شورای عالی انقلاب فرهنگی زمینه جذب پزشکان متحد و متبهر را فراهم کند

به گزارش مجله حقوق، جمعی از دبیران شورای صنفی دانشگاه ها علوم پزشکی در نامه ای اعلام کردند: شورای عالی انقلاب فرهنگی با رفع ایرادات طرح ساماندهی پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی در زمینه جذب پزشکان متحد و متبهر را فراهم کند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی زمینه جذب پزشکان متحد و متبهر را فراهم کند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، جمعی از دبیران شورای صنفی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی در نامه ای تاکید کردند: شورای عالی انقلاب فرهنگی با رفع ایرادات طرح ساماندهی پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی زمینه ایجاد تحول در شیوه جذب و تربیت پزشکانی متحد و متبهر را فراهم سازد.

متن نامه به شرح زیر است:

از؛ جمعی از کنندگان دانشجویان علوم پزشکی کشور

به؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی

احتراما پیرو طرح ساماندهی پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی و به ویژه بخشی از این طرح که شامل اختصاص درصدی از ظرفیت پزشکی کشور از طریق آزمون کارشناسی به پزشکی است ما جمعی از دبیران کل شورای صنفی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور پیشنهادات و نقدها خود را نسبت به این موضوع را اعلام می داریم:

1-این آزمون در ایران از سال 1386 تا به امروز صرفا در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می گردد، در سال 1398 شورای عالی توسعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور و ستاد نقشه جامع علمی کشور در جلسه 147 خود و بر اساس تجربه پیروز دانشگاه علوم پزشکی تهران تصمیم گرفت در سال 1399 پنج دانشگاه علوم پزشکی کشور (شهید بهشتی، ایران، مشهد، اصفهان و کرمان) در کنار دانشگاه علوم پزشکی تهران اقدام به جذب دانشجو از این طریق کنند و به مرور و طی یک بازه زمانی5 ساله این ظرفیت به معادل 20٪ ظرفیت پزشکی کشور برسد، که متاسفانه این مصوبه در سال 99 اجرایی نگردید، که این بدان معناست که این طرح سابقه چندین ساله و کار کارشناسی شده دارد که آیین نامه های آن هم تدوین شده است. اگر اجرای این آزمون صرفا به دانشگاه های علوم پزشکی تفویض اختیار گردد، بیم آن می رود که دانشگاه های علوم پزشکی علی رقم مصوبه شورای عالی توسعه دانشگاه های علوم پزشکی همانند سال 99 از برگزاری این آزمون امتناع ورزند یا هر یک از دانشگاه ها شروطی جداگانه و بعضا شروطی غیر لازم را شرط ورود به این آزمون قرار دهند.

2- این آزمون معادل آزمون جهانی MCAT (medical college admission test) طراحی می گردد که یک آزمون استاندارد و ابزاری برای سنجش ورود به پزشکی است که در بسیاری از کشور های پیشرفته و پیشگام در علوم پزشکی برگزار می گردد، که به طور مثال در آمریکا 80 درصد دانشجوی پزشکی از لیسانس جذب می گردد.

3- دائما از غلط بودن شیوه ارزیابی دانش آموزان در کنکور صحبت به عمل می آید که یک آزمون 4 ساعته نمی تواند ملاک و معیارخوبی برای محک سواد و استعداد دانش آموزان باشد و باید سوابق تحصیلی دانش آموزان جایگزین آزمون کنکور گردد و با همین استدلال ها تاثیر معدل در کنکور افزایش یافت، این طرح دقیقا با همین تفکر هم راستاست و ایجاد راه های متفاوت برای رسیدن دانش آموزان به رشته پزشکی می باشد، اینکه دانشجوی کارشناسی بعد از 4 سال سابقه دانشجویی در آزمون کارشناسی به پزشکی حاضر می گردد و پس از پذیرش، قطعا از سطح سواد قابل توجهی برخوردار بوده همانند دانشجویان بهیاری که با سهمیه 5٪ ویژه خود در رشته پرستاری پذیرش می شوند و چنین دانشجویانی بیشتر از کسی که صرفا برای کنکور سراسری مطالعه کرده است می تواند پیروز باشد و در مجموع چنین آزمونی، باعث میگردد دانشجوی کارشناسی نسبت به سطح سواد و معدل خودش حساس تر گردد و امید به قبولی در این آزمون می تواند در افزایش سطح سواد دانشجویان کارشناسی موثر واقع گردد.

- این طرح یکی از راه های کاهش بار جمعیتی دانش آموزان پشت سد کنکور سراسری خواهد بود. سدی که بعضا شاهد آنیم که دانش آموزان چندین سال برای رسیدن به رشته پزشکی در پشت سد کنکور سراسری قرار می گیرند، سال های که با فشار روحی و روانی بسیاری نابود کننده بهترین سال های زندگی یک جوان است، سال های که می توان از آن به بهترین وجه در دانشگاه بهره جست.

5- دانشجوی کارشناسی در طول دوران تحصیل به واسطه افزایش سن و حضور در محیط های آکادمیک و کاری به درک و بینشی بالاتر از یک دانش آموز رسیده و قطعا انتخابی آگاهانه تر خواهد داشت و این انتخاب آگاهانه قطعا در انگیزه و تلاش فرد در زمان تحصیل و دوران خدمت به جامعه تأثیر به سزایی خواهد گذاشت.

6- در سالیان گذشته همواره شاهد هستیم که بیشتر ظرفیت پذیرش رشته پزشکی از طریق دانش آموزانی از مدارس خاص تکمیل می گردد که منافی اصل عدالت آموزشی است، آزمون کارشناسی به پزشکی می تواند شانس مجددی در اختیار دانشجویان مستعد، علاقه مند قرار دهد.

- نیک میدانیم ایجاد نشاط و انگیزه بخش لاینفک اهداف سیستم آموزش عالی کشوری است، هدفی که باعث می گردد دانشگاه های علوم پزشکی سالانه هزینه های بسیاری را صرف ایجاد شور و نشاط و امید آفرینی در بین دانشجویان کنند، تا دانشجویان دچار بی انگیزگی، یاس و نا امیدی که خود سر منشا بسیاری از بحران های فرهنگی و اخلاقی در محیط دانشگاه است نگردند، حال که به راحتی می توان با اختصاص بخشی از ظرفیت پزشکی کشور به جامعه چندین هزاران نفره پیراپزشکان امید و انگیزه را به آینده و تلاش برای کسب علم را دو چندان کرد چرا از این مهم امتناع نماییم؟

اما این ازمون به شیوه ای که امروز دانشگاه علوم پزشکی تهران آن را برگزار می کند دارای اشکالاتی است که امید است با تصویب این موضوع و ایجاد تغییراتی در شرایط برگزاری آن بذر امیدی در دل افرادی بکاریم که سعی در تغییر راستا زندگی خویش دارند.

1- اینکه دانشگاه ها در زمینه پذیرش دانشجو به این روش، صاحب اختیار باشند، قطعا سبب بروز تخلفات و ناعدالتی هایی خواهد شد و لازمه آن این است که آزمون تحت چارچوب های معین و به صورت سالانه و منظم در تقویم آزمون های وزارت بهداشت گنجانده گردد و برای افزایش ضریب ایمنی و سلامتی آزمون، آزمون زیر نظر مستقیم سازمان سنجش پزشکی برگزار گردد.

2- بحث محدویت شرایط سنی تحت هیچ شرایطی منطقی نبوده و نیست! اگر کنکور سراسری و یا قبولی در رشته پزشکی در حالت عادی دارای شرایط سنی بود، این شرط قابل پذیرش بود. واقعا به چه دلیل 25 سال؟ اگر پرستار جوانی با 27 سال سن تصمیم به ادامه تحصیل بگیرد چرا مجددا باید دروس دبیرستان را مطالعه نماید و در دام موسسات کنکوری قرار گیرد؟ آیا منطقی نیست دروس دوران کارشناسی خود که بسیار مرتبط تر هستند را مطالعه کنند که حتی در صورت عدم قبولی هم باعث افزایش و به روزرسانی دانسته های او خواهد شد.

3- برداشته شدن شرط مصاحبه همانند آزمون دکتری تا محلی برای اعمال سلایق و خواست های شخصی افراد نگردد.

4- حذف شرط نمره زبان انگلیسی به نام پیش شرط همانند حذف شرط نمره زبان از آزمون کارشناسی ارشد و دکتری.

5- برای جلوگیری از افزایش بیش از حد متقاضیان، حق شرکت در این آزمون همانند ازمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت و دکتری باید صرفا در اختیار کسانی قرار گیرد که سازمان سنجش پزشکی رشته کارشناسی آنان را مرتبط با پزشکی تشخصیش می دهد.

6- آزمون کارشناسی به پزشکی بایستی معادل آزمون کشوری علوم پایه دانشجویان پزشکی قلم داد گردد تا پذیرفته شدگان آن برای عدم طولانی تر شدن مدت زمان تحصیل خود و همچنین گذراندن مجدد دروس و واحد های گذرانده شده در مقطع کارشناسی و دروسی که از آنان در این ازمون پرسش به میان آمده، وارد مقطع فیزیوپاتولوژی گردند.

در آخر، امروز که همه کارشناسان به اشتباه و غلط بودن و تاثیرات منفی بسیار برگزاری کنکور سراسری دارند اذعان دارند، یکی از روش های کاهش این مسائل، ایجاد راستا های گوناگون و مختلف برای دانش آموزان و دانشجویان است، ما امضا کنندگان ایننامه امید داریم که شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب و رفع ایرادات این آزمون زمینه ساز تحولی در شیوه جذب و تربیت پزشکانی متحد و متبهر را فراهم سازد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 975

به "شورای عالی انقلاب فرهنگی زمینه جذب پزشکان متحد و متبهر را فراهم کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای عالی انقلاب فرهنگی زمینه جذب پزشکان متحد و متبهر را فراهم کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید