افزایش قیمت خودرو بازار را سامان می دهد؟
به گزارش مجله حقوق، خودروسازان روز گذشته افزایش قیمت 18 درصدی روی محصولات خود اعمال کردند و وعده دادند که عرضه خودرو مستمر و هفتگی خواهد بود.
به گزارش خبرنگاران، روز گذشته ایران خودرو و سایپا مجوز افزایش قیمت گرفتند، هر کدام از خودروسازی ها بین 10 تا 18 درصد قیمت محصولات خود را افزایش دادند به طوری که پژو پارس tu 7 از 122 میلیون به 144 میلیون تومان، سمند بنزینی از 115 میلیون به 136 میلیون، دنا پلاس از 167 میلیون به 198 میلیون تومان رسید.
بعلاوه در محصولات سایپا ساینا s از 124 میلیون به 146 میلیون، کوئیک s از 135 میلیون به 159 میلیون و شاهین از 257 میلیون به 303 میلیون تومان رسیده است.
فاطمی امین وزیر صمت نیز امروز در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به افزایش قیمت های تازه خودرو گفت: صنعت خودرو در شرایط مطلوبی به لحاظ بدهی ها و زیان انباشته قرار ندارد. دستور ماه قبل رئیس جمهور برای لغو افزایش قیمت خودرو به این علت بود که ایشان تاکید داشتند که قیمت گذاری ها باید اصولی باشد.
او ادامه داد: قیمت گذاری خودرو طبق روال قبل انجام می گردد. آنالیز های دقیقی انجام شد و حتی مواردی را که افزایش قیمت خارج از ضوابط بود رد کردیم. عدم اصلاح قیمت ها طی 9 ماه گذشته باعث کاهش نقدینگی در صنعت خودرو سازی شده بود.
وزیر صمت گفت: خودرو سازان تعهد داده اند که عرضه هفتگی خودرو داشته باشند که می تواند بازار را آرام کند. تصمیم ستاد تنظیم بازار برای نزدیک کردن قیمت تمام شده خودرو به قیمت واقعی تمام شده بود تا بر روی قیمت های بازار هم موثر باشد.
او ادامه داد: کسانی که از قبل ثبت نام نموده اند با قیمت روز خودرو را تحویل می گیرند؛ البته به خودروسازان اعلام نمودیم که با مردم همراهی نموده و در صورت احتیاج خودرو را با لیزینگ و تخفیف به مردم ارائه دهند تا افزایش قیمت مشتریان را اذیت نکند.
فاصله میان قیمت کارخانه و بازار کاهش می یابد
وزیر صمت گفت: از سال آینده قطعا قرعه کشی نخواهیم داشت و با برنامه ریزی اجرا شده، فاصله میان قیمت کارخانه و بازار کاهش خواهد یافت.
فاطمی امین ادامه داد: تصمیم ستاد تنظیم بازار برای نزدیک کردن قیمت تمام شده خودرو به قیمت واقعی تمام شده بود تا بر روی قیمت های بازار هم موثر باشد.
او ادامه داد: یکی از راه حل ها اصلاح قیمت گذاری بود که این فرایند در ستاد تنظیم بازار انجام شد؛ ستاد تنظیم بازار با بعضی افزایش قیمت های پیشنهادی خودروسازان مخالفت کرد و در نهایت تصمیم بر این شد که قیمت گذاری بر اساس ضوابط قبلی شورای رقابت، یعنی افزایش شش ماهه بر مبنای تورم اعمال گردد.
این در حالی است که بازار خودرو چند ماهی می گردد بلاتکلیف است و قیمت ها مدام تغییر می نماید. نمایشگاه داران خودرو می گویند افزایش قیمت خودرو درب کارخانه اثرات زیادی در بازار خودرو می گذارد به طوری که با هر بار افزایش قیمت در کارخانه، قیمت محصولات در بازار آزاد بیش از اندازه معین شده گران می گردد.
تصمیم به افزایش قیمت خودرو در حالی است که طرح های قرعه کشی خودرو کماکان ادامه دارد و عرضه آن همچنان کم است.
اشکان میرمحمدی، بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور گفت: مدیرعامل ایران خودرو اعلام نمود ببش از 90 هزار خودروی کف پارکینگ خود را تا نیمه آبان به 60 هزار دستگاه خودرو برساند و مدیرعامل سایپا نیز وعده داد 53 هزار دستگاه این شرکت را تا سرانجام آذر به 10 هزار دستگاه کاهش دهند، اما شواهد امر نشان می دهد که هیچ کدام از دو شرکت خودروساز نتوانستند مبادرت به کاهش خودور های دپو شده خود نمایند.
چرا طرح واردات خودرو رد شد؟
از طرفی طرح واردات خودرو که پس از رفت و آمد های بسیار که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته بود از مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد به گونه ای که سخنگوی شورای نگهبان در توییتی اعلام نمود: نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام از چندین سال قبل، به هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تفویض شده است و شورای نگهبان بر اساس مقررات، مصوبه مورد ایراد از سوی این هیات را مغایر بند 2 اصل 110 قانون اساسی دانسته و آن را جهت اصلاح به مجلس ارسال می نماید.
قیمت گذاری، آفت بازار خودرو شد
امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در تبادل نظر با خبرنگاران، گفت: در سه سال و نیم گذشته مانند سال های گذشته اثبات شده قیمت گذاری دستوری به نفع هیچکس نیست یعنی نه به نفع خودروساز و نه به نفع مردم و مصرف نماینده واقعی است.
او بیان نمود: این روشی که قطره چکانی قیمت هر چند وقت یکبار افرایش می یابد، هر چند وقت یکبار کمی از بار زیان را از روی دوش خودروساز بر می دارد، اما همچنان از این طریق شاهد صف های طولانی برای شرکت در قرعه کشی در خودروساز ها هستیم.
این نوع قیمت گذاری باعث شده هر کسی در قرعه کشی برنده گردد سودی در حد 50 تا 100 درصد ببرد و برای بهره مندی از چنین رانتی تمام مردم شرکت می نمایند.
رحیم زارع عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق فراوری مجلس درباره انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت کارخانه ای خودرو گفت: هرچند خودروسازان ادعا می نمایند که فراوری خودرو با قیمت کنونی برای آن ها زیان ده است و این فرایند موجب افزایش زیان انباشته آن ها شده، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که در قیمت تمام شده فراوری خودرو چه هزینه هایی اثرگذار است.
عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق فراوری مجلس ادامه داد: در شرایطی که بزرگ ترین خودروساز کشور دارای شرکت های ساختمانی، بیمه ای، خرید و فروش سهام و... است، مسلما هزینه های سربار این خودروساز افزایش چشم گیری پیدا می نماید.
وی افزود: خودروسازان بدون توجه به ضرورت افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده هر چند وقت یک بار با بهانه های مختلف در پی افزایش قیمت می فرایند این در حالی است که بازار نیز برای آن ها انحصاری بوده و به جای اینکه این شرکت ها درصدد جلب مشتری باشند پشت در های آن ها صف های مشتریان ایجاد شده است.
به گفته این نماینده مجلس؛ در حالی که خودروسازان باید از تقاضای مردم برای خرید خودرو استقبال و برای افزایش تیراژ فراوری برنامه ریزی نمایند، همیشه و در تمامی جلسات از زیان ده بودن قیمت کنونی خودرو ها دم می زنند و تمرکز خود را بدون توجه به ضرورت کاهش قیمت تمام شده و حذف هزینه های سربار به گران کردن خودرو معطوف نموده اند.
به گفته کارشناسان، در حالی که خودروسازان باید از تقاضای مردم برای خرید خودرو، استقبال و برای افزایش تیراژ فراوری برنامه ریزی نمایند، همیشه و در تمامی جلسات از زیان ده بودن قیمت کنونی خودرو ها دم می زنند و تمرکز خود را بدون توجه به ضرورت کاهش قیمت تمام شده و حذف هزینه های اضافی، به رشد قیمت خودرو معطوف نموده اند.
منبع: فرارو