توصیه جدی دانشمندان: هر شب ساعت مشخصی بخوابید

به گزارش مجله حقوق، خواب بسیار مختل، مخصوصاً ناشی از کار شبانه، می تواند آثاری منفی روی سلامت داشته باشد. گروهی از پژوهشگران بریتانیایی دریافته اند که افراد دچار جت لگ اجتماعی رژیم غذایی اندکی ضعیف تر دارند. ثابت نگه داشتن ساعت خواب و مصرف رژیم غذایی متعادل می تواند ریسک ابتلا به بیماری ها را در شما کاهش دهد.

توصیه جدی دانشمندان: هر شب ساعت مشخصی بخوابید

پژوهشی در دانشگاه کینگز کالج لندن روی 1000 بزرگسال نشان می دهد که حتی تفاوتی 90 دقیقه ای در خصوص میتنگین زمان خوابیدن در طول هفته می تواند نوع باکتری های موجود در روده را تحت تأثیر قرار دهد.

تنوع بالای گونه های باکتری در سیستم گوارشی بسیار مهم است. بعضی از باکتری ها مهم تر هستند، اما داشتن ترکیب مناسب کلید اجتناب از بعضی بیماری ها است. جت لگ اجتماعی می تواند باعث تقویت باکتری هایی گردد که آثاری منفی روی سلامت دارند.

ساعت خواب و بیداری متفاوت در روز های هفته پدیده ای است که با نام جت لگ اجتماعی شناخته می گردد. این پدیده در نوجوانان و جوانان شایع تر است.

ارتباط ساعت خواب و رژیم غذایی

پژوهشگران به تحلیل خواب و خون شرکت نمایندگان این پژوهش و جمع آوری نمونه های مدفوع و ثبت دقیق رژیم غذایی آن ها پرداختند.

آن هایی که جت لگ اجتماعی داشتند (16٪) با احتمال بالاتری رژیم غذای متشکل از سیب زمینی زیاد مصرف می کردند؛ از جمله چیپس و سیب زمینی سرخ شده. بعلاوه نوشیدنی های شیرین بیشتر و میو ه ها و سبزیجات کمتری می خوردند.

پیش تر پژوهشگران دیگری دریافته بودند که افراد با جت لگ اجتماعی فیبر کمتری نسبت به آن هایی که ساعت خواب ثابت دارند دریافت می نمایند. بعلاوه جت لگ اجتماعی با افزایش وزن، بیماری و خستگی ذهنی در ارتباط است.

به این ترتیب، رژیم غذایی ناسالم می تواند روی باکتری های روده تأثیر بگذارد. در گروه جت لگ، سه گونه از شش گونه باکتری فراوان در روده ها با کیفیت رژیم پایین، چاقی و سطح بالاتر ریسک التهاب و سکته پیوند داشتند.

رابطه بین ساعت خواب، رژیم غذایی و باکتری های روده پیچیده است و فهم آن احتیاج به پژوهش های بیشتری دارد. تا قبل از آن، پژوهشگران توصیه می نمایند که در صورت امکان همه چیز را در طول هفته ثابت نگه دارید.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرارو
انتشار: 14 مرداد 1402 بروزرسانی: 14 مرداد 1402 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1534

به "توصیه جدی دانشمندان: هر شب ساعت مشخصی بخوابید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه جدی دانشمندان: هر شب ساعت مشخصی بخوابید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید