افزایش هزینه تعویض پلاک خودرو در سال 1401؛ تعویض پلاک حداقل 2 میلیون تومان

به گزارش مجله حقوق، در حال حاضر در معاملات خودرویی اول از همه مالیات نقل و انتقال خودرو باید پرداخت گردد. پس فروشنده و خریدار امکان انتقال و تعویض پلاک را بدون پرداخت ندارند. با این روش دیگر کسی نمی تواند نسبت به پرداخت مالیات خودروی خود بی توجه باشد. نکته اصلی اینجا است که افرادی که قبلاً مالیات نقل و انتقال را پرداخت نکرده اند، نام آنها در گروه بدهکاران مالیاتی ثبت شده است و امکان خروج از کشور را ندارند.

افزایش هزینه تعویض پلاک خودرو در سال 1401؛ تعویض پلاک حداقل 2 میلیون تومان

هنگامی که خودرویی خرید و فروش می گردد، فروشنده موظف است که مبلغ مالیات آن را بپردازد. در حقیقت مالیات یکی از روش های عایدی دولت است تا کسری بودجه خود را جبران کند. با شیوه نو اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو که الزاماً مالیات خودرو قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک اخذ می گردد، یک تعویض پلاک ساده برای خودرو حدود 155 میلیونی (با در نظر گرفتن حذف هزینه ثبت در دفاتر اسناد رسمی) حدود 2 میلیون تومان برای شما آب می خورد.

در گذشته فروشنده و خریدار بعد از انجام معامله و تعویض پلاک برای ثبت سند به دفترخانه مراجعه می کردند و در آنجا هزینه ثبت را پرداخت می کردند. در مبلغ ثبتی که پرداخت می شد، 60 درصد مربوط به مالیات بود که خود دفتردار بعد پرداخت می کرد. 40 درصد دیگر برای حق ثبت و 10 درصد حق دفتردار بود. البته این درصدها حدودی است و بر اساس شرایط متفاوت می بود.

نوترین آگهی های خودرو

به تازگی باتوجه به عدم ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی، مسئله دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو که قبلاً در هنگام ثبت در دفاتر اخذ می شد، تبدیل به یک مسئله شد؛ در راستای حل این مسئله و بر اساس تفاهم ناجا و سازمان امور مالیاتی مقرر شد که از ششم فرودین ماه جاری مالکین وسایل نقلیه پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، ملزم به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو معادل 1 درصد ارزش خودرو برای خودروهای داخلی و 2 درصد ارزش خودرو برای خودروهای وارداتی شوند.

مکانیزم اجرای این شیوه اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو هم به این صورت تعبیه شده است که در حال حاضر برای اخذ نوبت اینترنتی برای تعویض پلاک، ابتدا باید وارد درگاه سازمان امور مالیاتی شده و مبلغ کامل مالیات نقل و انتقال خودرو خود را به صورت برخط پرداخت کنید و در ادامه با مراجعه به سامانه نوبت دهی تعویض پلاک ناجا به آدرس nobatdehi.epolice.ir، مرکز تعویض پلاک و زمان موردنظر خود را انتخاب کنید.

با این شیوه نو اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو درعمل بدون پرداخت مبلغ مالیات خودرو، دیگر امکان اخذ نوبت تعویض پلاک در هیچ مرکزی در کشور وجود نخواهد داشت؛ یعنی برخلاف آنچه که طی این مدت کانون سردفتران مدعی بود، مبنی بر کاهش عایدی مالیاتی دولت به علت حذف دفاتر اسناد رسمی از فرایند نقل و انقال خودرو، عایدی دولت از ناحیه نقل و انتقال خودرو به شدت افزایش خواهد داشت، چرا با این شیوه نو تمام کسانی که قصد خرید و فروش خودرو و تعویض پلاک دارند باید قبل از هر نقل و انتقالی مالیات خودرو خود را به صورت تمام و کمال پرداخت نمایند.

***

شما می توانید نوترین اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران مطالعه کنید.

نوترین آگهی های خودرو
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1363

به "افزایش هزینه تعویض پلاک خودرو در سال 1401؛ تعویض پلاک حداقل 2 میلیون تومان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش هزینه تعویض پلاک خودرو در سال 1401؛ تعویض پلاک حداقل 2 میلیون تومان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید