درمان شپش سر با پودر لباسشویی

به گزارش مجله حقوق، درمان شپش سر با پودر لباسشویی از توصیه های مادربزرگ هاست که می تواند مفید باشد. بدلیل شیوع این مشکل در مدارس و مهدکودک ها بهتر است در خصوص این روش درمانی و دیگر نسخه های رهایی از شپش مانند استفاده از روغن نارگیل بیشتر بدانیم.

درمان شپش سر با پودر لباسشویی

خبرنگاران | سرویس سلامت - شاید فکر کنید امروزه آنقدر بشر بهداشت را خوب رعایت می نماید که احتمال ابتلا به شپش سر بسیار کم است. ولی برخلاف تصور شما این امر چندان ربطی به بهداشت ندارد! کافی است یک نفر سرش شپش داشته باشد و این یک نفر همکلاسی فرزندتان یا یک عضو خانواده تان باشد. آنگاه استفاده از لباس یا بالشت این شخص مساوی است با ابتلای شما. چه باید کرد؟ بیایید ابتدا ببینیم شپش چیست و چگونه منتقل می گردد؛ بعد از آن راه های از بین بردنش را آنالیز کنیم و ببینیم آیا درمان شپش سر با پودر لباسشویی امکان پذیر است؟

شپش چیست و چگونه منتقل می گردد؟

شپش سر (Pediculus humanus capitis) نوعی حشره انگلی است که بر روی سر، مژه و ابرو ها یافت می گردد. این انگل روزانه چندین بار از خون انسان استفاده نموده و نزدیک جمجمه انسان زندگی می نماید. البته مسئله ای خطرناک نیست، اما می تواند باعث خارش غیرقابل تحملی گردد. برخلاف شپش بدن، شپش سر بعنوان عاملی برای انتقال بیماری ها از فردی به فردی دیگر، شناخته نشده است.

شپش بویژه در موی سر بچه هایی که در سنین پنج تا 12 سال یعنی در دوران مهدکودک تا هدایت به سر می برند دیده می گردد. معمولا شرایط زندگی کردن شپش ها در موی سر بزرگسالان سخت تر است، بنابراین آن ها کم تر به این مشکل دچار می شوند.

نحوه انتقال شپش به این صورت است که از تماس نزدیک فرد با فرد آلوده یا لباس و رختخواب آلوده به شپش به شخص سالم منتقل می گردد. بنابراین باید بسیار دقت نمود که از رخت خواب، بالشت، کلاه، حوله، شانه، روسری و مقنعه هیچ کس دیگری استفاده نکنیم.

درمان شپش سر با پودر لباسشویی

در خصوص درمان شپش سر با پودر لباسشویی مستندات علمی چندان معتبری یافت نمی گردد و بنظر می رسد این یک راه چاره خانگی و قدیمی باشد. ولی گویا تجربه سایرین خبر از موثر بودن این روش می دهد.

روش شستشوی مو با پودر لباسشویی آنزیم دار به اینصورت است که پس از شستن مو با پودر، این کف ایجاد شده 1 دقیقه روی مو ها بماند. پس از آبکشی نرم کننده مو استفاده شده و مو ها با استفاده از شانه مخصوص شپش (که شانه ای با دندانه های بسیار ریز بوده و در داروخانه ها موجود است) شانه شوند.

شانه زدن باید خیلی عمقی انجام گردد تا هم خود شپش ها و هم تخم هایشان از مو ها جدا شوند. در ضمن این کار باید در هفته چند بار انجام گردد که بنظر می رسد بخاطر قوی بودن پودر لباسشویی برای مو به ساقه مو ها هم آسیب بزند. شاید بهتر باشد قبلش مو ها را چرب کنید. چرب کردن مو ها با وازلین، روغن بادام تلخ یا سس مایونز می تواند باعث خفگی شپش ها گردد و در عین حال از آسیب خیلی زیاد به مو ها هنگام شسته شدن با پودر لباسشویی جلوگیری کند. اگرچه ممکن است برای بعضی ها به خاطر حساسیت به پودر لباس شویی درمان شپش سر با پودر لباسشویی مسائل بیشتری ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: روشهای درمان خانگی شپش و نحوه تشخیص و شناسایی آن

سایر روش های درمانی

  • یک روش درمانی دیگر که برای درمان شپش وجود دارد استفاده از جوشانده اسپند و آویشن است که باید شخص سرش را کامل درون این محلول ببرد و مو ها در همان آب شانه شوند و سپس مو با سرکه آبکشی گردد. برای این کار می توان از شانه چوبی استفاده کرد. یک ترفند شانه زدن موی شپش زده، فرو کردن پنبه لابه لای دانه های شانه است به اینصورت که یک ردیف کامل پر گردد تا هنگام شانه کشیدن هر چه رشک و شپش است به پنبه بچسبد. خود دود کردن اسپند هم جهت دور کردن شپش نافع است. فقط توجه کنید که جوشانده اسپند سمی است و نباید خورده گردد و بهتر است این نسخه توسط خانم های باردار استفاده نگردد.
  • نسخه دیگری که برای درمان شپش وجود دارد شستشوی روزانه سر و بدن با آبزن حمام است. این آبزن باید شامل سدر، مورد، حنا، پودر حنظل (هندوانه ابوجهل) و شنبلیله باشد و با سرکه انگور خانگی و کمی روغن زیتون خمیر شده و استفاده گردد.
  • در بعضی منابع هم توصیه به استفاده از روغن نارگیل نموده اند. البته مداومت بر انجام این روش بر اثرگذاری آن می افزاید. برای انجام این روش سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل را گرم و کمی کافور به آن اضافه کنید، سپس این مخلوط را روی تمام سرتان بمالید و پوست سر را با آن ماساژ بدهید حالا سرتان را با یک کلاه حمام بپوشانید و بگذارید تمام شب روی سرتان بماند. صبح روز بعد مو ها را با شامپو بشویید و وقتی خشک شد، با یک شانه ضدشپش شانه بزنید، این نسخه باید به مدت پنج روز، روزانه استفاده گردد.
  • برای بچه ها بالای 7 سال می توانید نوره (واجبی یا پودر موبر سنتی) را بصورت خیلی رقیق با آب ولرم مخلوط کنید و موقع استحمام تمام نقاط سر کودک خصوصا پشت گوش ها را بشویید. این کار را تا برطرف کامل شپش انجام دهید. (حداکثر یک هفته) بعد از برطرف شپش باید مو ها را تقویت کنید که برای این کار روغن رزماری یا زیتون خالص مفید است.
  • و در آخر همراه با تمام شیوه های درمانی گفته شده نباید فراموش کنید که باید تمامی البسه و رخت خواب فرد آلوده را ضدعفونی کنید (با شستشو یا با جوشاندن) تا از ابتلای مجدد شخص و انتقال شپش به سایر افراد جلوگیری نموده باشید.

بیشتر بخوانید: درمان شپش سر به یاری روش های خانگی و پزشکی

شما برای رهایی از دست این حشرات مزاحم چه راهی را پیشنهاد می کنید؟ آیا استفاده از پودر لباسشویی به شما در برطرف شپش یاری نموده است و درمان شپش سر با پودر لباسشویی را موثر می دانید؟ استفاده از نسخه های دیگر چطور؟ لطفا تجربیات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 726

به "درمان شپش سر با پودر لباسشویی" امتیاز دهید

1 کاربر به "درمان شپش سر با پودر لباسشویی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان شپش سر با پودر لباسشویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید