مواضع ترکیه در باره روسیه، لیبی، افغانستان، آمریکا و یونان از زبان سخنگوی وزارت خارجه

به گزارش مجله حقوق، در پی درخواست ها در کنفرانس برلین 2 برای خروج مزدوران و نظامیان خارجی از لیبی، وزارت خارجه ترکیه بیان کرد، در این کنفرانس تاکید نموده که اجازه نمی دهد مربیان و مشاوران نظامی اش در لیبی با مزدور یکسان حساب شوند.

مواضع ترکیه در باره روسیه، لیبی، افغانستان، آمریکا و یونان از زبان سخنگوی وزارت خارجه

سفر با تور ارزان یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، تانژو بیلقیچ، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در اظهارات مطبوعاتی درباره مشارکت ترکیه در کنفرانس برلین 2 پرداخت و گفت، تفاهم مهمی در مذاکرات کنفرانس برلین پیرامون لیبی حاصل شد.

وی اضافه نمود، ترکیه در این کنفرانس عدم موافقت خود را با بعضی از بندهایی که با واقعیت تضاد دارد، ابراز و اعلام نمود، اجازه نخواهد داد مربیان و مشاوران نظامی اش در لیبی در سطح محافل منطقه ای و بین المللی زیر سوال بروند و با مزدوران غیر قانونی برابر شوند. بنابراین عدم موافقت خود را با بندی از بیانیه اعلام نمود.

این مقام ترک در خصوص اعلام یونان مبنی بر برگزاری رزمایش در دریای اژه گفت، در چارچوب توافقنامه آتن که سال 1988 میان دو کشور به امضا رسید، هیچ رزمایشی در اعیاد مذهبی و ملی از تاریخ 15 ژوئن تا 15 سپتامبر برگزار نمی گردد.

وی اضافه نمود، ترکیه به توافقنامه آتن پایبند است اما نباید کسی از آنکارا انتظار داشته باشد سکوت کند و ببیند یونان علنا این توافقنامه را نقض می نماید.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه پیرامون افغانستان نیز گفت، نیروهای آمریکا و ناتو در حال خروج از افغانستان هستند. این دیدگاه مشترک وجود دارد که کابل در این دوره نباید تنها بماند.

وی اضافه نمود، حفظ امنیت فرودگاه کابل برای افغانستان بسیار مهم است. اگر فرودگاه بدون محافظت بماند، سازمان های بین المللی و نمایندگی های دیپلماتیک خارجی وجود نخواهد داشت. الآن هم خبرهایی از بسته شدن بعضی از سفارتخانه ها شنیده می گردد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت، کشورش بر امنیت فرودگاه کابل نظارت می نماید و ناتو پس از انتها این ماموریت تصمیم دارد آن را ادامه دهد.

بلقیچ گفت، هیئت آمریکا که چند روز پیش به ترکیه آمده بود با وزارت دفاع این مساله را آنالیز کرد.

این مقام ترک همچنین گفت، در خصوص حفاظت نیروهای ترکیه از فرودگاه کابل، ناتو با ملت افغانستان در حال رایزنی هستند. اگر ترکیه در این باره به تفاهم برسد باید به صورت قانونی آن را با دولت افغانستان تنظیم کند. آنکارا تماس های مقدماتی را در این خصوص گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه پیرامون روابط کشورش با روسیه نیز گفت، نشست شورای همکاری استراتژیک با روسیه پس از اینکه به خاطر کرونا سال گذشته به تعویق افتاد، انتها امسال در ترکیه برگزار می گردد.

وی اضافه نمود، این روابط همه جانبه است و ترکیه در خصوص اوکراین و شبه جزیره کریمه موضع ثابتی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در خصوص بحران مهاجرت آوارگان و اتحادیه اروپا هم گفت، ترکیه با محدود کردن بحران مهاجرت با اتحادیه اروپا به جنبه اقتصادی مخالف است. مهاجرت یک مسئله پیچیده است و نمی تواند به جنبه اقتصادی محدود گردد. مساله تنها جنبه اقتصادی نیست. اولویت ترکیه به روز رسانی توافقنامه 18 مارس 2016 است به گونه ای که شرایط امروز را هم در خود داشته باشد.

وی همچنین اضافه نمود، ترکیه امیدوار است اتحادیه اروپا ویزا شهروندان ترکیه را لغو نموده و توافقنامه اتحادیه گمرکی را به روز رسانی کند.

بیلقیچ درمورد سامانه دفاع هوایی اس400 که ترکیه از روسیه خریداری نموده است، گفت، این موضوع در دستور کار ملاقات میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قرار داشت و دیدگاه های ترکیه در خصوص این مساله به طرف آمریکایی ارائه شد.

وی گفت، در ملاقات میان اردوغان و بایدن در نشست ناتو، دیدگاه مشترک آمریکا- ترکیه برای باز کردن کانال های گفتگوی دوجانبه حاصل شد.

بیلقیچ در خصوص روابط با آمریکا گفت، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در ارتباط دائم با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود است و در آینده روابط دوجانبه پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در بخش دیگر از سخنانش گفت، تعداد سفارتخانه های کشورهای آفریقایی در ترکیه به 37 سفارتخانه رسیده است و آنکارا هم 43 سفارتخانه در این قاره دارد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 953

به "مواضع ترکیه در باره روسیه، لیبی، افغانستان، آمریکا و یونان از زبان سخنگوی وزارت خارجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواضع ترکیه در باره روسیه، لیبی، افغانستان، آمریکا و یونان از زبان سخنگوی وزارت خارجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید