خوشمزه ترین غذاهای جنوب ایران

به گزارش مجله حقوق، غذاهای جنوبی

جنوب ایران در کنار همه جاذبه های بی نظیر، فرهنگ غذایی خاصی هم دارد که به خوبی روحیه مهمان نواز مردم آن دیار را نشان می دهد. غذاهای جنوب ایران چنان خوشمزه و منحصربفردند که به هیچ عنوان نباید امتحان طعم خوشایند آن ها را از دست بدهید. گاهی مردم دیگر استان ها هم برای اینکه در برنامه های غذایی شان تنوعی ایجاد نمایند به سراغ غذاهای دیگر استان ها می فرایند برای همین در هر جای ایران که باشید می توانید غذاهای جنوبی را درست کنید و از عطر و طعم آن ها شگفت زده شوید. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا تعدادی از غذاهای جنوبی را به شما معرفی کنیم.

خوشمزه ترین غذاهای جنوب ایران

قلیه ماهی

ماهی، غذایی پر از پروتئین و خوشمزه که مخصوصا در استان های جنوبی به علت نزدیکی به خلیج فارس، از غذاهای محبوب است. در جنوب ایران با ماهی، غذاهای متنوعی درست می گردد که یکی از آن ها قلیه ماهی، غذای سنتی خوزستان است.

قلیه ماهی یک جور خورشت سنتی است که با ماهی، رب انار، سبزی قلیه (شنبلیله و گشنیز)، پیاز، فلفل، نمک، تمبر هندی، روغن، زردچوبه و سیر درست می گردد. مثل بیشتر خورشت های ایرانی، این غذا هم معمولا به همراه یک بشقاب برنج میل می گردد. اگر گذرتان به شهرهای استان خوزستان افتاد به یک رستوران محلی بروید و این غذای سنتی را سفارش دهید چون مطمئنا طعم و مزه بینظیر آن را تحسین می کنید.

ماهی شکیبا

غذاهای سنتی استان خوزستان نه تنها در شهرهای ایران بلکه در کشورهای اطراف خلیج فارس هم محبوبیت زیادی دارد و در میان این غذاها، ماهی جایگاه مهمی دارد. جنوبی ها طعم ماهی شکیبا را خیلی دوست دارند و این ماهی را به طور سنتی بر روی آتش کباب می نمایند و آن را یا به همراه نان می خورند و یا به همراه سبزی پلو. برای این که این ماهی در حین کباب شدن نسوزد و خوشمزه تر گردد موادی مثل سبزی ماهی، تمبر هندی، رب، فلفل سیاه، نمک، سیر و پیاز را با هم ترکیب و روی شکم ماهی می گذارند. با توجه به اینکه این ماهی معمولا سرخ نمی گردد و به صورت کبابی استفاده می گردد بسیار سالم و مقوی است.

فلافل

فلافل یکی از محبوب ترین غذاهای نه فقط جنوب بلکه همه شهرهای ایران است. ماده اصلی این غذا نخود است و در آن خبری از گوشت نیست برای همین کسانی که تمایلی برای خوردن گوشت ندارند می توانند از این غذای مغذی و پروتئینی استفاده نمایند. با اینکه این غذا بومی استان خوزستان است اما امروز در بیشتر شهرهای ایران درست می گردد. برای آماده کردن این غذا از موادی مثل نخود، روغن، فلفل قرمز، تخم مرغ، جعفری، ارد لپه و … استفاده می گردد.

اوپیوزی

اوپیوزی در واقع همان اشکنه است البته از نوع دزفولی. این غذا زود آماده می گردد و خیلی از خانواده های این استان اگر زمان کمی برای آشپزی داشته باشند فورا آغاز به پخت این غذا می نمایند و بعد از چند دقیقه غذایی داغ، مقوی و در عین حال خوشمزه را آماده می نمایند. برای درست کردن اشکنه دزفولی از گردو، شکر، زردچوبه، رب انار، پیاز، تخم مرغ، نمک، فلفل، نان خشک استفاده می گردد.

سمبوسه

شاید ندانید همین سمبوسه ای که در بیشتر شهرهای ایران محبوب و پرطرفدار است از استان خوزستان به ایران معرفی شده است. فکر می کنید چرا خوزستانی ها تا این حد این غذا را دوست دارند؟ به خاطر تندی بیش از حدش! برای درست کردن این غذا، لای نان لواش را با موادی مثل گوشت، سبزیجات معطر، سیب زمینی، ادویه و … پر می نمایند و به صورت سه گوش می پیچینند.

هواری

هواری یک جور غذای برنجی و بومی هرمزگان است. برای درست کردن این غذا اول پیاز، شوید، شنبلیله، گشنیز، سیر، ماهی را حسابی سرخ بعد برنج را به این مواد، اضافه و دم می نمایند.

قیمه بوشهری

حتما با شنیدن نام قیمه فکر می کنید این غذا مثل قیمه های معمولی است اما اصلا این طور نیست. قیمه بوشهری، طعمی ترش و شور دارد و گوشت آن باید کاملا کوبیده و له گردد. مواد اولیه این غذا سیب زمینی، رب، لپه، پیاز، لیمو عمانی، زعفران، دارچین و نمک است و معمولا به همراه شکر پلو که یکی از محبوب ترین غذاهای بوشهر است خورده می گردد.

شکر پلو

شکر پلو در شهرهای جنوبی ایران و به خصوص در بوشهر درست می گردد و به همراه قیمه بوشهری غذایی مخصوص برای مهمانی هاست. شکر پلو در واقع ترکیب زعفران، شکر و برنج است و رنگ زردش ظاهر جذابی را به سفره ها می بخشد.

نان چم چمو

نان چم چمو از نان های خوشمزه و محلی قشم است و بیشتر در هنگام صبحانه سر سفره محلی ها دیده می گردد. نان چم چمو با تخم مرغ، آرد، روغن و شکر تهیه می گردد و نام دیگرش هم نان تخم مرغی است.

بلالیت

بلالیت از صبحانه های خوشمزه و محبوب بوشهر و بندرعباس است. این غذا با ماکارانی، شیره خرما، شکر، هل، گلاب و روغن درست می گردد و با خوردن آن روزی پرانرژی را آغاز می کنید.

دوپیازه میگو

هر وقت حرف از یک غذای سنتی و اصیل جنوبی می گردد حتما ماهی و میگو پای ثابت مواد اولیه آن غذا هستند. دو پیازه میگو از غذاهای سنتی قشم است و برای درست کردن آن میگو به همراه پیاز، ادویه و رب سرخ می گردد. در این غذا ادویه های خوش عطر و بویی به کار می رود که طعم خوشایندی را به میگوها می دهند.

ماهی برشته

در جنوب برای درست کردن ماهی برشته از انواع ماهی ها استفاده می نمایند به طوری که شکم ماهی را خالی و آن را با ادویه، سبزیجات معطر و … پر می نمایند.

مهیاوه یا سوراغ

این غذا در واقع نوعی سس قرمز جنوبی است که رنگ خود را مدیون خاک سرخ این منطقه مخصوصاً جزیره هرمز می باشد. مردم جنوب، مهوه، مهیاوه، سوراخ یا سوراغ را به این شیوه درست می نمایند که یک نوع ماهی ریز به نام موتو، متو یا حشینه که نوعی ساردین است را در آفتاب خشک نموده، سپس پودر می نمایند و پس از تمیز کردن پودر ماهی، کمی خاک سرخ (برای رنگ و املاح مفیدش)، زردچوبه، فلفل، راز، گشنیز و خردل را با هم مخلوط نموده سپس در آب می ریزند. نمک و فلفل چاشنی این سس می باشد. این سس را در خمره های بزرگی ریخته و برای مدت یک ماه در گوشه حیاط و زیر آفتاب قرار می دهند تا کم کم آب اضافه خود را به این طریق از دست بدهد. اگر خمره نباشد آن را درون حلبی های سوراخ دار می ریزند تا کم کم آب خود را از دست بدهد (برای همین در هرمز به آن سوراخ یا سوراغ نیز می گویند). گاهی آن را هم می زنند تا سس بهتر گردد. در برخی منطقه ها پوست نارنج کوبیده و خردل بو داده (برای عطر سس) نیز، به آن اضافه می نمایند که کمی طعم آن را عوض می نماید. مردم جنوب از روغن و آب این سس بر روی نان های تنوری خود مانند نان موشته یا تیموشی استفاده می نمایند.

خوراک خرچنگ یا سینگو

مردم مهربان جنوب از خرچنگ غذای بسیار خوشمزه ای درست می نمایند و مدل های متنوعی برای طبخ آن دارند. یه نوع از طبخ به این صورت است که خرچنگ ها را درون یک قابلمه بر روی اجاق گذاشته تا حرارت ببینند. کمی نمک هم به آن می زنند و پس از پخت، آن ها را برداشته و گوشت سفید آن را جدا می نمایند. یادتان باشد که درون چنگال های این خرچنگ هم گوشت سفید وجود دارد. سپس به این گوشت کمی ادویه برای طعم زده و در روغن سرخ می نمایند. اگر بخواهید شکل خرچنگ سالم باقی بماند و همان گونه سرو گردد، پس از جدا کردن شاخک های آن، نخی به دور خرچنگ بپیچید تا موقع پخت آسیب نبیند. می توانید غذای خرچنگ را با برنج بخورید که غذایی همانند میگو پلو می باشد یا که جداگانه خوراک خرچنگ را سرو کنید. اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم که سینگو را حتماً امتحان کنید.

پودینی کوسه

یکی از ماهی هایی که صیادان جنوب شکار می نمایند، کوسه است. مردم محلی جنوب کشورمان، با کوسه، غذایی همانند پودینی درست می نمایند. تقریباً در تمام رستوران ها و فست فود های جنوب، خوراک کوسه را پیدا می کنید. برخی ها آن را ساندویچی سرو می نمایند و برخی ها با پلو سفارش می دهند. طرز تهیه خوراک کوسه به این صورت است که گوشت آن را ابتدا با کمی نمک و زردچوبه آب پز می نمایند. پس از پخته شدن گوشت، با یک توری سیمی، کامل آن را فشار می دهند تا آب آن گرفته گردد. پوست و غضروف ها را از گوشت جدا می نمایند و در نهایت گوشت کوسه ماهی را خرد نموده و با سیر زیاد، گوجه، پودر لیمو، سبزیجات معطر، پیاز و هر ادویه معطر دیگری که بخواهند، در کمی روغن سرخ می نمایند. گوشت خوب کوسه در جنوب جزو غذاهای دریایی گران می باشد و اگر در جنوب کشورمان، به رستورانی رفتید که پودینی کوسه در منوی آن بود، حتما آن را امتحان کنید.

دمی لخلاخ

این غذای ایرانی مربوط به سواحل عربی خلیج همواره فارس کشورمان است. مردم محلی که در این سواحل زندگی می نمایند این دمی را با ماهی هایی مثل هامور، سنگسر، سبیتی و سرخو تهیه می نمایند. علاوه بر ماهی برای تهیه این غذا از سیر، پیاز، کره یا روغن، شوید و ادویه جان مخصوص جنوبی نیز استفاده می گردد. آهان این را باید بدانید که نام این غذا از کلمه عربی لخلخه به معنای بوی خوش گرفته شده است.

دال عدس بوشهری

یک نوع غذای جنوبی دیگری که در می خواهیم در این مطلب از آن یاد کنیم، دال عدس است. این غذا که سرشار از بتاکاروتن است منبع غنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بعلاوه قوه بینایی افراد است. بعلاوه برای تقویت حافظه هم گزینه بسیار مناسبی است. اگر روزی به بوشهر رفتید حتما این غذا را امتحان کنید. مصرف این غذا به همراه ترشی و سبزی خوردن لذت زیادی به همراه دارد.

انکاس یا ماهی مرکب

اگر علاقمند به گوشت سفید و بدون تیغ در بین ماهی ها هستید، طبعاً ماهی مرکب یا غذای انکاس می تواند جزو غذاهای محبوب شما بگردد. در جنوب ایران این ماهی، بسیار کم به فروش می رود و تنها رستوران های خاصی آن را پخت می نمایند. اگر تمایل به خرید و پخت این ماهی را دارید، از فروشنده بخواهید که مرکب آن را کامل برای شما جدا و پاک کند، هرچند که خود فروشنده ها این موضوع را می دانند. گوشت سفید این ماهی را می توانید به قطعات مرکبی خرد کنید و همانند دیگر غذاها، از آن خوراک بسیار خوشمزه ای درست کنید. ضمناً بیشتر ماهی های مرکب جنوب ایران صادر می شوند و کمتر به طبخ جنوبی ها می رسد. می توانید از این ماهی، انواع کباب ها و خوراک ها را بپزید.

غذاهایی که در جنوب از انواع ماهی ها، پخت می شوند و در اینجا، نام برده شد با برنج و پلویی سرو می شوند یا گاهی نیز، آنها را با انواع نان های محلی می خورند. ساندویچ هایی بسیار خوش طعم با سس های تند قرمز محلی آماده می نمایند. پس هر زمان که به جنوب سفر کردید، حتما لذت صرف غذا در رستوران های محلی را از قلم نیاندازید.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 شهریور 1401 بروزرسانی: 13 شهریور 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1389

به "خوشمزه ترین غذاهای جنوب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوشمزه ترین غذاهای جنوب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید