سنک عناب به جان درختان خراسان جنوبی افتاد ، شروع مبارزه تلفیقی

به گزارش مجله حقوق، خبرنگاران/خراسان جنوبی مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی از اجرای مبارزه تلفیقی علیه سنک عناب در باغات استان خبر داد و گفت: خراسان جنوبی با سطح زیر کشت بیش از 4100 هکتار و تولید 98 درصد عناب ایران قطب تولید این محصول در کشوررا به خود اختصاص داده است.

سنک عناب به جان درختان خراسان جنوبی افتاد ، شروع مبارزه تلفیقی

مهدی یوسفی، پنج سنبه شب سوم تیرماه به رسانه های گروهی گفت: از جمله آفات مهم عناب در خراسان جنوبی سنک عناب است که متاسفانه بر اثرتغییرات شرایط آب و هوایی، وجود کانون های آلودگی در سطح باغات، استفاده بی رویه و خودسرانه از سموم و ضعف عمومی درخت، عدم تغذیه مناسب و رسیدگی به موقع، توانسته به نام آفت ثانویه توسعه پیدا کند.

به گزارش خبرنگاران، وی از مهمترین خسارت این آفت تجمع در سطح رویی و زیرین برگ ها و تغذیه از شیره گیاهی، دیر سبزی و ریزش برگ درختان ، کوچک شدن میوه و نامرغوبی آن برشمرد و اظهار کرد: چنانچه بموقع با این آفت مبارزه نشود کاهش تولید و ارزش اقتصادی و کیفیت محصول را بدنبال خواهد داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بهترین زمان مبارزه شیمیایی با این آفت، هنگام متورم شدن جوانه ها است، اظهار داشت: در این راستا با توجه به بازدیدهای مستمر شبکه های مراقبت و پیش آگاهی در سطح باغات استان و پایش جمعیت خارج شده از اماکن زمستانگذران، به محض رسیدن زمان مناسب توصیه مبارزه در باغات آلوده انجام واطلاع رسانی به باغداران از طریق برگزاری بیش از 15 کارگاه آموزشی و 250 نفر روز آموزش چهره به چهره، صدور اطلاعیه وارسال پیامک و.... صورت پذیرفت.

یوسفی اعلام کرد: با توجه به این که این آفت دراواخر مرداد ماه سال گذشته بدلایل ذکر شده و گرمای بیش از حد هوا در باغات شهرستان خوسف حالت طغیانی داشت از شهریور ماه همان سال مبارزه تلفیقی با آفت به صورت توصیه های لازم در خصوص تغذیه درختان با کودهای پتاسه در زمستان بصورت چالکود جهت ایجاد مقاومت درگیاه، شخم سطحی بعداز برداشت، یخ اب زمستانه، روغن پاشی زمستانه دراسفندماه جهت کاهش جمعیت زمستان گذران داخل شکاف و زیر پوستک های تنه و شاخه ها در کنار مبارزه شیمیایی بهاره در دستور کار قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 973

به "سنک عناب به جان درختان خراسان جنوبی افتاد ، شروع مبارزه تلفیقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنک عناب به جان درختان خراسان جنوبی افتاد ، شروع مبارزه تلفیقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید