طراحی تست خون برای تشخیص زودهنگام سرطان، درمان بر اساس ژنتیک فرد

به گزارش مجله حقوق، زهرا محمدزاده دکتری ژنتیک مولکولی از دانشگاه تربیت مدرس در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: به تازگی توانستیم در زمینه تشخیص سریع سرطان و تشخیص عود این بیماری تحقیقاتی را به نتیجه برسانیم.

طراحی تست خون برای تشخیص زودهنگام سرطان، درمان بر اساس ژنتیک فرد

وی با بیان اینکه سرطان از جمله بیماری هایی است که به راحتی تشخیص داده نمی گردد و گاهاً رشد تومور در بدن بیمار به حدی می رسد که شاید برای درمان دیر شده باشد، خاطر نشان کرد: بنابراین درصدد بر آمدیم تا با یک ازمایشی این بیماری را تشخیص دهیم و به درمان شخصی آن بپردازیم.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس، تست خونی را طراحی کردیم که طی 5 تا 10 روز می توانیم تشخیص بدهیم سرطان پیشرفت می نماید یا خیر.

محمدزاده با بیان اینکه چنین تستی در کشورهای خارجی انجام می گردد، گفت: چون این فناوری در ایران تازه است و هنوز جای کار دارد تا به امروز از تست خون برای تشخیص بیماری استفاده نشده است؛ ضمن اینکه نمونه گیری برای تشخیص سرطان هم طی فرایند ای به کشورهای خارجی ارسال می گردد تا نتیجه بعد از مدتی طولانی تعیین گردد. این روش برای فردی که آسیب دیده و بدن به صورت کلی ضعیف شده، سخت و سخت است.

به گفته این محقق، در تست خونی که طراحی کردیم از فناوری خاصی استفاده می گردد که می توان به واسطه آن، ژنوم بیمار را بددست بیاوریم و بعد از تولی یابی اقدام به درمان کنیم.

وی با اشاره به مزیت استفده از تست خون برای تشخیص بیماری سرطان گفت: این روش در مدت زمان کوتاه با هزینه کمتری انجام می گردد و می توان درمان را بر اساس ویژگی های ژنتیکی هر فرد انجام داد. در واقع این به نوعی یک پزشکی شخصی است که بر اساس موتاسیون های ژنی، هر فرد درمان می گردد.

این محقق ادامه داد: یکی از دلایلی که ممکن است سرطان برگردد این است که درمان ها در بین بیماران مشترک است و در بیشتر مواقع یک روش درمانی بر روی همه بیماران جواب نمی دهد. از این رو بکارگیری چنین روشی می تواند مؤثر باشد. بعلاوه از این روش نیز می توان برای غربالگری نیز استفاده کرد.

محمدزاده با بیان اینکه قرار است تست های بالینی را شروع کنیم، گفت: در واقع منتظر جذب سرمایه و سرمایه گذار هستیم تا این کارآزمایی را شروع کنیم و به زودی بتوانیم از چنین روشی برای تشخیص و عود بیماری بهره ببریم.

وی افزود: از دیگر مزیت های چنین روشی می توان به استفاده از درمان ها در انواع سرطان ها اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1402 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1492

به "طراحی تست خون برای تشخیص زودهنگام سرطان، درمان بر اساس ژنتیک فرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی تست خون برای تشخیص زودهنگام سرطان، درمان بر اساس ژنتیک فرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید