جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 19 شهریورماه 99

به گزارش مجله حقوق، شاخص کل بورس امروز کار خود را با کاهش 17 هزار واحدی شروع کرد و در ادامه فرایند نزولی روز های گذشته، در اولین ساعات معاملات امروز به یک میلیون و 552 هزار واحد رسید. این مورد معادل کاهش 1.11 درصدی شاخص کل در پنج دقیقه است. از طرف دیگر شاخص هم وزن در ابتدای معاملات سه دهم درصد معادل هزار و 300 واحد عقب نشینی نموده است. امروز از 537 نماد قابل معامله، 475 نماد با کاهش قیمت روبرو شده اند و 426 نماد صف فروش دارند. در اولین ساعات معاملات امروز به ترتیب نماد های فولاد، فملی، فارس، فخوز، وغدیر، وتجارت و وبصادر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس به نام خود ثبت نموده اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 19 شهریورماه 99

کلیت بازار، همچنان منفی

به گزارش خبرنگاران، از مجموع 306 نماد بورسی معامله شده در ابتدای ساعات کاری امروز، 279 نماد در محدوده منفی قرار دارند و تنها 27 نماد با افزایش قیمت روبرو هستند. از بین 231 نماد فرابورسی هم در ابتدای معاملات امروز 196 نماد دچار کاهش قیمت شده و 35 نماد افزایش قیمت دارند. با این حساب از مجموع 537 نماد باز امروز، 475 نماد روزگار خوشی ندارند. گفته می گردد از این تعداد، 426 نماد به صف فروش رفته اند و با حداکثر کاهش قیمت یعنی پنج درصد روبرو هستند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز چهارشنبه 19 شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

نشانه های خفیف از بازگشت بازار به فرایند صعودی

نماد های گروه محصولات شیمیایی در ابتدای معاملات امروز شرایط ویژه ای دارند. با وجود بازار منفی و صف های فروش سنگین، گروه محصولات شیمیایی به رنگ سبز درآمده اند و نماد هایی مثل آریا، زاگرس، نوری، شیراز، شفن، شغدیر، پارس، جم، شپدیس و ... با افزایش قیمت و حتی صف خرید روبرو هستند. همچنین نماد های مربوط به صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله امروز تا حدودی سبزرنگ هستند.

جمع آوری صف های فروش فلزات، شیمیایی ها و ETF ها

پیش از آغاز معاملات امروز و در دوره پیش گشایش، نماد های فلزات بیشترین صف فروش را داشتند. در صدر آن ها فملی با صف فروش 510 میلیارد تومانی به چشم می خورد. بعد از آن خبهمن با 490 میلیارد تومان، دی با 470 میلیارد تومان، وملی با 430 میلیارد تومان و خگستر با 410 میلیارد تومان و فولاد با 330 میلیارد تومان بیشترین صف های فروش دوره پیشگشایش را تشکیل می دادند. با آغاز معاملات فلزات اساسی دچار تحول شدند و بعد از حدود 30 دقیقه، صف فروش آن ها جمع شد و به محدوده مثبت رسیدند. مشابه همین اتفاق برای محصولات شیمیایی هم افتاده و این دو مورد را می توان به عنوان نشانه های خفیف برای بازگشت بازار شناسایی کرد.

در بین نماد های محصولات شیمیایی چند مورد صف خرید سنگین به چشم می خورد. طولانی ترین صف های خرید در ابتدای معاملات امروز اغلب در اختیار نماد های عرضه اولیه مثل بپیوند، ولپارس، شاروم، رافزا و گدنا است، اما در بین آن ها نماد هایی مثل آریا، زاگرس، کاوه و کدما به چشم می خورند.

آغاز ثبت سفارش عرضه اولیه ثامید

ناظر بازار در پیام خود اعلام نموده زمان ثبت سفارش برای عرضه اولیه ثامید امروز چهارشنبه 19 شهریورماه از ساعت هشت صبح تا 11 ظهر خواهد بود. در این عرضه اولیه هر نفر می تواند تا سقف 1200 سهم به قیمت حداکثر 175 تومان سفارش ثبت کند و نقدینگی مورد احتیاج برای آن حداکثر 210 هزار تومان خواهد بود، اما احتمالا کمتر از این تعداد به هر نفر تخصیص پیدا کند. با فرض مشارکت پنج میلیون و 800 هزار نفری، به هر نفر نهایتا 847 سهم ثامید با ارزش 148 هزار تومان خواهد رسید.

کاهش 13 هزار واحدی شاخص با معاملات امیدوارکننده

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در انتها معاملات امروز چهارشنبه 19 شهریور با کاهش 13 هزار و 684 واحدی به رقم یک میلیون و 556 هزار و 325 واحد رسید و در نهایت 87 صدم درصد عقب نشینی کرد. این مورد در حالی رخ داد که بخش عمده نقشه بازار به رنگ سبز درآمده و بر خلاف دو روز گذشته، شاهد بازار سراسر نزولی نبودیم. از طرف دیگر امروز شاخص هم وزن کاهش 1.22 درصدی را پشت سر گذاشته و نشان می دهد شرکت های کوچک هنوز به فرایند کاهش خود ادامه می دهند.

نقشه بازار در انتها معاملات روز چهارشنبه 19 شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

امروز نماد های فولاد، اخابر، حکشتی، رمپنا و همراه به ترتیب بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص بورس داشتند. در طرف مقابل نماد های کگل و پارس در برابر کاهش مقاومت کردند تا جایی که توانستند شاخص را به مدار صعودی برگرداندند. امروز قیمت انتهای اغلب نماد ها منفی بود، ولی قیمت آخرین معاملات به محدوده مثبت رسید. صف فروش ابتدای معاملات باعث شد قیمت انتهای به عنوان میانگین وزنی قیمت معاملات روز، همچنان منفی بماند. اختلاف بین قیمت انتهای و آخرین معامله خیلی از نماد ها بیشتر از پنج درصد بود. از جمله آن ها می توان به نماد ثبهساز اشاره نمود که با قیمت انتهای منفی 0.26 درصد، صف خرید داشت.

روز خوش صندوق های سرمایه گذاری ETF

امروز صندوق های سرمایه گذاری یکی از بهترین روزهایشان در یک ماه گذشته را تجربه کردند. اغلب نماد های این گروه با رشد قیمت روبرو شدند و سود چشمگیری به سهامدارانشان رساندند. نماد کاریس با رشد 13.34 درصدی مثبت ترین نماد بازار امروز بود که متعلق به صندوق سرمایه گذاری در سهام سپهر کاریزما است. البته قیمت انتهای واحد های این صندوق 11 درصد افزایش پیدا کرد. نماد های ونچر با رشد 10 درصدی، سرو با رشد 8.25 درصدی، آتمیس با رشد 7.8 درصدی، آوا با رشد 6.3 درصدی، ارزش با رشد 6.2 درصدی، بذر با رشد 5.8 درصدی، افق ملت با رشد 5.4 درصدی، دارا یکم با رشد 5.4 درصدی و آساس با رشد 5.2 درصدی پربازده ترین صندوق های امروز بودند که قیمت انتهای واحد های آن ها بیش از پنج درصد افزایش پیدا کرد.

افزایش ارزش معاملات روزانه به 13 هزار میلیارد تومان

معامله گران امروز بورس حدود هشت میلیارد سهام و اوراق اقتصادی در قالب یک میلیون و 800 هزار معامله به ارزش 10 هزار و 640 میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات سه هزار میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به حدود 13 هزار و 700 میلیارد تومان می رسد که تقریبا دو برابر ارزش معاملات روز گذشته است، اما همچنان با روز های عادی بورس که شاهد معاملات 20 تا 30 هزار میلیارد تومانی بودیم، فاصله زیادی باقی مانده است.

نواسانات عجیب دارا یکم بین 17 تا 24 هزار تومان

دارا یکم نماد صندوق سرمایه گذاری واسطه گری اقتصادی یکم، بیشترین نوسانات هفته اخیر را به نام خود ثبت نموده است. دامنه نوسان 10 درصدی این نماد باعث شد امروز شاهد نوسان 20 درصدی از پایین ترین تا بالاترین قیمت باشیم. نهایتا دارا یکم با صف خرید کار خود را به انتها رساند و قیمت انتهای آن در محدوده 19 هزار و 491 تومان نهاده شد. در یک هفته گذشته بار ها قیمت هر واحد دارا یکم بین 17 تا 24 هزار تومان در نوسان بوده و تقریبا هر روز دل سهامدارانش را خالی و امیدوار می نماید.

جمع آوری صف های فروش بدون حمایت حقوقی ها

آنالیز آمار تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در بازار امروز چهارشنبه 19 شهریورماه نشان می دهد شرکت های حقوقی تنها 730 میلیارد تومان سهام از سرمایه گذاران حقیقی خریده اند. با این حساب عملا می توان گفت بازار امروز شاهد حمایت چشمگیری از طرف حقوقی ها نبوده، ولی با این وجود شاهد جمع آوری صف های فروش توسط سهامداران حقیقی بودیم که این مورد ما را نسبت به آینده بازار امیدوار نموده است. امروز شاهد ورود پول حقیقی به نماد های امین، فملی، پتایر، وخارزم، کاوه، چکاپا، کگل، آریا، کچاد و زاگرس بودیم. در طرف مقابل حقوقی ها بیشتر در نماد های اخابر، فولاد، فخوز، وتجارت، غزر، تماوند، وسینا، رمپنا، ومعادن و برکت خریدار بودند.

سهم هر نفر از عرضه اولیه ثامید؛ 150 هزار تومان

بعد از انجام فرآیند عرضه اولیه شرکت توسعه و عمران امید با نماد ثامید در معاملات امروز چهارشنبه 19 شهریور، سهام این شرکت بین پنج میلیون و 180 هزار نفر شرکت کننده در عرضه اولیه تقسیم و به هر نفر 863 سهم تخصیص پیدا کرد. قیمت هر سهم ثامید در این عرضه اولیه 175 تومان بود و این یعنی الان هر کدام از مشارکت کنندگان به اندازه 149 هزار و 696 تومان در شرکت توسعه و عمران امید سهامدار هستند.

پیش بینی بورس در روز شنبه 22 شهریورماه

اگرچه بعد از آغاز بازار امروز صف فروش بعضی نماد های مهم مثل فولاد، فملی، وبصادر و وتجارت و ... جمع شد، اما فعالان بازار طبق روال هفته های اخیر انتظار داشتند با موج بعدی فروش ها، این نماد ها دوباره به صف فروش سنگین برسند، اما از اینجا به بعد بازار وارد فاز تعادلی شد و حتی این نماد ها در انتها بازار به محدوده مثبت رسیدند. اگر رفتار بازار هیجانی بوده نماد ها از صف فروش به صف خرید می رسیدند، باز هم احتمال این وجود داشت که نوسان گیران در سقف قیمت عرضه نموده و دوباره ترس ریزش در بازار شدت بگیرد، ولی فرایند تعادلی بازار نوید این را می دهد که در هفته آینده شرایط کلی بازار بهتر شده و همگرایی مناسبی بین شاخص کل و شاخص هم وزن به وجود بیاید. نکته مهم دیگر در معاملات امروز، حضور پررنگ حقیقی ها بود به گونه ای که بین 75 تا 95 درصد خرید ها توسط اشخاص حقیقی انجام شد و در واقع این بار نمی توان تزریق نقدینگی از سوی حقوقی ها را دلیل بهبود شرایط بازار دانست. در چنین شرایطی امید به بازار هفته بعد بیشتر شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 470

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 19 شهریورماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس در روز چهارشنبه 19 شهریورماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید