خبرنگاران سم پاشی بیش از 27 هزار هکتار زمین کشاورزی لرستان انجام شد

به گزارش مجله حقوق، خرم آباد - خبرنگاران - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سم پاشی و مبارزه شیمیایی با آفت سن غلات مرحله مادری در سطح 27 هزار و 69 هکتار از مزارع گندم و جو استان انجام شد.

خبرنگاران سم پاشی بیش از 27 هزار هکتار زمین کشاورزی لرستان انجام شد

به گزارش خبرنگاران کامران پیرزادی روز آدینه به رسانه ها خاطرنشان کرد: اولین ریزش سن در مزارع استان 19 اسفند پارسال در گریت مشاهده و عملیات مبارزه پس از رسیدن تراکم آفت به نورم مبارزه، بر اساس دستورالعمل سازمان حفظ نباتات کشور از 14 فروردین آغاز شد.

وی گفت: این عملیات با توجه به تفاوت آب و هوایی شهرستان های استان و وجود میکروکلیماها متفاوت بود و تا 15 اردیبهشت ادامه یافت که با آغاز تخم ریزی آفت، متوقف شد.

وی ادامه داد: مراقبت و پایش مزارع گندم و جو استان توسط 65 تیم شبکه مراقبت با 363 عضو کارشناس دولتی و خصوصی بصورت منظم و مستمر از ابتدای کاشت، آغاز می گردد و تا سرانجام عملیات برداشت ادامه خواهد داشت.

پیرزادی با اشاره به بروز پدیده خشکسالی و احتمال رها سازی مزارع توسط کشاورزان توضیح داد: طی چند سال اخیر با کوشش کارشناسان حفظ نباتات و ترغیب بهره برداران به مبارزه با سن، درصد سن زدگی محصول گندم به پایین ترین سطح رسیده است.

وی مطرح نمود: سال گذشته سن زدگی گندم های خریداری شده استان 17 صدم درصد بوده است که در صورت رهاسازی مزارع و عدم مبارزه با پوره سن ،امکان تغذیه کامل آفت و ذخیره سازی چربی مهیا می گردد و پس از تکمیل چرخه زندگی و مهاجرت به اماکن زمستانه، سال آینده با جمعیت و قدرت باروی بالاتری به مزارع حمله می نمایند که احتمال بروز خسارت به مزارع را افزایش می دهد.

پیرزادی به کشاورزان توصیه کرد مبارزه با پوره سن را از اولویت های خود قرار دهند و در مزارعی که بدلیل خشکسالی خسارت دیده اند و قابل برداشت نیستند، چرای دام یا شخم زدن جهت قطع زنجیره رشد آفت در دستور کار قرار گیرد.

800 هزار هکتار اراضی کشاورزی در لرستان وجود دارد که حدود 250 هزار هکتار ان گندم و حدود 120 هزار هکتار جو است.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 933

به "خبرنگاران سم پاشی بیش از 27 هزار هکتار زمین کشاورزی لرستان انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سم پاشی بیش از 27 هزار هکتار زمین کشاورزی لرستان انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید