پتینه کاری چیست و چرا باید از آن در طراحی فضای داخلی استفاده کرد؟

به گزارش مجله حقوق، بی نهایت روش برای طراحی فضاهای داخلی توسط معماران و طراحان به کار گرفته می گردد. هر یک از این روش ها در راستای ایجاد سبک و سیاقی خاص مورد استفاده قرار می گیرند. پتینه کاری یکی از روش های طراحی دکوراسیون متفاوت است که چند سالی می گردد استفاده از آن گسترش یافته است. اینکه پتینه چیست و چگونه اجرا می گردد و چه کاربردهایی دارد، موضوعاتی هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

پتینه کاری چیست و چرا باید از آن در طراحی فضای داخلی استفاده کرد؟

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ آنلاین کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

پتینه کاری چیست؟

پتینه در واقع به خوردگی های ایجاد شده به رنگ های سبز در سطوح اجسام عمدتاً ساخته شده از فلز مس گفته می گردد. در هر صورت پتینه کاری در فضای ساختمان های معنی و مفهوم گسترده تری دارد و ممکن است که اصلاً ربطی به تعریف بالا نداشته باشد.

پتینه کاری سقف و دیوار خود را به متخصصین ماهر کارگشا بسپارید

پتینه کاری یک کار هنری است و بخش های مختلفی دارد و در کل به تمامی اقداماتی گفته می گردد که در جهت القای رنگ و رویی کهنه و قدیمی به دیوارهای یک فضا یا وسایل مختلف به کار گرفته می شوند. به عبارتی پتینه کاری را می توان نوعی نقاشی ساختمان در نظر گرفت با این تفاوت که در نقاشی صرفاً رنگ تغییر می یابد اما در این عملیات علاوه بر رنگ فضا می توان نسبت به تغییر بافت سطوح نیز اقدام کرد.

مطلب پیشنهادی: پتینه کاری روی سقف چه طرح ها و تکنیک های اجرایی دارد؟

پتینه کاری سابقه دور و درازی در صنعت ساختمان سازی و دکوراسیون دارد. به عنوان نمونه در کشور ما ایران در گذشته با استفاده از گچ کاری به پتینه کاری می پرداخته اند. امروزه با پیشرفت فناوری و در دسترس قرار دریافت ابزار و متریال های مختلف، سبک و سیاق پتینه کاری نیز به طور کامل متحول شده است، به طوری که می توانیم سبک ها و انواع مختلفی از آن را مشاهده کنیم.

انواع پتینه کاری

همان طور که در بالا نیز عنوان شد، در حال حاضر انواع مختلفی از پتینه در صنعت ساخت وساز به کار گرفته می شوند. رایج ترین دسته بندی ها بر اساس نوع متریال، سبک و طرح و بافت انجام شده است.

انواع پتینه بر اساس متریال

پتینه اکرلیک

مواد این نوع از پتینه در واقع رنگ های پایه آب یا به عبارتی اکرلیک ها هستند. این نوع از پتینه نسبت به پتینه رنگ روغن سرعت اجرای بیشتری دارد، سریع تر خشک می گردد، فاقد بو و سرب است. در مجموع این نوع بسیار سالم است و ضرری برای سلامتی فرد نخواهد داشت.

پتینه پلاستر

پلاستر در واقع همان خمیر یا اندود است که به دو صورت برجسته و صاف اجرا می گردد. در اجرای آن می توان از طیف های رنگی مختلف بهره برد. به دلیل قدرت سفارشی سازی که در پتینه کاری مشاهده می گردد، شاهد وجود انواع مختلفی از نوع پلاستر در بازار هستیم.

پتینه رنگ روغن

این نوع از پتینه با استفاده از رنگ روغ اجرا می گردد. انواع مختلفی از جمله براق و مات دارد. پتینه های روغنی به طور کامل قابل شستشو هستند. در ایران این نوع از پتینه بسیار رایج تر از دو روش دیگر است که دلیل آن هم ارزان بودن و سادگی اجرای آن است.

انواع پتینه بر اساس سبک

کلاسیک

در پتینه کاری به سبک کلاسیک عموماً هدف ایجاد فضایی قدیمی است. نوع برجسته آن یکی از معروف ترین سبک های کلاسیک است. استفاده از رنگ های طلایی که به ورق طلا معروف است و همچنین نقوش آجر یا ترک از کاربرد های سبک کلاسیک هستند.

مدرن

در پتینه کاری به سبک مدرن سعی می گردد که طرح های جدیدتر مانند ابر و باد، گل، فرشته و سایه استفاده گردد. ایجاد طرح های مختلف چوبی در طرح و رنگ های جذاب و همچنین جلوه های نقره ای از دیگر روش های مدرن به شمار می آیند.

انواع پتینه بر اساس طرح

پتینه ها از نقطه نظر ساختاری دارای دو جز طرح و رنگ هستند. طرح های این هنر محدود هستند و به چندین مورد خلاصه می گردد اما به کار گیری رنگ در آن ها هیچ محدودیتی ندارد. از شاخص ترین طرح های آن می توان به چند مورد زیر اشاره نمود.

  • ساده
  • سنگ
  • چوب
  • ابر و باد
  • گرانیت
  • کاه گل
  • سایه ای
  • ترک خوردگی
  • ورق طلا
  • ورق نقره

ابزار لازم برای اجرای پتینه کاری

ابزار مورد احتیاج برای پتینه کاری به نوع پتینه بستگی دارد. با این حال از مهم ترین ابزار مورد احتیاج می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • انواع مختلف قلم مو
  • انواع اسفنج
  • پارچه هایی با جنس مختلف
  • رنگ پاش
  • انواع سنباده نرم و زبر
  • کاردک
  • چسب
  • اکلیل

اجرای پتینه کاری

همان طور که تا بدین جای بحث متوجه شده اید، پتینه کاری روش های مختلفی دارد و قاعدتاً مراحل اجرای هر یک از آن ها نیز متفاوت است. در هر صورت پتینه کاری به طور کلی شامل دو مرحله کلی به توضیح زیر است.

  1. مرحله اول: اجرای بافت و طرح اصلی روی سطح مورد نظر
  2. مرحله دوم: پرداختن دلخواه به بافت که شامل شکل، لعاب و رنگ می گردد.

برای نمونه در این بخش مراحل اجرای پتینه با ورق طلا را به طور مختصر در چند مرحله زیر آورده ایم.

  1. تمیز کردن سطح زیر کار
  2. پوشش دادن سطح زیر کار با استفاده از رنگ های اکرلیک یا روغنی
  3. صبر کردن تا خشک شدن کامل رنگ زیر کار
  4. تمیز کردن سطح رنگ شده
  5. رقیق کردن ورق طلا با آب
  6. کشیدن ورق طلا روی سطح با قلم مو و اسفنج
  7. صبر کنید تا ورق طلا بی رنگ گردد.
  8. بعد از بی رنگ شدن، ورق را به آرامی بر می داریم و روی سطح مورد نظر اجرا می کنیم.
  9. کشیدن پارچه نرم بر سطح تا ورق های اضافی حذف شوند.

درخواست خدمات اجرای پتینه کاری از متخصصین کارگشا

زیباشناختی پتینه کاری

با توجه به اینکه پتینه در طرح و رنگ های بسیار مختلفی به کار برده می گردد، از این جهت نیز بحث های گسترده ای را می توان در مورد جنبه زیباشناسی آن صورت داد. رنگ سبز یکی از رایج ترین رنگ ها در پتینه کاری است که دارای یک کاراکتر آرامش بخش دارد. رنگ آبی نیز که پرکاربرد است اثری آرامش بخش و خنک کنندگی دارد. از این رو رنگ نقش بسیار مهمی در زیباشناختی این هنر ایفا می نماید. برای درک بهتر از رنگ ها در این عملیات توصیه می کنیم حتما مطلب روانشناسی رنگ ها را مطالعه بفرمایید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگها در معماری ؛ از سفید تا سیاه

کاربرد پتینه در فضاهای داخلی

پتینه کاری روشی از رنگ کاری است که کاربرد های گسترده ای در طراحی دارد. با توجه به تنوع قابل ملاحظه این عملیات، می توان آن را در فضاهای مختلف از سقف تا دیوار و پذیرایی تا حمام با طرح و سبک مختلف به کار برد.

مزایای استفاده از پتینه

  • جنبه زیباشناسی به مراتب بهتر در مقایسه با رنگ های معمولی
  • در دسترس به طرح و رنگ های متنوع که طیف گسترده ای از سلیقه ها را پوشش می دهد.
  • قابل اجرا بر تمامی سطوح ساختمانی
  • قدرت پوشش دهی بالا و رفع کردن ترک های موجود روی دیوار
  • دوام و ماندگاری بیشتر در مقایسه با رنگ های معمولی
  • ترمیم و بازسازی ساده و سریع
  • بعضی انواع پتینه کاملاً قابل شستشو هستند.

سخن آخر

پتینه یکی از خاص ترین روش های طراحی و نقاشی در فضاهای داخلی به شمار می رود. تنوع قابل توجه این روش امکان اجرای آن در فضاهای مختلف را ممکن ساخته است. انواع مختلف آن، روش های اجرایی متفاوتی با یکدیگر دارند. این هنر در مقایسه با رنگ های معمولی مزایای بالقوه زیادی مانند حس زیباشناسی و ماندگاری بالا را به دست می دهد.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 5 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 834

به "پتینه کاری چیست و چرا باید از آن در طراحی فضای داخلی استفاده کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پتینه کاری چیست و چرا باید از آن در طراحی فضای داخلی استفاده کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید