اولین انتخابات نیجر؛ بدون کودتا و درگیری

به گزارش مجله حقوق، نیجر پس از استقلال از فرانسه در سال 1960 چهار کودتا را تجربه نموده است. بیش از 40 درصد مردم نیجر در فقر شدید زندگی می نمایند و همه گیری کرونا به اقتصاد این کشور آسیب بیشتر زده است.

اولین انتخابات نیجر؛ بدون کودتا و درگیری

رای گیری در کشور نیجر شروع شده و انتظار می رود این انتخابات اولین انتقال دمکراتیک قدرت بین دو رئیس جمهور منتخب در این کشور غرب آفریقا باشد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، انتقال قدرت نرم و صاف می تواند یک اتفاق نادر برای کشوری باشد که از فقر گسترده و خشونت بعضی از گروه های افراط گرای اسلامی آسیب دیده است. در سال گذشته به دلیل خشونت بعضی از گروه های تروریستی در نیجر حدود 100 غیرنظامی و سرباز در این کشور کشته شده اند.

نیجر پس از استقلال از فرانسه در سال 1960 چهار کودتا را تجربه نموده است.

محمدو ایسوفو رئیس جمهور نیجر برای شرکت در اجلاس سران کشورهای غرب آفریقا (اکواز) در شهریور 98 وارد فرودگاه آکرا در کشور غنا شد/ عکس: رویترز

از طرفی کشور نیجر در سال های اخیر برخلاف کشورهای آفریقای ساحل عاج و گینه عمل نموده است. روسای جمهور این دو کشور با تغییر قانون اساسی مدت ریاست جمهوری خود را به سه دوره افزایش دادند. این موضوع باعث افزایش نگرانی ها در خصوص عقب گرد دموکراتیک در این کشورها شده است.

ماسائودو عبدو 50 ساله که در یک مدرسه در شهر جنوبی مارادی رای داده است در این باره گفت: چنین انتخاباتی برای ما بسیار مهم است زیرا ما به عنوان قهرمان کودتا معروف هستیم.

وی با اشاره به نحوه انتقال قدرت از یک رئیس جمهور به همتایش در نیجر گفت: چنین اتفاقی در 60 سال گذشته برای اولین بار اتفاق می افتد.

محمد بازوم وزیر کشور سابق نیجر و کاندیدای حزب حاکم به عنوان گزینه اصلی برای جایگزینی محمدو ایسوفو، رئیس جمهور نیجر است که بعد از دو دوره ریاست جمهور 5 ساله از مسند قدرت این کشور 23 میلیون نفری کنار می رود.

بازوم 60 ساله قول داده تا با ادامه سیاست های ایسوفو به مقابله و پاک سازی فساد گسترده بپردازد.

او در یک ویدئوی انتخاباتی گفت: اگر با خوش شانسی در این انتخابات پیروز شوم، شما کسی را انتخاب نموده اید که از روز اول آماده (این پست) است.

نیجر در نزدیکی مرزهای غربی خود با گروه های مرتبط با القاعده و داعش در مالی و بورکینافاسو درگیر است و بارها مورد حملات این گروه ها قرار گرفته است. در ژانویه امسال، نیجر در منطقه هم مرز خود با کشور نیجریه 89 سرباز را به دلیل حمله گروه بوکوحرام از دست داد.

بیش از 40 درصد مردم نیجر در فقر شدید زندگی می نمایند و همه گیری کرونا رشد مالی این کشور را کمتر نموده است. تغییرات آب و هوایی و کاهش قیمت اورانیوم صادراتی این کشور در کاهش رشد اقتصاد این کشور موثر بودند.

بازوم با 29 کاندیدای ریاست جمهوری دیگر در این انتخابات رقابت می نماید و آنها امیدوارند که رقابت را به دور دوم انتخابات بکشانند.

هاما آمادو که در انتخابات گذشته پس از رئیس جمهور ایسوفو بیشترین آرا را به دست آورد، به خاطر محکومیت کیفری از شرکت در انتخابات کنونی منع شده است. به همین دلیلی مخالفان دولت نیجر چهره شاخصی در این انتخابات ندارند.

در هفته گذشته حزب آمادو از طرفداران خود خواست تا از ماهان عثمان رئیس جمهور نیجر بین سال های 1993 تا 1996 حمایت نموده و به او رای دهند.

منبع: عصر ایران
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 673

به "اولین انتخابات نیجر؛ بدون کودتا و درگیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین انتخابات نیجر؛ بدون کودتا و درگیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید