ساخت نانوحسگر مقرون به صرفه و قابل حمل برای تشخیص بیماری

به گزارش مجله حقوق، خبرگزاری خبرنگاران-آزمایشگاه علوم و بیوتکنولوژی نانو به رهبری پروفسور چائو وانگ در دانشگاه ایالتی آریزونا پیروز به ساخت نانوحسگری برای تشخیص سریع اپیدمی هایی نظیر کرونا شده است.

ساخت نانوحسگر مقرون به صرفه و قابل حمل برای تشخیص بیماری

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری فناوری نانو ایران، محققان دانشگاه ایالتی آریزونا با همکاری پژوهشگرانی در دانشگاه واشنگتن در سیاتل یک کیت مقرون به صرفه، قابل حمل و سریع برای شناسایی ویروس هایی مانند ابولا و کرونا ارائه نموده اند.

یک اپیدمی در حال ظهور احتیاج به کیت های تشخیصی دارد که می تواند توسعه بیماری را ردیابی کند. اما بسیاری از فناوری های پیشرو حجیم، پرهزینه و کند هستند.

مقاله تازهی در مجله Biosensors and Bioelectronics منتشر شده است که یک جایگزین امیدوارنماینده برای چنین دستگاه های حجیم و پرهزینه ای ارائه می دهد.

هنگامی که مایع آلوده به یک لوله آزمایش اضافه می گردد، پروتئین های بیماری به نانوذرات طلا موجود در لوله آزمایش می چسبند و سطح نانوذرات را می پوشانند. در نتیجه این فرآیند، نانوذرات طلا به صورت توده هایی در امده و متجمع می شوند. سپس توده ها فرو می فرایند و باعث تغییر رنگ قابل مشاهده با چشم غیر مسلح یا یک حسگر ساده می شوند.

این سیستم به عنوان نانوذرات عامل دار برای تشخیص سریع، الکترونیکی یا Nano 2 RED شناخته می گردد. چائو وانگ از دانشگاه ایالتی آریزونا یکی از نویسندگان این مقاله می گوید که داده های الکترونیکی می توانند مستقیم به دست اپیدمیولوژیست ها برسند و از تاخیر های پرهزینه جلوگیری نمایند.

وانگ می گوید: سیگنال الکترونیکی که ما جمع آوری می کنیم می تواند مستقیم با یک مدار پردازش گردد و سپس دیجیتالیزه شده، ذخیره گردد و به کامپیوتر یا فضای ابری ارسال گردد؛ بنابراین این اطلاعات می تواند مستقیم از لوله آزمایش به فضای ابری منتقل شوند.

این آزمایش می تواند در کلینیک ها، خانه ها یا مناطقی که منابع محدودی داشته و دورافتاده هستند، به خوبی کار کند.

بسیاری از فناوری های استاندارد کنونی حجیم، گران و کند هستند. آن ها به مراحل متعددی از آماده سازی یا تقویت نمونه پیچیده احتیاج دارند. در مقابل، این آزمایش تازه فقط به یک سانتریفیوژ و یک حسگر ساده احتیاج دارد و می تواند بدون هیچ یک از این دو مورد نیز کار کند.

وانگ گفت مقابله با اپیدمی ها تنها یکی از کاربرد های بالقوه این سیستم هستند. وی گفت: این تشخیص تنها به بیماری های عفونی محدود نمی گردد، بلکه می تواند برای بعضی از نشانگر های زیستی دیگر از جمله بیومارکر های پروتئینی برای سرطان، بیماری های عصبی و یا بعضی موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1318

به "ساخت نانوحسگر مقرون به صرفه و قابل حمل برای تشخیص بیماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت نانوحسگر مقرون به صرفه و قابل حمل برای تشخیص بیماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید