خلیج کوسه استرالیا؛ پناهگاهی برای گونه های جانوری خاص! (تور استرالیا ارزان)

به گزارش مجله حقوق، خلیج کوسه استرالیا یکی از این جاذبه­ های طبیعی است که در این مقاله قصد داریم به معرفی آن بپردازیم. استرالیا یکی از محبوب­ ترین کشور های دنیا محسوب می گردد که در نیمکره جنوبی زمین واقع شده و با توجه به جاذبه ­های طبیعی و زیبایی که دارد، یکی از محبوب­ ترین مقاصد گردشگری در دنیا به شمار می آید. استرالیا به علت شرایط اقلیمی و آب و هوایی خود، دارای جاذبه­ های طبیعی شگفت­ انگیزی است.

خلیج کوسه استرالیا؛ پناهگاهی برای گونه های جانوری خاص! (تور استرالیا ارزان)

با تور استرالیا ارزان از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

درباره کشور استرالیا

قبل از معرفی خلیج کوسه استرالیا بهتر است کمی با این کشور معروف و پهناور و نیز شرایط مختلف آن آشنا شویم. کشور استرالیا در قاره اقیانوسیه واقع شده است که با توجه به مساحت حدود 7.6 میلیون کیلومتر مربعی به عنوان کوچک ­ترین قاره جهان شناخته می شود. کشور استرالیا نیز یکی از کشور های این قاره به حساب می آید که به عنوان پهناور ترین کشور قاره اقیانوسیه نیز شناخته می شود.

در کشور استرالیا رشته کوهی جدا نماینده وجود دارد که در شرق و جنوب شرقی این کشور قرار گرفته و باعث شده که در قسمت شرقی این رشته­ کوه جلگه­ های حاصل خیزی شکل بگیرد که به اقیانوس آرام منتهی می شوند. این سرزمین ­ها به حدی حاصل خیز هستند که جمعیت زیادی را در خود جای داده اند و باعث شکل­ گیری شهر های مهم این کشور مانند سیدنی، گلدکست و بریزبین در این ناحیه شده اند.

کشور استرالیا از سمت شمال غرب به کشور اندونزی در جنوب شرق آسیا نزدیک است. کشور های نیوزلند و گینه نو از کشور های دیگری هستند که از سمت شرق به استرالیا نزدیک هستند. استرالیا به همراه نیوزلند و گینه نو و چند جزیره پراکنده که در اقیانوس آرام قرار دارند، قاره اقیانوسیه را تشکیل داده اند که کم جمعیت­ ترین قاره در جهان به شمار میرود.

موقعیت جغرافیایی استرالیا

کشور استرالیا از لحاظ موقعیت جغرافیایی در نیم کره جنوبی زمین قرار گرفته که به وسیله آب­ های اقیانوس آرام در شرق و اقیانوس هند در غرب احاطه شده است. مساحت این کشور پهناور در حدود 7 برابر مساحت ایران بوده که به این ترتیب آن را در رتبه ششم کشور های پهناور جهان قرار می دهد.

آب و هوای استرالیا

بسیاری از افراد با شنیدن نام استرالیا و با توجه به موقعیت جغرافیایی آن این تصور را دارند که این کشور از جنگل­ های استوایی و بارانی پوشیده شده است و همیشه هوایی معتدل و مطبوع دارد. در قسمت ­های شمالی استرالیا شاهد این هستیم که اغلب آب و هوای گرم غالب بوده و در منطقه ها جنوبی­ تر کمی آب و هوا به سمت سردی می رود.

بر این اساس آب و هوا در استرالیا بسته به منطقه ها مختلف متفاوت بوده و ممکن است در نواحی کوهستانی دما به صفر یا کمتر از آن برسد در حالی که در در بعضی قسمت­ ها شاهد ثبت دمای 50 درجه و بیشتر خواهیم بود.

این کشور که در میان آب­های اقیانوس آرام و اقیانوس هند محصور شده، توپوگرافی متنوعی ندارد؛ به طوری که سهم بیشتری از این سرزمین به وسیله فلات­ های بیابانی پوشیده شده است. قسمت­ های جنوبی استرالیا به عنوان سرسبزترین منطقه ها این کشور شناخته می شوند. استرالیا در اقلیمی واقع شده است که تقریبا خشک و کم آب بوده و تنها در قسمت­ هایی مانند قسمت جنوبی و شرقی و قسمت هایی از شمال این کشور آب و هوای گرمسیری را شاهد هستیم.

شهرهای مهم کشور استرالیا

  • سیدنی

مرکز استان ویلز جنوبی نو، شهر سیدنی نام دارد که بزرگ ترین و قدیمی­ ترین شهر های استرالیا به حساب می آید. این شهر که بیش از 200 سال از زمان تأسیس آن می گذرد، به نوعی نماد استرالیا محسوب می شود که در جنوب شرقی این کشور واقع شده است.

  • ملبورن

شهر ملبورن به عنوان مرکز استان ویکتوریا و با 4 میلیون نفر جمعیت از شهر های بزرگ این کشور محسوب می شود. قبل از این ­که شهر کانبرا به عنوان مرکز انتخاب شود، ملبورن این عنوان را در اختیار داشت و هم ­اکنون نیز مهم ترین شهر استرالیا از نظر فرهنگی به شمار می آید. ملبورن به عنوان قطب آموزش عالی و تحقیقات، هنر و فرهنگ، ورزش و تفریح و فعالیت­ های تجاری و صنعتی در استرالیا شناخته می شود که همین امر این شهر را به یکی از شهر های مهم و تأثیرگذار در این کشور تبدیل نموده است.

  • کانبرا

شهر کانبرا به عنوان مرکز سیاسی استرالیا شناخته می شود که در حدود 325 هزار نفر جمعیت دارد و عنوان بزرگ­ترین شهر غیر بندری در این کشور را یدک می کشد. مرکز سیاسی استرالیا از لحاظ جغرافیایی بین شهر های ملبورن و سیدنی واقع شده است که طی توافق مابین این دو شهر، در سال 1908 میلادی به عنوان مرکز سیاسی استرالیا انتخاب شد.

  • آدلاید

این شهر با حدود 1.3 میلیون نفر جمعیت به عنوان پنجمین شهر پر جمعیت در استرالیا شناخته می شود که به ساکنان آن در اصطلاح آدلایدین گفته می شود.

  • داروین

در کناره خلیج بیگل و دریای تیمور شهر مهمی به نام بندر داروین واقع شده است که از نظر نظامی بسیار حائز اهمیت به شمار می­ آید، زیرا پایگاه­ های نظامی متعددی در این شهر مستقر شده است. این شهر بندری که در حدود 1660 کیلومتر مربع وسعت دارد یکی از مراکز مهم برای پرورش آبزیانی مانند کروکدیل و انواع ماهی ها به شمار می آید.

  • هوبارت

مرکز استان جزیره ای تنامانیا شهر هوبارت نام دارد که بعد از شهر سیدنی از قدیمی ­ترین شهر های استرالیا به شمار می آید. این شهر که در حاشیه روخانه Derwent در تنامانیا واقع شده به عنوان قلب مالی و اداری این شهر به حساب آمده و از بنادر اصلی کشور استرالیا محسوب می شود.

  • بریزبین

بریزبین که از جمله شهر هایی است که در جلگه حاصل خیز شرق کوه­ های جدا نماینده قرار گرفته به عنوان مرکز استان کویهملند شناخته می شود. این شهر بعد از سیدنی و ملبورن به عنوان سومین شهر محبوب استرالیا شناخته می شود. بریزبین که در حدود 2 میلیون نفر جمعیت دارد در جنوب شرقی استان کویینزلند واقع شده است.

معروف­ترین جاذبه ­های جغرافیایی استرالیا

استرالیا با توجه به اقلیمی که دارد به عنوان سرزمین عجایب شناخته می شود؛ البته بعضی از این عجایب به صورت طبیعی هستند اما بعضی از آن ها با دستان بشر ساخته شده اند. در این کشور هر نوع اقلیم طبیعی از کوه و جنگل گرفته تا بیابان و سواحل وجود دارد که از گنجینه های طبیعی استرالیا به شمار می فرایند.

جاذبه ­های جغرافیایی و طبیعی متعددی در استرالیا وجود دارد که مانند خلیج کوسه استرالیا در سطح جهان شناخته شده هستند. در ادامه با بعضی از این جاذبه ها آشنا خواهیم شد.

  • اولورو

اولورو نام صخره ای طبیعی در استرالیا است که جزو میراث جهانی مورد حمایت یونسکو به حساب می آید. یکی از دلایل معروفیت این صخره تون رنگ سرخ آن بوده که در ساعات مختلف روز تغییر رنگ داده و به رنگ­ های مختلف در می آید. این صخره براساس باور بومیان منطقه با روزگار رویا ارتباط دارد که به همین جهت مقدس شمرده می شود. چشمه ها، گودال­ های آب، غار های سنگی و نقاشی­ های مربوط به دوران کهن در اطراف این صخره 348 متری دیده می شود.

  • قله­های نوک تیز آهکی

در دل یک منطقه کویری در استرالیا مجموعه بزرگی از ستون­ های سنگ آهکی وجود دارد که به صورت قله­ های نوک تیز از دل زمین سر در آورده اند و یک چشم انداز زیبا و خارق العاده را خلق نموده اند. یکی از جذابیت­ های این منطقه قرار گرفتن آن در نزدیکی اقیانوس به حساب می آید به طوری که انگار در جایی غیر از سیاره زمین واقع شده است.

  • خلیج کوسه استرالیا

در استرالیای غربی و در غربی­ ترین نقطه از کشور استرالیا خلیجی زیبا واقع شده است که به نام خلیج کوسه استرالیا شناخته می شود. این منطقه از استرالیا بسیار کم جمعیت بوده به طوری که جمعیت آن در حدود 1000 نفر تخمین زده می شود. خط ساحلی خلیج کوسه استرالیا بیش از 1500 کیلومتر طول و نزدیک به 10 هراز متر مربع وسعت دارد.

این خلیج زیبا که میانگین عمق آب­ های آن به حدود 10 متر می رسد، در سال 1990 به عنوان یکی از میراث­ های جهانی در یونسکو به ثبت رسید. اهمیت این خلیج بیشتر از جنبه جانور شناسی مطرح است زیرا 26 گونه جانوری از پستانداران که در تهدید و خطر انقراض قرار دارند در این منطقه زیست می نمایند.

230 گونه پرنده، 323 گونه ماهی و در حدود 150 گونه خزنده در منطقه خلیج کوسه استرالیا زیست می نمایند که لاکپشت سبز، لاکپشت دریایی و کوسه نهنگ از گونه ­های جانوری خاص و منحصر به فرد در این منطقه هستند.

  • دوازده حواری

در جاده معروف گریت اوشن در استرالیا یک جاذبه طبیعی و گردشگری واقع شده است که به نام دوازده حواری شناخته می شود. این جاذبه طبیعی تعدادی سازه سنگ آهکی هستند که از سطح دریا بیش از 45 متر ارتفاع دارند و قدمت آن­ها به حدود 20 میلیون سال قبل باز می شود. از این سازه های سنگ آهکی که جلوه زیبایی به دریا بخشیده اند تنها 7 عدد به جای مانده است. برترین زمان برای مشاهده زیبایی این سازه ­ها در زمان غروب آفتاب در دریا خواهد بود.

  • آبشار مکنزی

در پارک ملی گرامپینز در استرالیا آبشار بزرگی واقع شده است که در رشته کوه ­های صحرایی در شهر ملبورن واقع شده است. این آبشار در حدود 30 متر ارتفاع دارد که تابش نور آفتاب به آن باعث ایجاد رنگین کمان و جلوه ای زیبا و منحصر به فرد می شود.

  • پارک ملی کاکادو

یکی از بزرگترین پارک­ های ملی در کشور استرالیا محسوب می شود که آبشارهای طبقه­ ای و پلکانی، حوضچه ­ها و صخره ­تراشی­ های مردم بومی را می توان در آن مشاهده کرد. برای مشاهده کروکدیل های بزرگ­ الجثه و انواع پرندگان نیز این پارک برترین انتخاب خواهد بود.

  • جزیره فریزر

جزیره فریز در حدود 800 هزار سال قدمت دارد که از قطب جنوب به استرالیا رسیده و سطح آن کاملاً از شن پوشیده شده است. از ویژگی­ های جالب این جزیره شنی می توان به این مورد اشاره نمود که همچنان در حال حرکت و تکامل بوده و همین ویژگی باعث شده که ثبت جهانی شود.

  • بانگل بانگلز

به توده ­های سنگی که در حدود 350 میلیون سال قدمت دارند، بانگل بانگلز گفته می شود. این توده ­های سنگی که شکلی شبیه به گنبد دارند، در دو رنگ موجود هستند. بعضی از آن­ها به رنگ خاکستری تیره هستند که نشان­ دهنده وجود رطوبت در آن­ها بوده و بعضی نیز به رنگ نارنجی هستند که نشان از وجود مواد معدنی مانند آهن در آن­ها است.

  • دیواره بزرگ مرجانی

این جاذبه طبیعی که از عجایب هفتگانه در جهان محسوب می شود، تنها موجود زنده بر روی کره زمین است که از فضا می توان آن را مشاهده کرد. در حدود 400 نوع از مرجان­ های جهان در این دیواره بزرگ قرار دارند که بسیاری از آن در خطر انقراض قرار دارند.

کلام آخر

کشور استرالیا کشوری منحصر به فرد که اقلیم متنوعی دارد که در آن می توان جنگل و کوه، بیابان و ساحل را به طور همزمان در کنار هم دید و از جاذبه­ های طبیعی شگفت­ انگیز و دیدنی آن نهایت لذت را برد. موقعیت جغرافیایی و اقلیمی بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه باعث شده که جاذبه­ های جغرافیایی بی­ نظیری در این کشور شکل بگیرد که خلیج کوسه استرالیا یکی از این جاذبه­ ها است که در این مقاله به معرفی ویژگی­ های آن پرداختیم.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1388

به "خلیج کوسه استرالیا؛ پناهگاهی برای گونه های جانوری خاص! (تور استرالیا ارزان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلیج کوسه استرالیا؛ پناهگاهی برای گونه های جانوری خاص! (تور استرالیا ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید