آمار فراوری خودروهای مونتاژی منتشر شد ، در چین چقدر؟ در ایران چقدر؟

به گزارش مجله حقوق، آمار فراوری خودروهای مونتاژی در بازار خودرو ایران، فعالیت پنج ماه ابتدایی امسال خودروسازان را به نمایش می گذارد. از آنجایی که تمامی خودروهای مونتاژی خودروسازان خصوصی، چینی هستند، می توان مقدار فراوری آنها را با بازار چین مقایسه کرد. اینکه پرتیراژترین و کم تیراژترین خودروهای مونتاژی در ایران چه وضعیتی در بازار خودرو چین دارند، قطعاً جالب خواهد بود. در این نوشتار با 10 خودرو پرتیراژ مونتاژی در بازار خودرو ایران آشنا می شویم.

آمار فراوری خودروهای مونتاژی منتشر شد ، در چین چقدر؟ در ایران چقدر؟

بیت ران - محمد فتح اللهی - آمار فراوری خودروهای مونتاژی هنوز به وسیله مرکز آمار یا هیچ نهاد دیگری به طور رسمی منتشر نشده است. اما بعضی منابع داخلی اقدام به انتشار آمار فراوری خودروهای مونتاژی در پنج ماهه نخست امسال کردند. گرچه نمی توان این ارقام را تأیید یا تکذیب کرد، اما بد نیست بدانیم که شرایط مونتاژ خودروهای چینی در ایران چقدر با چین اختلاف دارد.

ام وی ام ایکس 22 - پرتیراژترین خودرو مونتاژی در ایران

براساس آماری که منتشر شد، ام وی ام ایکس 22 مدیران خودرو با فراوری 13 هزار و 913 دستگاه در پنج ماهه نخست امسال، پرتیراژترین خودرو مونتاژی در بازار خودرو ایران است. نکته مهم درباره این آمار آن است که مدیران خودرو اعلام نکرد کدام نسخه از این خودرو به چنین تیراژی دست یافته است. همانطور که می دانیم، ام وی ام ایکس 22 در نسخه های پرو اتوماتیک و دنده ای به وسیله مدیران خودرو فراوری می گردد.

ام وی ام ایکس 22 (Chery Tiggo 3x) دیگر به وسیله Chery در چین فراوری نمی گردد. اما نسخه نو این خودرو با ظاهری که در ایران MVM X33 کراس نام دارد به عنوان نمونه 2023 در چین مشتریان خاص خود را دارد.

نسخه فیس لیفت Chery Tiggo 3x در چین، در مدتی مشابه (از نیمه ماه مارس تا ژوئیه امسال) 8 هزار و 307 مشتری چینی را به سمت خود جذب کرد. با توجه به ارقام اعلامی می توان دریافت که نسخه قدیمی این خودرو در ایران 67.4 درصد بیشتر از نسخه فیس لیفت و نو آن در چین فراوری می گردد!

تیگو 7 مدیران خودرو در رده دوم

تیگو 7 مدیران خودرو با 8 هزار و 470 دستگاه فراوری در رده دوم فهرست آمار فراوری خودروهای مونتاژی را در اختیار دارد. نکته اصلی این است که منابع منتشرکننده این آمار معین نکردند که این رقم برای تیراژ چری تیگو 7 است یا فونیکس تیگو 7. همانطور که می دانیم چری تیگو 7 نسل اول این خودرو است (که هنوز هم مونتاژ آن در ایران ادامه دارد) و فونیکس تیگو 7 نسل دوم این خودرو به شمار می رود.

اگر این آمار مربوط به چری تیگو 7 باشد، باید گفت که چنین خودرویی دیگر در بازار خودرو چین به فروش نمی رسد. اما آمار فروش فونیکس تیگو 7 در چین در مدتی مشابه حاکی از آن است که تعداد 21 هزار و 262 دستگاه از این خودرو به وسیله چری فراوری شد.

یعنی، فونیکس تیگو هفت، 60.1 درصد کمتر از Chery چین در بازار خودرو ایران فراوری می گردد. اما با این حال، دومین خودرو مونتاژی پرتیراژ در ایران است!

آریزو 5، سومین خودرو پرتیراژ در ایران

براساس آمار اعلامی، 7 هزار و 81 دستگاه از خودرو چری آریزو 5 در مدیران خودرو طی پنج ماه ابتدایی سال فراوری شد. این مقدار فراوری در مدیران خودرو، 52.2 درصد کمتر از فراوری این خودرو در چری چین در مدتی مشابه بود. براساس آمار فراوری خودرو در چین، کمپانی چری در همین مدت، 16 هزار و 892 دستگاه از این خودرو را در خطوط خود، فراوری کرد.

جک J4 کرمان موتور

در آمار فراوری خودروهای مونتاژی، جک J4 کرمان موتور در رده چهارم است. این خودروساز خصوصی در پنج ماهه ابتدایی امسال، 7 هزار و 41 دستگاه جک J4 فراوری کرد. این خودرو در سال 2019 از خط فراوری JAC در چین کنار گذاشته شد. از آنجایی که J4 دیگر حضور خارجی در چین ندارد، هیچ آمار فراوریی از آن در مدت مشابه نیز وجود ندارد.

ام وی ام ایکس 55 مدیران خودرو

ام وی ام ایکس 55 مدیران خودرو در آمار فراوری خودروهای مونتاژی ایران در رده پنجم قرار گرفته است. مدیران خودرو در طول پنج ماه ابتدایی امسال، تعداد 6 هزار و 878 دستگاه از این کراس اوور کوچک را فراوری کرد.

اما در همین مدت مشابه، Chery تعداد 11 هزار و 544 دستگاه از این خودرو را برای بازار چین فراوری کرد. به بیانی ساده تر، فراوری ام وی ام ایکس 55 در مدیران خودرو، 40.4 درصد کمتر بازار مبداء چین است.

فونیکس FX مدیران خودرو

فونیکس FX در بازارهای جهانی با نام Omoda 5 حضور دارد. این خودرو به علت آنکه محصول صادراتی چری بشمار می رود، در چین فراوری کمتری نسبت به بازارهای دیگر دارد.

مدیران خودرو در پنج ماه ابتدایی امسال تعداد 6 هزار و 197 دستگاه از این خودرو را فراوری کرد. Chery در همین مدت مشابه، 2 هزار و 167 دستگاه Omoda 5 برای بازار داخلی چین فراوری کرد.

به عبارتی دیگر فراوری این خودرو در مدیران خودرو، 65 درصد بیشتر از Chery چین در مدت زمان مشابه بود. جالب است بدانیم که فراوری این خودرو در ماه های خرداد و تیر ماه امسال در چین، صفر دستگاه است!

هایما S7 ایران خودرو

هایما اس 7 که در ایران خودرو خراسان فراوری می گردد، در رده هفتم آمار فراوری خودروهای مونتاژی حضور دارد. ایران خودرو خراسان 6 هزار و 193 دستگاه از این خودرو را برای بازار خودرو ایران فراوری کرد.

نمونه فیس لیفت هایما اس هفت ایران خودرو در بازار خودرو چین - مدل 2015

اما از آنجایی که حتی نسخه فیس لیفت مدل 2015 این خودرو هم دیگر در چین وجود ندارد، آمار مونتاژی هم از این خودرو در کشور مبدا نیست. هایما اس 7 پس از 10 سال حضور در خط فراوری نهایتاً در سال 2020 برای همواره از خط فراوری کنار گذاشته شد. اما ایران خودرو هنوز این خودرو منسوخ شده را در سایت خراسان خود فراوری می نماید.

فیدلیتی بهمن موتور

فیدلیتی بهمن موتور یا Jetour X70 با تیراژ 5 هزار و 848 دستگاهی در پنج ماهه ابتدایی امسال در رده هشتم آمار فراوری خودروهای مونتاژی قرار گرفته است.

بهمن موتور فیدلیتی را با ظاهر سال 2019 این خودرو در چین فراوری می نماید. اما از Jetour X70 نو در همین مدت مشابه 35 هزار و 588 دستگاه در چین فراوری شد.

این رقم نشان می دهد که نه تنها بهمن موتور خودرو قدیمی تری را در ایران فراوری می نماید، بلکه رقم مونتاژ این خودرو هم 83.5 درصد کمتر از بازار خودرو چین است.

فونیکس تیگو هشت مدیران خودرو

هیچ آمار فراوریی از این محصول مدیران خودرو در بازار خودرو چین وجود ندارد. این خودروساز خصوصی مدعی است که در طول پنج ماه ابتدایی امسال، 5 هزار و 548 دستگاه از این خودرو را مونتاژ نموده است. همین رقم نیز این محصول را در رده نهم فهرست آمار فراوری خودروهای مونتاژی در ایران قرار داد.

جک اس 5 کرمان موتور

جک اس 5 کرمان موتور با وجود آینکه با تیراژ فراوری 4 هزار و 15 دستگاهی در رده دهم فهرست آمار فراوری خودروهای مونتاژی قرار گرفته است، اما دیگر در بازار خودرو چین وجود ندارد.

JAC سالهاست که این خودرو را از خطوط فراوری خود حذف نموده است. اما کرمان موتور همچنان به مونتاژ این خودرو قدیمی ادامه می دهد.

سمند سورن پلاس بهینه با موتور XU7 پلاس وارد فاز فراوری آزمایشی شد

لوتوس Emeya با 905 اسب بخار قدرت معرفی گردید / اولین هایپرکار چهار در لوتوس

تست هندلینگ تارا با ربات / تکنولوژی عجیب در صنعت خودرو کشور

کراس اوور KMC A5 از سیف خودرو تا کرمان موتور / دانستنی های ضروری KMC A5

منبع: بیت ران
انتشار: 19 شهریور 1402 بروزرسانی: 19 شهریور 1402 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1547

به "آمار فراوری خودروهای مونتاژی منتشر شد ، در چین چقدر؟ در ایران چقدر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار فراوری خودروهای مونتاژی منتشر شد ، در چین چقدر؟ در ایران چقدر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید