کشت محصولات پرآب بر مساوی با برداشت زیان

به گزارش مجله حقوق، خبرنگاران/زنجان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: با توجه به کاهش بارندگی و پایین بودن سطح آب های زیرزمینی، کشت محصولات پرآب بر سبب زیان کشاورزان می گردد.

کشت محصولات پرآب بر مساوی با برداشت زیان

اسماعیل افشاری در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به شرایط آب در دو بخش سطحی و زیرزمینی، اظهار کرد: مجموع بارندگی ها تا روز 18 خردادماه سال آبی 1400 - 1399 حدود 199 میلی متر است که در مقایسه با بارندگی دوره مشابه در سال آبی 1398 - 1399 که حدود 359 میلی متر بود، حدود 44 درصد منفی است که به تبع آن کاهش آورد رودخانه ها و کاهش آب پشت سدها را شاهد هستیم.

وی با اشاره به شرایط رودخانه های استان، اضافه نمود: ورودی روان آب ها کاهش چشم گیری داشته است و این کاهش، زنگ خطر برای کشاورزانی است که از حق آبه های سنتی استفاده می نمایند تا از کشت محصولات پرآب بر خودداری نمایند؛ چراکه سطح آب های زیرزمینی و روان آب ها کاهش یافته و امکان آبیاری این محصولات وجود ندارد.

این مسئول در رابطه با تامین آب تابستان سال جاری، ادامه داد: در بحث آب شرب با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب سعی داریم تا با مدیریت آب خروجی سدها، مانع قطعی آب شویم. باید توجه داشت که آب سه شهر زنجان، ابهر و خرم دره از سدهای تهم و گلابر تامین می گردد و کاهش در حجم آن می تواند مشکلاتی را برای تامین به وجود آورد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به افت 71 سانتی متری آب های زیرزمینی، توضیح داد: بارندگی های دو سال اخیر منجر به افزایش نسبی ارتفاع آب شد ولیکن مجدداً کاهش بارش ها و آغاز به کار زودهنگام چاه های کشاورزی، افت سطح آب های زیرزمینی را به دنبال داشته است که در فاصله زمانی اواخر شهریور و مهر، آمار آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

افشاری اظهار داشت: دشت ابهر بحرانی ترین دشت استان بوده و میزان افت سالیانه این دشت یک متر و 40 سانتی متر است. عمده فشارهای وارد شده به منابع آبی، برداشت های بیش از اندازه و به صورت غیرمجاز بوده و یکی از راهکارهای تقویت سفره آب های زیرزمینی، تغذیه مصنوعی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 959

به "کشت محصولات پرآب بر مساوی با برداشت زیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت محصولات پرآب بر مساوی با برداشت زیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید