خواص میوه گواوا

به گزارش مجله حقوق، گواوا (Guava) میوهٔ شیرین و خوشمزه ای است که بومی آمریکای مرکزی بوده و در آب وهوای مرطوب و استوایی رشد می کند. نام علمی آن Psidium guajava (گلابی بی کرک یا آنچوچک) است. این میوه بیضی شکل با رنگ پوست سبز روشن یا زرد بوده و دانه های آن هم خوراکی است. رنگ میوه بسته به گونهٔ آن سفید یا قرمز است. برگ این میوه هم به عنوان دمنوش، آب میوه و در عصاره گیری به منظور تهیهٔ مکمل ها استفاده می شود.

خواص میوه گواوا
گونه های رایج این میوه شامل گواوا سیبی، گواوا گیلاسی با میوهٔ قرمز، گواوا توت فرنگی و گواوا سیب سبز می شود. مصرف این میوه بیشتر به صورت خام بوده اما در تهیهٔ مربا، آب میوه و ژله هم به کار برده می شود. برخی طعم آن را چیزی بین گلابی و توت فرنگی می دانند. نکته جالب دربارهٔ این میوه استوایی این است که پرورش این گیاه مثل انگور، سیب یا دیگر میوه های این چنینی، به سم و مواد شیمیایی زیادی نیاز ندارد.

مواد مغذی گواوااین میوهٔ محبوب بمب خاصیت است. طبق تحقیقات پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا، گواوا منبع عالی انرژی،فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. این میوه دارای ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین های گروه B به همراهپتاسیم، فسفر، مهمیم، کلسیم، سدیم و زینک است.

خواص گواوااین میوه خاصیت زیادی برای سلامتی دارد؛ از جمله کمک به تنظیم سطح قند خون، تنظیم فشار خون و درمان اسهال، تقویت سیستم ایمنی و سیستم گوارش و کمک به کاهش وزن.سرطان بهبود سلامت پوست، درمان سرفه و سرماخوردگی، اسهال خونیو جبران کمبود ویتامین C، از دیگر خواص گواوا است. گواوا به خاطر داشتن موادمعدنی و ویتامین ها، به بالا بردن انرژی هم کمک می کند.

ضرب المثل قدیمی در آمریکا و اروپا وجود دارد که می گوید: روزی یک سیب بخور تا دیگر دکتر نروی. با وجود خواص زیادی که گواوا دارد، می توان این ضرب المثل را منطقه ها استوایی و بومی این میوه به چند گواوا در فصلش مصرف کن تا در تمام سال از رفتن به دکتر بی نیاز شوی تبدیل کرد. در ادامه می خواهیم به چند خاصیت عالی این میوه و برگ اشاره کنیم.

1. کمک به کاهش سطح قند خوندر تحقیقاتی معین شده که این میوه می تواند در کنترل قند خون مؤثر باشد. در آزمایش هایی که روی حیوانات اجرا شده، معین شد که عصارهٔ برگ گواوا سطح قند خون را تنظیم کرده و مقاومت به انسولین را کنترل می کند.

این خبر برای کسانی که مبتلا به دیابت بوده و یا ریسک ابتلا به آن را دارند، بسیار امیدبخش است.

در آزمایش هایی که روی انسان هم اجرا شده به نتایج تحسین برانگیزی دست یافته اند. در تحقیقی که روی 19 نفر انجام دادند، معین شد نوشیدن دمنوش برگ گواوا بعد از غذا به کاهش قند خون کمک کرده است. اثر این دمنوش تا دو ساعت در بدن به جای مانده بود.

در تحقیق دیگر که روی 20 نفر با دیابت نوع 2 انجام شد، نتیجه گرفتند که نوشیدن دمنوش برگ گواوا پس از غذا، به کاهش بیش از 10٪ سطح قند خون کمک کرده است.

مصرف این میوه هم برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند مفید است. گواوا دارای فیبر غذایی بالای است که تأثیر مثبتی روی کاهش سطح قند خون در بدن دارد. محققان در آزمایشی که روی حیوانات انجام داده اند، به این نتیجه رسیدند که مصرف گواوا از ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری می کند. با این حال، هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

2. تقویت سلامت قلب و فشار خونگواوا به روش های متعددی می تواند به تقویت سلامت قلب کمک کند. بسکمک از محققان بر این باورند که سطح بالای آنتی اکسیدان و ویتامین ها در برگ های این میوه می تواند در حفظ سلامت قلب در برابر آسیب رادیکال های آزاد تأثیرگذار باشد.

تصور می شود که مقدار بالای فیبر غذایی و پتاسیم در گواوا هم به بهبود سلامت قلب کمک کند.

علاوه بر این، عصارهٔ برگ گواوا با کاهش فشار خون و کاهش کلسترول بد ال دی ال و افزایش کلسترول خوب اچ دی ال در ارتباط است.

از آنجا که فشار خون و کلسترول ال دی ال بالا با ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و سکته در ارتباط هستند، مصرف عصارهٔ برگ گواوا می تواند خواص باارزشی داشته باشد.

خود میوهٔ گواوا هم می تواند برای حفظ سلامت قلب مفید باشد.

در تحقیقی که در 12 هفته روی 120 نفر انجام دادند، معین شد مصرف میوهٔ خام پیش از غذا، به صورت کلی حدود 8 تا 9 عدد مقدار فشار خون، و کلسترول تا 9.9٪ و افزایش کلسترول اچ دی ال تا 8٪ را در پی داشته است.

چنین نتیجه ای در آزمایش های متعدد دیگری هم مشاهده شده است.

3. کمک به تسکین علائم دردناک پیش از قاعدگیبسکمک از زنان علائم دردناک پیش از قاعدگی، مثل دل درد، را تجربه می کنند. اما تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد عصارهٔ برگ گواوا به کاهش دردهای قاعدگی کمک می کند.

در آزمایشی که روی 197 زن با تجربهٔ درد قاعدگی اجرا شده، معین شد مصرف 6 میلی گرم عصارهٔ برگ گواوا به صورت روزانه به کاهش درد آنها کمک کرده است. به نظر می رسد که اثر ضددرد گواوا از برخی مسکن ها هم بیشتر بوده است.

عصارهٔ برگ گواوا باعث کاهش دردهای شکمی هم می شود.

4. کمک به مسائل سیستم گوارشگواوا منبع عالی فیبر غذایی به شمار میرود. بنابراین مصرف این میوه به دلیل خاصیت قابضی که دارد، به داشتن حرکات روده ای بهتر، جلوگیری از یبوست و حفظ آب بدن کمک می کند.

مصرف تنها یک میوهٔ گواوا، می تواند 12٪ نیاز روزانهٔ توصیه شده برای مصرف فیبر را پوشش دهد.

همچنین، عصارهٔ برگ گواوا هم برای سلامت گوارش مفید است. تحقیقات نشان می دهد که این میوه می تواند در کاهش شدت و مدت اسهال مؤثر باشد.

در تحقیقات زیادی معین شده که عصارهٔ برگ گواوا یک ضدمیکروب است. این بدین معناست که گواوا می تواند میکروب های مضر شکمی که موجب اسهال می شوند را خنثی کند.

به علاوه، گواوا به دلیل داشتن ویتامین C، کاروتنوئید و پتاسیم به تقویت و ضدعفونی کردن سیستم گوارش کمک می کند. مصرف گواوا به کسانی که مشکل التهاب معده ای روده ای (gastroenteritis) دارند هم توصیه می شود.

دانهٔ میوهٔ گواوا هم به عنوان یک ملین عالی کاربرد دارد.

گفته می شود که یبوست می تواند موجب بروز 72 نوع بیماری روده ای شود، بنابراین هر رژیم غذایی که موجب از بین رفتن یبوست شود، مفید خواهد بود.

5. کمک به کاهش وزنگواوا میوه ای است که رابطهٔ خوبی با کاهش وزن دارد. با داشتن تنها 37 کالری و تأمین 12٪ از نیاز روزانه به مصرف فیبر، گواوا به یک میان وعدهٔ سیرکننده با کالری پایین تبدیل شده است.

برخلاف دیگر میان وعده ها با کالری پایین، این میوه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است؛ بنابراین کمبود هیچ مادهٔ مغذی را نخواهید داشت.

میوهٔ خام گواوا در مقایسه با سیب، پرتقال، انگور و بسکمک میوه های دیگر از شکر کمتری برخوردار است. با مصرف این میوه در وعدهٔ ناهار، تا شب احساس سیری خواهید داشت. جالب است که این میوه به افراد لاغر هم کمک می کند تا کمی وزن بگیرند. احتمالا این موضوع به دلیل وجود مواد مغذی گواوا است که باعث تنظیم سوخت وساز و جذب بهتر مواد مغذی می شود.

6. اثر ضدسرطانی گواواداشتن اثر ضدسرطانی عصارهٔ برگ گواوا معین شده است. تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد که عصارهٔ گواوا می تواند به جلوگیری و توقف رشد سلول های سرطانی کمک شایانی کند.

این خاصیت احتمالا به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قوی در این میوه است که با اثر مخرب رادیکال های آزاد روی سلول ها (که یکی از دلایل اصلی بروز سرطان است) جلوگیری می کند.

در تحقیق آزمایشگاهی دیگری معین شد که روغن برگ گواوا نسبت به دیگر داروهای مخصوص سرطان، 4 برابر مؤثرتر بوده است.

هرچند این آزمایش ها تا حد زیادی قابل اعتماد هستند، اما این موضوع بدین معنی نیست که عصارهٔ برگ گواوا کاملا در درمان سرطان مؤثر است. هنوز به آزمایش های زیادی در این زمینه نیاز است.

7. تقویت سیستم ایمنیکمبود ویتامین C موجب بالا رفتن ریسک ابتلا به بیماری و عفونت های مختلف می شود. میوهٔ گواوا سرشار از ویتامین C است. در حقیقت، یک عدد میوه گواوا دو برابر مقدار مورد نیاز روزانهٔ ویتامین C را تأمین می کند. در واقع، ویتامین C موجود در گواوا، 4 برابر ویتامین C یک پرتقال است.

ویتامین C نقش مهمی در حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. هرچند هنوز رابطهٔ مصرف این ویتامین و جلوگیری از سرماخوردگی ثابت نشده، اما ویتامین C می تواند مدت زمان سرماخوردگی را کاهش دهد.

مزایای ضدمیکروبی این میوه هم ثابت شده است. این بدین معنی است که گواوا می تواند باکتری ها و ویروس های بد ایجادکنندهٔ عفونت را از بین ببرد. از آنجا که ویتامین C به راحتی از بدن دفع می شود، بسیار مهم است که مصرف این ویتامین به صورت مرتب در برنامهٔ غذایی روزانهٔ افراد گنجانده شود.

8. داشتن پوست سالموجود ویتامین ها و آنتی اکسیدان های فراوان در میوهٔ گواوا برای داشتن پوست سالم معجزه خواهد کرد. آنتی اکسیدان ها موجب جلوگیری از ایجاد چروک و نشانه های بالارفتن سن روی پوست می شوند.

همچنین اگر عصارهٔ برگ گواوا به صورت مستقیم روی پوست قرار بگیرد، برای درمان آکنه راهکار مناسبی خواهد بود. در آزمایشی معین شد که عصارهٔ برگ گواوا به دلیل داشتن مواد ضدالتهابی و ضد میکروبی، در کشتن باکتری های ایجادکنندهٔ جوش مؤثر بوده است. البته هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

گواوا با داشتن خاصیت قابضش هم به بهبود مسائل پوستی و حفظ سلامت آن کمک می کند. مصرف خوراکی میوه یا شستن صورت با جوشاندهٔ میوهٔ نارس یا برگ آن به داشتن پوستی سالم کمک می کند. این جوشانده موجب سفتی و بازگشت خاصیت کشسانی به پوست می شود. خاصیت سم زدایی و آنتی اکسیدان بالای گواوا هم به داشتن پوستی درخشان و کاهش نشانه های پیری، چین وچروک و دیگر مسائل پوستی کمک می کند.

9. بهبود سلامت تیروئیداین میوهٔ استوایی منبع غنی مس است. وجود این مادهٔ معدنی که با کمک به کنترل تولید و جذب هورمون ها موجب تنظیم سوخت وساز بدن می شود، بسیار ضروری است. هورمون های تیروئید نقش مهمی در تنظیم انرژی و سوخت وساز بدن دارند.

10. بهبود سلامت مغزیکی دیگر از خواص بی نظیر گواوا وجود ویتامین های B، B6 و B3 است. ویتامین B3 موجب بهبود گردش خون و عملکردهای روان شناختی (cognitive function) فرد می شود. ویتامین B6 هم مادهٔ مغذی است که با عملکرد مغز و اعصاب در ارتباط است.

11. درمان سرفه و سرماخوردگیدر تحقیقی که دربارهٔ فعالیت های میکروب زدایی و ضدسرفه بودن عصارهٔ برگ گواوا در Journal of Ethnopharmacology منتشر شده، معین شد که این میوه به درمان سرماخوردگی و سرفه کمک می کند. آب میوهٔ میوهٔ خام یا نرسیدهٔ گواوا و یا جوشاندهٔ برگ آن با کاهش خلط، ضدعفونی کردن دستگاه تنفس، گلو و شش ها و مهار فعالیت میکروبی برای تسکین سرفه مناسب است.

گواوا به دلیل دارا بودن مقدار زیاد ویتامین C و آهن نسبت به سایر میوه ها، تأثیر مثبتی روی جلوگیری و بهبود علائم سرماخوردگی و عفونت های ویروسی دارد. در برخی نقاط هند، میوهٔ رسیده را کباب کرده و به عنوان درمانی برای موارد حاد سرماخوردگی، سرفه و جمع شدن خلط استفاده می کنند. کسانی که دچار سرفه و سرماخوردگی هستند، باید از مصرف میوهٔ رسیدهٔ گواوا اجتناب کنند، چرا که مشکل شان وخیم خواهد شد. همچنین از نوشیدن آب بلافاصله پس از خوردن میوه خودداری کنید چون ممکن است باعث گلودرد شود.

12. بهبود بیناییاین میوه منبع عالی ویتامین A است که به عنوان منبع غنی برای سلامت چشم شناخته می شود. این میوه می تواند سرعت بروزآب مروارید و دژنراسیون کاکولا (macular degeneration) را کم کند و موجب بهبود سلامت کلی چشم ها شود. گواوا سلول های چشمی را محافظت می کند و سرعت زوال بینایی را پایین می آورد.

13. کاهش استرس اکسیداتیوآب میوهٔ گواوا منبع غنی ویتامین C و دیگر گیامغذی هاست که به کاهش یا حتی نابودی رادیکال های آزاد کمک می کند. در نتیجه، مقدار استرس اکسیداتیو (oxidative stress) در بدن هم پایین می آید. این نوشیدنی در منطقه ها استوایی بسیار محبوب است.

14. سلامت دندانجدا از میوهٔ گواوا، برگ های این میوه هم خاصیت هایی دارد. آب برگ گواوا به عنوان درمانی برای دندان درد، کاهش التهاب لثهو زخم های دهانی شناخته می شود.

کاربردهای و شیوهٔ مصرف گواوااز برگ های این میوه در ساخت داروهای گیاهی برای درمان بسکمک از بیماری ها مثل اسهال، دیابت، التهاب و مرض چاقی استفاده می شود.

چای برگ گواوا برای کاهش وزن، کنترل دیابت و جلوگیری یا کاهش اسهال مصرف می شود. این چای را می توان به راحتی در خانه تهیه کرد.

برگ گواوا به دلیل داشتن پالمیتیک اسید (palmitic acid) و پالمیتولئیک اسید (palmitoleic acid) پایهٔ اصلی در طب سنتی محسوب می شود.

زمانی که میوهٔ گواوا مستقیم روی زخم قرار داده شود، سرعت بهبود زخم را بالا می برد. همچنین این میوه عفونت های باکتریایی و مدت تشنج صرع را کاهش می دهد.

مصرف دانه های گواوا به درمان مسائل متداولی مثل یبوست و دیگر مسائل گوارشی کمک می کند. این میوه در ازدیاد مدفوع و روان سازی روده ها بدون هیچ مسئله ای مؤثر است.

می توان این میوه را به دو نیمه تقسیم کرد و قسمت ریشه دار و دانه های آن را خارج نمود. می توان این میوه را به صورت خام و یا به صورت آبنبات، ژله یا اسموتی میوه مصرف کرد. گزینهٔ دیگر تهیهٔ آب میوه است که یک نوشیدنی خوشمزه و سالم خواهد بود.

می توان تکه های میوه را به سالاد اضافه نمود و یک وعده غذایی سالم داشت.

نکته: دقت کنید که میوه ٔ تازه و رسیده را انتخاب کنید که پوست سالم و بدون لک داشته باشد. حتما پیش از میل کردن میوه، پوست آن را بشویید.

سوال های متداول-آیا می توان دانه های این میوه را مصرف کرد؟

بله، می توان دانه های این میوه را بدون هیچ مسئله ای مصرف کرد. در واقع، برخی مردم این دانه ها را به دلیل فیبر بالایی که به بهبود مسائل گوارشی کمک می کند، مصرف می کنند.

-نحوه پرورش درخت گواوا چگونه است؟

اگر در منظقه ای استوایی زندگی می کنید، پرورش درخت گواوا کار دشواری نخواهد بود. این درخت با کود گیاهی میانهٔ خوبی دارد. درخت را در خاک بکارید و آن را یک بار در هفته آب دهید. ماهی یک بار به این درخت کود دهید. رشد درخت تقریبا سریع خواهد بود اما ممکن است به کوددهی بیشتری نیاز پیدا کند. هرس شاخ وبرگ های اضافی هم به رشد بیشتر درخت کمک خواهد کرد.

-مقدار کالری گواوا چقدر است؟

یکی از نکات مثبت دربارهٔ این میوهٔ پرخاصیت، کم بودن کالری آن است؛ 37 کالری در یک میوه ٔ میانه. این میوه به دلیل دارا بودن مواد مغذی، معدنی و ویتامین ها، یکی از میوه های محبوب به شمار میرود. مصرف این میوه می تواند انرژی و مواد مغذی موردنیاز بدن در روز را بدون داشتن کالری بالا تأمین کند.

نکته: داروهایی که حاوی مقدار زیادی عصارهٔ گواوا هستند، برای زنان باردار یا شیرده مناسب نخواهند بود. همیشه بهترین راه این است که میوه را به صورت طبیعی مصرف کنید. پیش از اضافه نمودن آن به مکمل هایتان، با پزشک تان مشورت کنید.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1104

به "خواص میوه گواوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص میوه گواوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید