راه های درمان جای زخم و بخیه

به گزارش مجله حقوق، خبرنگاران - سلامت - باقی ماندن جای عمل جراحی روی پوست یا زخم های عمیق یکی از نگرانی های مهم افرادی است که با آن روبرو هستند. اگر پوست آسیب ببیند، یک پروتئین معروف به نام کلاژن می تواند زخم ها را ترمیم کند. کلاژن زخم های سطحی و تازه را بهبود می بخشد اما زخم های کهنه و عمیق احتیاج به مراقبت های ویژه ای دارند تا ترمیم شوند. در واقع درمان جای زخم و بخیه ممکن است زمان بر باشد.

راه های درمان جای زخم و بخیه

انواع جای زخم

انواع جای زخم وجود دارد که به نوع آسیب پوستی مانند آکنه، جراحی پوستی و سوختگی بستگی دارد. انواع زخم های پوستی عبارتند از:

  • زخم های طبیعی که اغلب ارثی هستند و از بدو تولد همراه فرد است.
  • جای زخم هیپروتروفیک که فقط در محل آسیب هستند و باعث خارش و یا درد می شوند.
  • جای زخم کلوئید که معمولاً از خود زخم رشد می نمایند و بزرگ و تیره هستند.
  • جای زخم آتروفیک حفره هایی است که در اثر آبله مرغان یا آکنه روی پوست باقی می ماند.
  • جای زخم انقباضی اغلب نتیجه سوختگی است و می تواند دردآور باشد.
  • زخم های گسترده یا زخم باز که بعد از عمل جراحی رخ می دهند.

ترمیم جای زخم و بخیه

جای زخم و بخیه را می توان با روش های درمان خانگی بهبود ببخشید. تمامی این عوامل به شرایط و عمق زخم و نوع پوست آن ناحیه بستگی دارد. برترین زمان برای درمان زمانی است که جای زخم کهنه نشده باشد و درمان مرتب انجام گردد تا به نتیجه دلخواه برسد.

درمان خانگی جای زخم و بخیه

درمان خانگی ساده برای از بین بردن جای زخم و بخیه ارزان تر از درمان با مواد شیمیایی و دستگاه های فرق دارد. اگر به موقع به درمان زخم های خود بپردازید، می توانید تا حد زیادی از باقی ماندن جای آن جلوگیری کنید. البته این موارد به عمق زخم نیز بستگی دارد.

1- درمان جای زخم و بخیه با آب پیاز

یکی از درمان های طبیعی شناخته شده برای درمان زخم آب پیاز است. می توانید از ژل عصاره پیاز نیز بهره ببرید. این روش پس از 4 هفته باعث بهبود در بافت زخم، نرمی، قرمزی و ظاهر آن می گردد. وقتی پوست آسیب می بیند، بافت فیبری که به عنوان بافت زخم شناخته می گردد، روی زخم برای ترمیم و محافظت از آن تشکیل می گردد. این امر منجر به شکل گیری جای زخم می گردد. با این درمان خانگی به بدن خودتان یاری می کنید تا زودتر بافت ها را ترمیم کند.

2- درمان جای زخم و بخیه با آلوئه ورا

ژل داخل آلوئه ورا درمان خیلی از بیماری هاست و امروزه خیلی از مسائل پوستی را با آن رفع می نمایند. ژل را روی جای زخم خود بمالید و با حرکات دایره ای آن را ماساژ دهید. سپس اجازه دهید حدود 30 دقیقه بماند و سپس بشویید. این روش را 2 بار در روز انجام دهید. ژل آلوئه ورا کلاژن سازی بالایی دارد اما نباید آن را روی زخم باز بگذارید.

3- درمان جای زخم و بخیه با روغن نارگیل یا روغن زیتون

روغن نارگیل و روغن زیتون هم یک درمان خانگی برای بهبود جای زخم و بخیه به شمار میرود. می توانید این روغن را روزانه و حداقل 2 بار در روز بهره ببرید. برای این کار اندازهی روغن نارگیل یا زیتون را گرم کنید و روغن گرم را روی کف دست خود قرار دهید. سپس آن را به مدت 5-10 دقیقه روی منطقه آسیب دیده ماساژ دهید. بگذارید 30 دقیقه بماند و در نهایت با یک دستمال تمیز پاک کنید.

4- درمان جای زخم و بخیه با روغن ویتامین E

کپسول های ویتامین E را باز کنید و روغن آن را روی زخم بمالید و به آرامی به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید. بگذارید 15-20 دقیقه بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید؛ این کار را چندین بار در روز انجام دهید. توجه داشته باشید که این را در قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنید چون روغن ویتامین E ممکن است باعث واکنش آلرژیکی در بعضی افراد گردد.

5- درمان جای زخم و بخیه با لیمو

اندازهی آب لیمو یا عصاره آن را با مقادیر مساوی گلاب و یا روغن ویتامین E رقیق کنید و سپس روی جای زخم بگذارید. 10 دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب گرم بشورید. این روش را هر روز تکرار کنید تا جای زخم محو گردد. توجه داشته باشید که همان طور که لیمو می تواند پوست شما را حساس کند، از بیرون رفتن در آفتاب بلافاصله بعد از استفاده خودداری کنید.

6- درمان جای زخم و بخیه با عسل

عسل یک ترمیم نماینده بسیار عالی به شمار می آید و برای درمان های موضعی بسیار مفید است. در این روش اندازهی عسل را روی زخم بمالید، آن را با بانداژ بپوشانید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد، آن را با آب گرم بشویید. هر روز قبل از رفتن به خواب این کار را تکرار کنید و اثر آن را مشاهده کنید.

7- درمان جای زخم و بخیه با سرکه سیب

این روش نیز یک درمان موثر برای از بین بردن جای زخم و بخیه به شمار میرود. در این روش اندازه مساوی از سرکه سیب را با آب مخلوط کنید. یک تکه پنبه در آن فرو کنید و آن را روی جای زخم بزنید. به مدت 5 دقیقه بگذارید بماند و سپس آن را با آب بشورید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

یک روش دیگر این است که 2 قاشق سوپ خوری سرکه سیب، 2/3 فنجان آب و 1 قاشق چای خوری عسل را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را روی زخم بزنید و بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

8- درمان جای زخم و بخیه با روغن درخت چای

در این روش 4 قطره روغن درخت چای را به 2 قاشق سوپ خوری آب اضافه کنید. از این محلول رقیق شده برای شستن ناحیه آسیب دیده 2-3 بار در روز بهره ببرید. بعلاوه می توانید به جای استفاده از آب، از روغن بادام بهره ببرید و 30 دقیقه بگذارید بماند. سپس با آب گرم شستشو دهید.

گفتنی است هیچ وقت از روغن درخت چای رقیق نشده استفاده نکنید. بعلاوه، اگر از این روغن برای اولین بار استفاده می کنید، حتما اندازه کمی از آن را تست کنید که حساسیت نداشته باشید.

سایر روش های درمان جای زخم

روش های متفاوت دیگری نیز وجود دارد که دستور استفاده از آنها مانند دستورات بالا بسیار ساده و راحت است. با استفاده روزانه آنها و هر بار به مدت 30 دقیقه می توانید به نتیجه دلخواه خودتان برسید.

  • درمان جای زخم و بخیه با کره کاکائو
  • درمان جای زخم و بخیه با ورق و ژل سیلیکونی
  • درمان جای زخم و بخیه با چوب صندل
  • درمان جای زخم و بخیه با چای سبز
  • درمان جای زخم و بخیه با قرص آسپرین
  • درمان جای زخم و بخیه با خمیر دندان

نکات کاربردی در مصرف این مواد

  • به طور منظم ناحیه آسیب دیده را ماساژ دهید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.
  • از کرم کانسیلر برای پنهان کردن زخم ها بهره ببرید.
  • رژیم غذایی غنی از ویتامین C و E را دنبال کنید تا فرآیند التیام را تسریع بخشد.
  • روغن ماهی نیز می تواند به التیام زخم ها یاری کند البته قبل از آغاز مصرف مکمل با یک پزشک مشورت کنید.
منبع: مجله انگیزه
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1167

به "راه های درمان جای زخم و بخیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های درمان جای زخم و بخیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید