چرب اشباع، ضرر و زیانی متوجه مصرف نماینده اش نخواهد بود. علاوه بر موارد یاد شده، مطالعات اخیر نشان داده اند که این میوه دارای ترکیباتی به نام فیتوکمیکال هاست که در این گروه فلاونوییدها و آنتوسیانیدین ها جای می گیرند و دریافت شان به وسیله مواد غذایی به خصوص خوردن این میوه، احتمال ابتلا به بیماری های مزمنی نظیر انواع سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی و متابولیکی را پایین می آورد.

مواد لازم (برای چهار نفر)

سیب 3 عدد

آناناس خرد شده 2 لیوان

موز 2 عدد

کیوی 4 عدد

توت فرنگی 1 لیوان

مخلوط گردو و بادام هندی 1 لیوان

آب پرتقال نصف لیوان

شکر و وانیل به اندازه دلخواه

همراه سالاد میوه

همان طور که گفتیم این غذا یک میان وعده مناسب و مغذی برای تمامی گروه های سنی است اما شما می توانید به جای شکر از عسل بهره ببرید زیرا علاوه بر خاصیت شیرین نمایندگی خواص تغذیه ای دیگری هم دارد. به علاوه، در صورتی که مشکل اضافه وزن ندارید و یا برای فرزندتان که در سنین رشد است، این سالاد را تهیه می کنید، بهتر است به آن بستنی و یا کمی ژله اضافه کنید تا ارزش غذایی این میان وعده بیشتر شده و طعم دلپذیرتری پیدا کند.

کهنگی و ماندگی

درباره این سالاد به شما هرگز اجازه نمی دهیم که اضافات آن را در یخچال بگذارید و بعد از یک تا دو روز آن را میل کنید زیرا میوه های یاد شده ویتامین های حساس فراوانی دارند که در صورت قرار گرفتن در محیط یخچال به علت اکسیژن بیشتر به سرعت از میان رفته و خاصیت خود را از دست می دهند. در صورت اضافه آمدن این سالاد، آن را با کمی شیر در مخلوط کن ریخته و به صورت نوشیدنی در آورده و هر چه سریع تر آن را میل کنید تا کمترین آسیب به ارزش غذایی اجزای تشکیل دهنده اش وارد گردد.

اگر زخم معده دارید

اگر زخم معده دارید، در صورت مبتلا بودن به زخم معده از خوردن آناناس اجتناب کنید یا حداقل نوع نارس آن را میل نکنید زیرا دارای اندازه اسید بالایی بوده و می تواند زمینه های پیشرفت بیماری شما را فراهم آورد. در صورت تمایل از اندازه کم این میوه، آن هم به صورت کمپوت شده بهره ببرید. علاوه بر آناناس، توت فرنگی هم برای افرادی که معده حساسی دارند، توصیه نمی گردد، پس این دو میوه را با احتیاط به سالادتان بیفزایید و به جایشان اندازه سیب و موز را بیشتر کنید.

اگر آلرژی دارید

اگر حساسیت دارید، توت فرنگی مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر برای برخی از افراد آلرژی زا بوده و علایم آزاردهنده ای را ایجاد می نماید. از علایم آن می توان به اگزما، دانه های قرمز روی پوست، سردرد، آبریزش بینی، اشک ریزی، سرگیجه و حتی اختلالات گوارشی اشاره نمود که توصیه می گردد بی هیچ شکی این میوه مصرف نگردد، به خصوص برای بچه ها زیر یک سال که تازه اجازه خوردن میوه به آنها داده شده است.

اگر فشار خون دارید

اگر فشار خون دارید، معمولاً برای کسانی که فشار خون دارند، کنترل انرژی دریافتی بسیار حایز اهمیت است بنابراین برای شیرین کردن طعم این سالاد به آن شکر و حتی عسل نزنید اما از میوه های رسیده تر بهره ببرید که هم شیرین تر هستند و هم پتاسیم بیشتری دارند تا به این ترتیب اندازه بیشتری از این ماده معدنی را دریافت نموده و بیماری تان به برترین نحوی کنترل گردد.

روزی نیم کیلو میوه بخورید

میوه، مائده ای بهشتی است که از گذشته های دور انسان به خواص معجزه آسایش پی برده و هم اکنون در سبد غذایی بیشتر خانوده ها صندلی ویژه ای دارد. اما نکات مهمی در خصوص درست مصرف کردن آنها وجود دارد؛ مثلا این مواد غذایی زمانی که پوست کنده و خرد می شوند باید بلافاصله مورد استفاده قرار گیرند زیرا دارای ویتامین های حساسی هستند که در صورت قرار گرفتن در معرض هوا و اکسیژن به سرعت از میان می فرایند.

برخی میوه ها هم مانند سیب و موز با خرد شدن، رنگ خود را از دست داده و قهوه ای می شوند که می توان با چکاندن چند قطره لیموترش از این تغییر جلوگیری کرد ولی کلاً وقتی میوه ای را خرد می کنید؛ یا باید بلافاصله آن را بخورید یا در ظرف دردار پلاستیکی برای مدت 1 تا 2 روز در یخچال نگهداری کنید. حتی می توانید روی این ظروف را با پلاستیک های یک بار مصرف بپوشانید تا حداقل هوا در آن نفوذ کند و باعث خرابی زودرس نگردد.

می توان انواع میوه ها در رنگ های مختلف را در ظروف کوچک بستنی خوری همراه با چند مغز مثل بادام، گردو، فندوق و یا تخم آفتابگردان و کدو تزیین کرد تا وعده غذایی مصرفی، مغذی تر شده و به اسم یک وعده ناهار و یا شام برای کسانی که رژیم لاغری می گیرند، مصرف گردد زیرا به سیر شدن شان یاری بیشتری می نماید. اما به تازگی در برخی رستوران ها و منازل متداول شده که سالاد میوه را با خامه یا شکلات تزیین می نمایند که این روش توصیه نمی گردد. به جای خامه و دیگر تنقلاتی که باعث چاقی و مسائل گوارشی می شوند، بهتر است از میوه های متنوع همراه با مغزهای مفید یک غذای مناسب تهیه و در کنار یکدیگر میل کرد. این روش برای همه به خصوص افرادی که بخواهند ساعت 6 تا 7 بعد از ظهر غذای اصلی را به اسم شام میل نمایند، مناسب است. ترجیحاً باید زمان مصرف میوه با زمان خوردن غذا فاصله داده گردد؛ البته به غیر از میوه هایی که منبع ویتامین C هستند، زیرا همان طور که می دانید، ویتامین C باعث جذب آهن گیاهی غذا می گردد. از این رو، می توان همراه با غذا از انواع سالاد میوه های حاوی این ماده مغذی بهره گرفت.

زیاد خوردن میوه ها هم خوب نیست زیرا هم قند و کالری دارند و هم باعث تحریک دستگاه گوارش شده و در هضم و جذب سایر غذاها اختلال ایجاد می نمایند. طبق مطالعات مصرف 500 تا 700 گرم میوه در روز مناسب است. به علاوه از قدیم توصیه شده است که اگر در روز 4 میوه میل می کنید، یکی از آنها مرکبات باشد و اکنون علم تغذیه برای تکمیل این فرضیه میوه ها را به سه دسته تقسیم می نماید:

اول: میوه های ممتاز؛ میوهایی که به رنگ بنفش، قرمز و صورتی هستند، مانند شاه توت، توت سیاه، آلبالو، انار و...

دوم: میوه های میانه؛ مثل سیب، گلابی، انگور، طالبی، خربزه، هلو سوم: میوه های پایین؛ مثل موز، خیار، گوجه سبز و چغاله بادام. بهتر است بیشتر میوه های مصرفی روزانه از نوع ممتاز و میانه باشند. در سرانجام هم توصیه می گردد که کلا برای مصرف گروه میوه ها ارزش ویژه ای قایل شوید و در سفره پذیرایی تان ظروفی از انواع متنوع و رنگارنگ آنها بچینید که علاوه بر داشتن ارزش غذایی بالا، باعث تحریک اشتهایتان گردد. فقط به زمان خوردنشان هم دقت داشته باشید و در میان وعده ها از آنها میل کنید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1066

به "سالاد میوه؛ یک تیر با دو نشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالاد میوه؛ یک تیر با دو نشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید