معرفی استان تاسمانی بزرگترین جزیره در استرالیا (تور استرالیا)

به گزارش مجله حقوق، تاسمانی استانی در کشور استرالیا است که در فاصله 240 کیلومتری جنوب استان ویکتوریا واقع شده است و با تنگه نسبتاً کم عمق باس، ازین استان جدا شده است. این استان شامل یک جزیره اصلی به نام تاسمانی است. جزیره برونی، هم در نزدیکی ساحل جنوب شرقی جزیره اصلی می باشد، جزایر کینگ و فلیندرز در تنگه باس و تعداد زیادی جزیره کوچکتر در ساحل جزیره اصلی استان تاسمانی قرار دارند.

معرفی استان تاسمانی بزرگترین جزیره در استرالیا (تور استرالیا)

با تور استرالیا از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

جالب است بدانید که جزیره تاسمانی از بالا شبیه به یک قلب است، طول و عرض آن حدود 320 کیلومتر بوده و مرکز آن شهر هوبارت است. تاسمانی با مساحتی کمی بزرگتر از سریلانکا، کوچکترین استان استرالیا نام گرفته است. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران به

معرفی استان تاسمانی خواهیم پرداخت، با ما در ادامه همراه باشید.

برای خرید آنلاین مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما داخلی و خارجی خبرنگاران روی تصویر زیر کلیک کنید:

نحوه پیدایش و کشف استان تاسمانی

این استان نام خود را مدیون کاوشگر هلندی آبل جانسون تاسمانی است که در سال 1642 اولین اروپایی بود که این جزیره را کشف کرد. با این حال تا سال 1856 این جزیره به نام آنتونی ون دیمن فرماندار هند شرقی هلند که تاسمان را به سفر اکتشافی خود فرستاده بود نامیده می شد، اما بعد از این سالها مجددا نام این استان به کاشف اصلی آن یعنی تاسمانی تغییر نام پیدا کرد. بومیان تاسمانی بزرگ جثه بودند و از نظر ظاهری به سیاه پوستان آفریقا شبیه بودند. قد مردان این منطقه بین 1,63 تا 1,70 بوده و گاها تا دو متر نیز می رسید.

با ورود اروپائیان به این سرزمین، جنگی طولانی و خونین میان آن ها در گرفت و همگی نابود شدند. مهاجران اروپائی نه تنها با ساکنان بومی منطقه با زبان داغ اسلحه سخن گفتند، بلکه میان آن ها بیماری هایی شیوع دادند تا بطور کامل 200 بومی به جامانده در منطقه را نیز نابود نمایند و خود جایگزین آنان شوند!

مکان های دیدنی تاسمانی

جزیره تاسمانی منظره ها دیدنی و بسیار زیبایی دارد که شامل کوه ها، دریاچه ها و سواحل بکر و زیبا می گردد. بیشتر زمین های این استان در پارک ها و ذخایر ملی این کشور محافظت می گردد. این استان بعلاوه بخش عمده ای از نیروی برق آبی استرالیا را فراوری می نماید و از تنوع زیادی در منابع طبیعی برخوردار است. با این وجود، تاسمانی با کاهش مداوم سهم از جمعیت این کشور در بین فقیرترین استان های استرالیا به جای مانده است. گرچه جزیره گرایی، این استان را از زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن متمایز می نماید، اما نزدیکی این جزیره به ملبورن و سفرهای هوایی به آن باعث می گردد که تاسمانی نسبت به سایر استان های استرالیا بیشتر مورد توجه باشد. مساحت این جزیره68401 کیلومتر مربع بوده و جمعیت آن 509،965 نفر می باشد.

موقعیت جغرافیایی استان تاسمانی

تاسمانی در اصل یک جزیره کوهستانی است و در قسمت غربی جزیره جایی است که بلندترین قله جزیره بنام کوه اوسا با ارتفاعی بالغ بر 1،61 متر خودنمایی می نماید. این منظره شامل چندین پشته و دره موازی شمال غربی- جنوب شرقی است. بلندترین نقطه تاسمانی، بن لوموند در شمال شرقی آن است که ارتفاعش در بالاترین نقطه به 1573 متر می رسد. اما ویژگی غالب جغرافیای تاسمانی، فلات مرکزی یخ زده و دریاچه ای است که از شمال و شرق از طریق یک گسل610 متری محدود شده و به آرامی از 350 تا 610 متر به سمت جنوب شرقی شیب دارد. بیشتر قسمت های شرقی تاسمانی از یک فلات متلاشی و کم ارتفاع به طول میانه حدود 370 متر تشکیل شده است. دشت های گسترده شمال غربی تاسمانی بین دره و رودخانه از سمت جنوبی و شمال شرق محصور شده اند.

جزایر تنگه باس تاسمانی نمایانگر سواحل شاقتصادی استرالیا هستند. صخره های مملو از فسیل در ساحل شمال و جزیره ماریا در ساحل شرقی تاسمانی نشانگر منطقه های هستند که زمانی در زیر دریا قرار داشته اند و حال سر از آب بیرون آورده اند.

در تاسمانی دو شاخه مهم رودخانه ای وجود دارد یک شاخه رودخانه ای در جنوب شرقی و دیگری در شمال شرقی و بیشتر آنها به ویژه شاخه های رودخانه ای کوچکتر به سواحل غربی سرازیر می شوند. فلات مرکزی تاسمانی با بیش از 4000 دریاچه در منظره ای شبیه به شمال کانادا و فنلاند پر شده است و معمولا تمام دریاچه های آن کم عمق هستند. البته دو دریاچه سنت کلیر و پیمونت به عمق تقریبی 215 متر جز عمیق ترین دریاچه استرالیا است، که شبیه به دریاچه های شمال ایتالیا است. چندین دریاچه این استان به ویژه دریاچه کینگ ویلیام مخازنی مصنوعی برق محسوب می شوند که برای توسعه انرژی برق آبی در استان تاسمانی ایجاد شده اند.

شرایط آب و هوایی تاسمانی

تاسمانی آب و هوایی معتدل و چهارفصل دارد. در زمستان این منطقه جز سردترین منطقه ها استرلیا به شمار میرود . آب و هوای تاسمانی، تحت سلطه توده های هوایی دریایی جنوب می باشد و به طور کلی از آب و هوایی مرطوب برخوردار است، بدین صورت که تابستان های تاسمانی معتدل تا گرم و زمستان های آن سرد بوده و در بیشتر منطقه ها باران را در تمام فصول سال دارند. با این حال، جنوب غربی تاسمانی دارای آب و هوای بسیار ناهمواری است و جنوب شرقی آن در برخی از سالها مستعد خشکسالی است. برخورد توده های هوای گرمسیری در تابستان از قاره استرالیا و در بهار و پاییز از ساحل شرقی تاسمانی و منطقه ها کوهستانی آن سبب شده که این منطقه، تنوع آب و هوایی بیشتری نسبت به سایر منطقه ها استرالیا داشته باشد.

بطور کلی در استرلیا، مقدار بارش سالانه کم، کمبود رطوبت فصلی و درجه حرارت گسترده و نامنظم سبب خشکسالی در برخی منطقه ها می گردد. میانگین بارندگی سالانه در دامنه های غربی استان تاسمانی بیش از 2500 میلی متر است و هر چه به سمت شرق پیش برویم این میانگین کاهش می یابد و به کمتر از 510 میلی متر می رسد. در تاسمانی مقدار بارندگی تابستانه ممکن است به طور قابل توجهی از سالی به سال بعد متفاوت باشد

میانگین دمای هوا در ماه ژانویه در شمال و شرق نسبت به جاهای دیگر بالاتر است و در لانستون به 18 درجه سانتی گراد می رسد. میانگین دمای هوا در ماه جولای هم در تمام ایستگاه های ساحلی 8 تا 9 درجه سانتی گراد است که با افزایش سطح، دمای هوا به شدت کاهش می یابد.

فعالیت های اقتصادی و کشاورزی در استان تاسمانی

تاسمانی دارای منابع معدنی، جنگلی، آبی و گردشگری است. این فعالیت اقتصادی از تنوع و روابط کار نسبتاً پایداری برخوردار است. با

این وجود شرایط اقتصادی این کشور از محدودیت بازارهای محلی و مسائل حمل و نقل به بازارهای خارجی به شدت آسیب می بیند.

آژانس های رسمی مختلفی با ارائه کمک های اقتصادی و سایر حمایت ها، تاسمانی را کمک کردند تا رشد فراوری را تقویت نمایند. دولت استانی تاسمانی بعلاوه در ارتقا گردشگری و تجارت فعال است. از دهه 1970 تعداد مشاغل در بخشهای اصلی مانند کشاورزی ، جنگل داری ، ماهیگیری ، معدن و فراوری و فرآوری به طور پیوسته کاهش یافته است، در حالی که بخش خدمات به عنوان کار فرمای غالب دولت تاسمانی ظاهر می گردد.

فراوری گوشت گاو، فراوری لبنیات و پرورش گوسفند (برای پشم و گوشت) بزرگترین فعالیت کشاورزی این استان است. جنگل های غربی تاسمانی شامل چوب های سخت و چوب های نرم عالی است. در حالی که جنگل های خشک و بی کیفیت شرقی تاسمانی چوب تراشه فراوری می نمایند. فراوری چوب نرم نیز همچون فراوری تراشه چوب در تاسمانی بسیار توسعه یافته است، تاسمانی نسبت قابل توجهی از صادرات کالا را در استرالیا ارائه می دهد.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1401 بروزرسانی: 11 شهریور 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1387

به "معرفی استان تاسمانی بزرگترین جزیره در استرالیا (تور استرالیا)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی استان تاسمانی بزرگترین جزیره در استرالیا (تور استرالیا)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید