سفر به آمریکا: تاریخچه ایر فورس وان هواپیمای حامل رئیس جمهور آمریکا

به گزارش مجله حقوق، ایر فورس یا نیروی هوایی، طبقه ای از صنعت هوایی است که به کنترل هوایی می پردازد و البته نیرو های جنگی نیز در این دسته قرار می گیرند. در آمریکا، هواپیمای حامل رئیس جمهور در مرکز توجه ایر فورس قرار گرفته است. این سرویس برای اولین بار زمانی وارد کار شد که یکی از هواپیماهای تجاری شرق وارد راستا هوایی هواپیمایی شد که حامل رئیس جمهور Eisenhower بود و هر دو پرواز شناسه یکسانی از لحاظ ارتباطات داشتند. این گونه بود که کنترل خاص برای هواپیمای رئیس جمهور آمریکا عملی شد و گفتنی است که این سرویس تاریخچه ای طولانی تر دارد.

سفر به آمریکا: تاریخچه ایر فورس وان هواپیمای حامل رئیس جمهور آمریکا

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور ارزان نوروزی آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور آمریکا از نیویورک، واشنگتن، لس آنجلس، سان فرانسیسکو و لاس وگاس دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

اولین پرواز

تئودور روزولت اولین رئیس جمهوری بود که با هواپیما پرواز کرد. روزولت در 11 اکتبر سال 1910 سوار Wright Filer شد که اولین هواپیمای سنگین تر از هوا بود. خلبان پرواز مذکور Archibald Hoxsey بود که برای برادران رایت کار می کرد و افتخار خلبانی برای رئیس جمهور اسبق آمریکا را داشت.

هواپیمای اختصاصی برای رئیس جمهور

Douglas Dolphin اولین هواپیمایی بود که به طور اختصاصی برای رئیس جمهور طراحی شد. این هواپیما که هم در دریا و هم خشکی می توانست فرود بیاید با اعمال تغییراتی مورد استفاده رئیس جمهور فرانکلین دلانو روزولت نهاده شد ارتش آمریکا نام RD-2 را برای آن انتخاب کرد. هواپیمای مذکور از سال 1933 تا 1939 مورد استفاده نهاده شد.

سفر فرانکلین روزولت به اروپا

در سال 1943 هواپیمای بوئینگ 314 که نام Dicie Clipper را داشت، فرانکلین روزلوت را 5500 مایل حمل کرد تا وی را به کنفرانس کازابلانکا برساند. گفتنی است که در کنفرانس مذکور، رئیس جمهور آمریکا با وینسون چرچیل و شارل دوگل ملاقات کرد تا در مورد فاز بعدی جنگ جهانی دوم بحث و مصاحبه نمایند.

جشن تولد

در تصویر فوق، فرانکلین روزولت (سمت راست) در کنار دریاسالار ویلیام دی لیهی نشسته که رئیس ستاد فرماندهی کل قوا است. در جریان این پرواز که از ترینیداد (Trinidad) به میامی می رفت، جشن تولدی نیز برای 61 سالگی روزولت گرفته شد. این موضوع مربوط به اواخر ژانویه سال 1943 است. گفتنی است که در طول آن سال ها حمل و نقل به وسیله هواپیما در اطراف اقیانوس اطلس روشی رایج بود. زیرا در جریان جنگ آتلانتیک، زیردریایی های آلمان تهدید بزرگی به حساب می آمدند.

گاو مقدس

در سرانجام جنگ، نیروی امنیتی با هواپیمای C-54 Skymaster فرانکلین روزولت را با بدنی مریض حمل می کرد که لقب این هواپیما گاو مقدس یا(Sacred Cow) بود. هواپیمای مذکور به تلفن رادیویی، مکانی برای خواب و وسیله ای برای بالا بردن ویلچر روزولت و واردن کردن آن به داخل هواپیما مجهز بود. گفتنی است که فرانکلین روزولت قبل از مرگش تنها یک بار از این هواپیمای مجهز استفاده کرد. گاو مقدس این رئیس جمهور را به کنفرانس یالتا در فوریه سال 1945 حمل کرد.

ترومن در گاو مقدس

بعد از مرگ فرانکلین روزولت در آوریل 1945، هری ترومن با گاو مقدس پرواز کرد. پرواز وی در زمانی اتفاق می افتاد که مسئله امنیت ملی آمریکا امضا شده بود و تغییراتی داشت که در جهت بازسازی سازمان های نظامی بعد از جنگ جهانی دوم صورت گرفته بود.

استقلال

ترومن در سال 1947 هواپیمای C-118 Liftmaster را جایگزین گاو مقدس کرد و نام استقلال یا Independence را روی آن گذاشت. این اولین هواپیمای ریاست جمهوری بود که از طراحی خارجی منحصر به فردی بهره می برد. دماغه این هواپیما همچون عقاب نقاشی شده بود.

ایر فورس وان

در سال 1953 یک هواپیمای تجاری شرقی با شماره 8610 وارد جهت هوایی هواپیمای حامل رئیس جهمور دوایت آیزنهاور شد که شماره آن نیز 8610 بود. در آن موقع برای جلوگیری از مسائل آینده، بخش مجزایی با نام ایر فورس وان ایجاد شد که مربوط به کنترل هواپیمای حامل رئیس جمهور بود. ایر فورس وان به هواپیمای شماره یک نیروی هوایی آمریکا گفته می ّگردد.

کولومبیا 2

رئیس جمهور آیزنهاور یک هواپیمای چهار موتوره را برای حمل و نقل ریاست جمهوری به خدمت گرفت که Lockheed C-121 نام داشت و لقب کولومبیا 2 و 3 را برای آن انتخاب نموده بودند (تصویر فوق مربوط به کولومبیا 2 است). هواپیمای مذکور، کوچک ترین هواپیمایی بود که ایر فورس وان آن را کنترل می کرد. اولین پرواز ایر فورس وان که رئیس جمهور آیزنهاور را حمل می کرد در سال 1959 رخ داد.

اولین جت رئیس جمهوری

اواخر دوران ریاست جمهوری آیزنهاور بود که ایر فورس وان تصمیم به تعویض هواپیمای ریاست جمهوری گرفت و با این اقدام برای اولین بار، جت وارد دنیای ایر فورس وان شد. SAM 970 (مخفف Special Air Missions یا همان ماموریت ویژه هوایی) که یک هواپیمای بوئینگ 707 بود در سال 1959 به عنوان هواپیمای رئیس جمهور آمریکا مورد استفاده نهاده شد و مدتی بعد نیز SAM 971 و SAM 972 وارد کار شدند.

تور جهانی آیزنهاور

رئیس جمهور آیزنهاور با استفاده از خدمات ایر فورس وان به افغانستان سفر کرد و مورد استقبال پادشاه ظاهر نهاده شد. این پرواز و پرواز های همراه آن که با شعار جنگ تا صلح انجام شدند با بوئینگ 707-120 انجام شد که از طراحی داخلی خاص و تجهیزات ارتباطی بهره می برد و VC-137 نام داشت. آیزنهاور با استفاده از این هواپیما 22000 مایل طی کرد و در جریان آن به 11 کشور آسیایی سفر کرد که 19 روز در دسامبر 1959 طول کشید. این جت سفر ها را در نصف زمانی که هواپیمای کلومبیا طی می کرد، سپری می نمود.

SAM 26000

رئیس جمهور جان اف کندی چندین بار با SAM 971، SAM 970 و SAM 972 پرواز کرد و در اکتبر سال 1962 ایر فورس آمریکا هواپیمای دوربرد بوئینگ 707 را خریداری کرد که بوئینگ C-137 Stratoliner نام داشت و با نام SAM26000 تبدیل به هواپیمای جدید ریاست جمهوری شد. البته جان اف کندی ساختار قرمز و طلایی هواپیما را تغییر داد و دلیل وی برای این اقدام، ظاهر شاهانه هواپیما بود. با این اقدام رئیس جمهور آمریکا، هواپیمای مذکور ظاهر متوسطی به خود گرفت و به رنگ های سفید و آبی رنگ آمیزی شد.

سفر کندی به دالاس

تصویر فوق استقبال مردم دالاس در فرودگاه این شهر از جان اف کندی و همسرش جکی را نشان می دهد. گفتنی است که این تصویر تنها چند ساعت قبل از ترور وی در 22 نوامبر سال 1963 ثبت شده است.

سی و ششمین رئیس جمهور

بعد از ترور جان اف کندی، معاون وی با نام لیندون بی جانسون سی و ششمین رئیس جمهور آمریکا شد و وی نیز از خدمات ایر فورس وان استفاده می کرد.

سفر ریچارد نیکسون به چین

تصویر فوق هواپیمای ایر فورس وان را در فرودگاه پکن نشان می دهد که حامل رئیس جمهور نیکسون بود. البته در این تصویر استقبال خوب گارد ارتش نیز به چشم می خرد. در طول جنگ، رئیس جمهور جانسون با استفاده از این هواپیما به ویتنام جنوبی سفر کرد و نیکسون نیز با استفاده از SAM 26000 سفری تاریخی به چین داشت. گفتنی است که این اولین باری بود که رئیس جمهور آمریکا با مردم جمهوری خلق ملاقات می کرد.

SAM 27000

تصویر فوق رئیس جمهور رونالد ریگان را نشان می دهد که در حال پرتاپ توپ فوتبال (آمریکایی) به سمت خبرنگاران در فرودگاه کلیولند اوهایو است. وی بعد از این تصویر با استفاده از هواپیمای ایر فورس وان به سمت واشینگتن پرواز کرد. هواپیمای SAM 26000 تا زمان ریاست کلینتن مورد استفاده نهاده شد و بعد از آن سال 1972 در زمان ریاست نیکسون با VC-137 جدید که SAM 27000 نام داشت جایگزین شد. این هواپیما برای رئیس جمهور های آینده آمریکا نیز به جز باراک اوباما استفاده شد. در 29 آگوست 2001 این هواپیما به عنوان آخرین پرواز، جورج بوش را از سان آنتونیو به واکو تگزاس برد.

مارین وان (Marine One)

در تصویر فوق رئیس جمهور گرالد فورد، سناتور رابرت دال و الیزابت دال مشاهده می گردد که برای حضور در سخنرانی انتخاباتی کانزاس آمده اند. گفتنی است که آن ها برای حضور در این سخنرانی از مارین وان استفاده کردند. باید بدین نکته توجه داشت که همواره هواپیمای حامل رئیس جمهور توسط ایر فورس وان حمایت نمی شد و این موضوع در زمانی که دستگاه حامل وی هواپیما نباشد، بیشتر اتفاق می افتاد. در شرایط این چنینی سایر شاخه های نظامی وظیفه ارائه خدمات به هیلیکوپتر رئیس جمهور را داشتند. این Marine Corps بود که وظیفه پشتیبانی از مارین وان در زمانی که رئیس جمهور را حمل می کرد بر عهده داشت.

Navy One

تصویر فوق لحظه فرود هواپیمای حامل جورج بوش با نام Locksheed S-3B Viking را در کشتی آمریکایی آبراهام لینکن در 1 مه 2003 نشان می دهد. گفتنی است که جورج بوش در جایگاه مربوط به یاری خلبان نشسته بود و این اولین افتخار فرود رئیس جمهور، روی کشتی برای نیروی دریایی بود که هواپیمای آن Navy One نامیده می شد. هواپیمای رئیس جمهور از سواحل کالیفرنیا بلند شده بود.

بوئینگ 747

SAM 28000 یکی از دو هواپیمای بوئینگ 747 است که ایر فورس وان به خدمت گرفته است. تصویر بالا در زمان پرواز این هواپیما روی کوه Rushmore در فوریه 2001 ثبت شده است. بر اساس تصمیم ایر فورس وان در جهت تامین هواپیمای جدید برای حمل رئیس جمهور، دو دستگاه بوئینگ 747 خریداری و جایگزین SAM 26000 و SAM 27000 شدند. البته تحویل بوئینگ 200B-747 با تاخیر انجام شد و دلیل آن نیز اقداماتی بود که باید برای مقاومت هواپیما در برابر پالس های الکترومغناطیسی انجام می شد. انجام این اقدامات باعث می شد که هواپیما در برابر افنجار های هسته ای و حمله های مستقیم الکترومغناطیسی مقاوم باشد.

داخل هواپیمای ایر فورس وان

در سمت چپ تصویر، رئیس جمهور باراک اوباما در حال مصاحبه با کارکنانش در اتاق کنفرانس هواپیمای ایر فورس پرواز پراگ (پایتخت در جمهوری چک) به سمت آنکارا مشاهده می گردد. VC-25s که در واقع همان بوئینگ 747 است توسط نیروی نظامی آمریکا مجهز به تلفن ایمن و ارتباطات کامپیوتری شده است. رئیس جمهور با استفاده از این قابلیت ها می تواند راهنمایی کشور را در طول پرواز نیز انجام دهد. این هواپیما دارای اتاقی برای رئیس جمهور و سالن کنفرانس است.

سفر اوباما به کوبا

تصویر فوق، رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما و همسر وی را نشان می دهد که در حال خداحافظی و سفر به کوبا در 20 مارس 2016 هستند. در سال 1928 کالوین کولیج به کوبا سفر نموده بود و از آن روز تا 20 مارس 2016 هیچ کدام از رئیس جمهوران آمریکا به کوبا سفر ننموده بودند تا اینکه در روز مذکور اوباما این طلسم را شکست.

آینده ایر فورس وان

طرح اولیه بوئینگ 747-8F در حال تست و آنالیز پرواز است. ژانویه 2015 بود که ایر فورس بیان کرد بوئینگ 8-747 به عنوان هواپیمای آینده ریاست جمهوری استفاده خواهد شد. هواپیمای جدید قابلیت دفاع در برابر امواج الکترومغناطیسی را دارد. از سایر قابلیت های این هواپیما می توان به سوختگیری هوایی و سیستم پیچیده دفاع موشکی اشاره نمود. استفاده از این هواپیما زمانی شروع می گردد که هواپیما مذکور آماده حمل رئیس جمهور آمریکا باشد.

همان طور که در این مقاله از خبرنگاران مطالعه کردید، با هواپیماهایی حامل رئیس جمهوران آمریکا بودند آشنا شدیم. نظر شما در این خصوص و فناوری های فعلی این هواپیما ها چیست؟

منبع: کجارو / popularmechanics.com
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 653

به "سفر به آمریکا: تاریخچه ایر فورس وان هواپیمای حامل رئیس جمهور آمریکا" امتیاز دهید

1 کاربر به "سفر به آمریکا: تاریخچه ایر فورس وان هواپیمای حامل رئیس جمهور آمریکا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به آمریکا: تاریخچه ایر فورس وان هواپیمای حامل رئیس جمهور آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید