تشخیص زودهنگام سرطان با نانوذرات طلا

به گزارش مجله حقوق، محققان از نانوذرات طلا در راستای تشخیص زودهنگام سرطان بهره بردند.

تشخیص زودهنگام سرطان با نانوذرات طلا

به گزارش خبرگزاری مالی ایران به نقل از معاونت علمی و فناوری،با تغییر سیگنال های ارسالی از نانوذرات طلا در اثر حضور حاملین بین سلولی ویژه سرطان، امکان تشخیص سریع و ارزان سرطان فراهم می گردد.

یافته های اخیر محققان نشان می دهد که نانوذرات می توانند سلول های سرطانی را تشخیص دهند. مطالعه ای جدید نشان داده است که نانوذرات طلا قادر به تشخیص سیگنال های موجود در سلول های سرطانی هستند. این مطالعات ثابت می نماید که نانوذرات طلا می توانند حاملین بین سلولی موسوم به EV را در جریان خون تشخیص دهند.

با این کار می توان سرطان را در مراحل اولیه شناسایی کرد و از آسیب بیشتر بدن در اثر سرطان جلوگیری کرد.

EVها می توانند مخابرات بین سلولی را انجام دهند. آنها حباب های ریزی هستند که DNA، پروتئین و دیگر مولکول ها را بین سلول ها منتقل می نمایند. سلول های سرطانی از نانوذرات برای بهره برداری از سلول های اطراف استفاده و همچنین کوشش می نمایند از EV برای بهره گیری از سیستم ایمنی بدن استفاده نمایند.

اما نانوذرات طلا می توانند میان EVهای سالم و EVهای سلول های سرطانی تمایز قائل شوند به طوری که آنها را از هم تفکیک نمایند.

در فرآیندی که محققان ارائه کردند، نانوذرات طلا برای تفکیک این EVها استفاده شدند. نانوذرات طلا درصورت برخورد با نور لیزر، سیگنال مشخصی ایجاد می نمایند که این سیگنال در اثر حضور EV تغییر می نماید. از آنجایی که EV سلول های سرطانی اثرانگشت خاصی دارند، در نتیجه می توان حضور EV را در اثر تغییر سیگنال نانوذرات طلا تشخیص داد.

پژوهشگران با استفاده از این روش پیروز شدند تا EV سرطانی را در نمونه خون بیمار تشخیص دهند. با این روش محققان توانستند تغییرات EV را نیز رهگیری نمایند.این روش روی 23 بیمار مبتلا به ملانوم توسط محققان مورد آزمایش نهاده شد.

نتایج این پروژه چشم انداز جدیدی در حوزه تشخیص سرطان ایجاد می نماید به طوری که می توان از آن برای تشخیص ارزان قیمت سرطان استفاده کرد. دانشمندان امیدوار هستند که این فناوری به زودی در بیمارستان ها به عنوان ابزاری مقرون به صرفه برای شناسایی سرطان استفاده گردد.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 16 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 153

به "تشخیص زودهنگام سرطان با نانوذرات طلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص زودهنگام سرطان با نانوذرات طلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید