خوراکی هایی که از پیری پوست در اثر نور خورشید جلوگیری می نمایند

به گزارش مجله حقوق، شاید هزار بار شنیده باشید که برای جلوگیری از بیماری ها و مسائل پوستی باید هر روز ضد آفتاب بزنید. به گفته متخصصان، استفاده از کرم ضد آفتاب حتی در یک روز ابری یا زمستان هم لازم است. اگرچه خورشید فواید متعددی برای سلامت بدن دارد، اما تشعشات آن یکی از بزرگترین دلایل چین و چروک پوست است. بنابراین، رعایت کلیه موارد احتیاطی که می توانند پوست شما را در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت نموده و علائم اولیه پیری را از بین ببرند، لازم است. شناخت خوراکی هایی که از پیری پوست در اثر نور خورشید جلوگیری می نمایند، تا حد زیادی به فرد یاری می نماید تا از بروز چین و چروک پوست جلوگیری کند.

خوراکی هایی که از پیری پوست در اثر نور خورشید جلوگیری می نمایند

بعلاوه اگر در خارج از منزل هستید برای محافظت بیشتر، خوب است که هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب بزنید. علاوه بر استفاده از ضد آفتاب، مواد غذایی خاصی وجود دارند که با افزودن آن ها به رژیم خود می توانید از آسیب های ناشی از نور خورشید در امان بمانید. در ادامه این مقاله از مجله خبرنگاران به معرفی خوراکی هایی که از پیری پوست در اثر نور خورشید جلوگیری می نمایند، می پردازیم.

بلوبری

میوه های تابستانی مورد علاقه ما می توانند به محافظت از پوستمان در طول تابستان یاری نمایند. بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمند است که با رادیکال های آزادی که می توانند در اثر نور آفتاب و استرس به پوست آسیب برسانند، مقابله می نمایند. بلوبری های وحشی حتی از قدرت بیشتری برخوردار هستند. بعلاوه، این میوه جزو مواد غذایی سرشار از ویتامین C است که می تواند به جلوگیری از چین و چروک ناشی از قرار گرفتن در معرض تشعشعات مضر خورشید یاری کند.

هندوانه

هندوانه حاوی آنتی اکسیدان لیکوپن بوده و رنگ قرمز این میوه نیز به علت وجود همین آنتی اکسیدان است. لیکوپن اشعه فرابنفش UVA و UVB را جذب می نماید. بعد از چند هفته مصرف روزانه هندوانه، لیکوپن در نهایت می تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند. محققان متذکر می شوند که مصرف هندوانه نمی تواند کاملا جای سایر اقدامات محافظتی مانند ضد آفتاب و لباس های محافظ در برابر آفتاب را بگیرد. اما وقتی صحبت از اقدامات پیشگیرانه در مقابل آسیب های ناشی از اشعه فرابنفش خورشید و پیری پوست می گردد، مصرف هندوانه می تواند تاثیر اقدامات محافظتی را دوچندان کند.

آجیل و دانه ها

مغز گردو، دانه کنف، دانه چیا و کتان همگی حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا 3 هستند. ماهی تازه و تخم مرغ تازه نیز منابع بسیار خوبی برای این چربی دوستدار پوست محسوب می شوند. بدن ما نمی تواند امگا 3 فراوری کند، بنابراین لازم است که آن ها را از رژیم غذایی خود دریافت کنیم. اسیدهای چرب امگا 3 به حفظ سلامت پوست شما یاری می نمایند و ضد التهاب نیز هستند. امگا 3 بعلاوه به بدن اجازه می دهد تا به طور طبیعی با اثرات منفی ناشی از ماندن طولانی مدت زیر نور آفتاب مقابله کند.

هویج و سبزیجات برگردار

بدن ما بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می نماید که برای سلامتی پوست بسیار حیاتی است. طی یک آنالیز تعیین شد که تاثیرات محافظتی بتاکاروتن پس از 10 هفته مصرف منظم، ظاهر خواهد شد. هویج و سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ و اسفناج از جمله منابع دریافت بتاکاروتن به شمار می فرایند و می توان آن ها را به وعده های غذایی و حتی اسموتی های مخصوص صبحانه افزود. سبزیجات برگدار دارای آنتی اکسیدان های لوتئین و زئاگزانتین هستند. این ترکیبات برای محافظت در برابر چروک شدن پوست، آسیب ناشی از خورشید و حتی سرطان پوست کاربردی هستند.

چای سبز

طی یک مطالعه محققان دریافتند که مصرف چای سبز احتمال بروز تومورهای سرطانی ناشی از نور ماورا بنفش را کاهش می دهد. این به علت وجود فلاوانول موجود در هر دو چای سبز و سیاه معروف به EGCG بود. یک مطالعه دیگر روی چای سبز نشان داد که این گیاه باعث کاهش آسیب پوست در اثر نور فرابنفش UVA می گردد و از کاهش کلاژن جلوگیری می نماید. کلاژن فراوان ترین پروتئین بدن ما است و به پوست یکپارچگی و استحکام می بخشد.

گل کلم

وقتی صحبت از سبزیجات و میوه جات می گردد، یک قانون کلی این است که به سمت غذاهایی با رنگ تیره تر بروید. به این علت که احتمالا آنتی اکسیدان موجود در آن ها بیشتر است. اما سفیدی گل کلم نباید شما را فریب دهد. سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم از این قاعده مستثنی هستند. گل کلم حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که به مبارزه با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد یاری می نماید.

گل کلم حاوی هیستیدین است. این ماده یک اسید آمینه ضروری ست که از پوست شما در برابر تشعشعات مضر خورشید محافظت می نماید. این اسید آمینه باعث فراوری یوروکانیک اسید می گردد که اشعه ماورا بنفش را جذب می نماید.

روغن زیتون

در بین روغن های مخصوص پخت و پز، روغن زیتون می تواند سالم ترین انتخاب برای پوست باشد. آنالیز ها نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از روغن زیتون احتمال بروز پیری و چین و چروک پوست در اثر نور خورشید را کاهش می هد. محققان این اثر را به اسیدهای چرب غیر اشباع چندگانه موجود در روغن و بعلاوه سایر ترکیبات مانند اسکوآلن نسبت می دهند که به گفته کارشناسان می تواند پوست را از خشکی و آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند.

شکلات تلخ

شکلات با کیفیت و با محتوای کاکائو بالا نیز می تواند به محافظت از پوست یاری کند. کاکائو غنی از آنتی اکسیدان و مواد معدنی است که اثر ضد التهابی بر روی پوست دارند. بعلاوه، کارشناسان استفاده از شکلات را در پیشگیری و درمان مسائل پوستی، از جمله آکنه و پسوریازیس آنالیز کردند.

آب

آب از عملنمودهای مختلف بدن پشتیبانی می نماید و از بسیاری جهات برای پوست مفید است. به عنوان مثال، هیدراته ماندن سلول های پوست را از آسیب محافظت می نماید، از جمله بیماری هایی که در اثر آسیب های محیطی ایجاد می شوند. بعلاوه، با نوشیدن آب کافی سلول های پوست به راحتی مواد مغذی را جذب نموده و سموم را آزاد می نماید. نوشیدن آب ساده ترین و برترین روش برای حفظ سلامت پوست است.

مواد غذایی مضر برای پوست

عوامل غذایی و سبک زندگی زیر می تواند به پوست آسیب برساند:

کافئین زیاد

کافئین یک محرک و ماده ای ادرار آور است. مصرف میزان زیادی کافئین به طور منظم می تواند میزان زیادی از آب بدن را خارج نموده و پوست را خشک کند.

مواد شیمیایی

برای درمان آفتاب سوختگی، ممکن است فرد از محصولات موضعی که حاوی مواد شیمیایی، مواد افزودنی یا عطری هستند، استفاده کند. این موارد می توانند بسیاری از بیماری های پوستی را تشدید نمایند و به خصوص برای افرادی که پوست حساس دارند، خطرناک است. در چنین شرایطی، درمان خانگی آفتاب سوختگی می تواند گزینه بهتری باشد.

غذاهای فرآوری یا تصفیه شده

غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی قند تصفیه شده و کربوهیدرات هستند، فرایند پیری پوست را تسریع می نمایند. افرادی که در پی محافظت از پوست خود هستند، بهتر است از مصرف این مواد غذایی پرهیز نمایند.

نتیجه گیری

در حالی که غذاهای خاص بیشتر از سایر خوراکی ها برای حفظ طراوت و سلامت پوست مفید هستند، تعادل در مصرف آن ها ضروری ست. مصرف یک رژیم غذایی غنی از طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی، به میزان زیادی مانع از چین و چروک ناشی از اشعه فرابنفش خورشید شده و به حفظ سلامت کلی پوست یاری می نمایند.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 9 تیر 1401 بروزرسانی: 9 تیر 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1337

به "خوراکی هایی که از پیری پوست در اثر نور خورشید جلوگیری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکی هایی که از پیری پوست در اثر نور خورشید جلوگیری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید