9 علت فاسد شدن مواد غذایی در یخچال و راه فرار از آن!

به گزارش مجله حقوق، علت خراب شدن مواد غذایی در یخچال چیست؟ شاید این سوالی باشد که همه ما یکبار هم که شده از خود پرسیده ایم! گذاشتن مواد غذایی در یخچال سرعت تخریب آنها را به تعویق می اندازد. اما در یخچال هم مواد غذایی به مرور فاسد می شوند. برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال روشهایی وجود دارد که ما در این مطلب به مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

9 علت فاسد شدن مواد غذایی در یخچال و راه فرار از آن!

علت فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

1.مواد غذایی تا ابد در یخچال سالم نمی مانند!

زمان عامل مهم و تعیین کننده ای در نگهداری بهینه مواد غذایی است. اگر به دلیل تنبلی یا گرفتاری های روزمره مواد غذایی تان را در دمای محیط رها کنید باکتری ها فرصت تکثیر و فاسد کردن مواد غذایی را پیدا می کنند. به همین دلیل نیز مواد غذایی با سرعت زیادی تغذیه شده و بو می گیرند.

برای جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال چه باید کرد؟

برای اینکه اجازه ندهید میکروارگانیسم ها فضای کافی برای تکثیر پیدا نکند مواد غذایی تان را به موقع داخل یخچال قرار دهید. یادتان باشد هر اندازه در این عمل تأخیر داشته باشید باکتری ها بیشتر و بیشتر تکثیر خواهند شد.

2. بیرون ماندن غذا از یخچال!

ماندن غذا به مدت دو ساعت در دمای اتاق، خطرِ وارد شدن به ناحیۀ دمایی مشکوک و خطرناک را افزایش می دهد. منظور از ناحیۀ دمایی خطرناک، دمای بین 4 تا 60 درجه سانتی گراد است. در این بازۀ دمایی، امکان رشد سریع تر باکتری ها وجود دارد. اگر هوا گرم باشد هم بیرون ماندن غذا بیش از یک ساعت جایز نیست. باید دقت کنیم که دمای داخل یخچال هم زیر 4 درجه سانتی گراد باشد. این درجه، بهترین دما برای یخچال است. اگر غذایی که به گردش برده ایم بیش از یک تا دو ساعت بیرون از یخچال مانده است و دسترسی به یخچال برای حفظ مادۀ غذایی وجود ندارد، باید آن را دور بریزیم و خطر فساد غذا را به خود تحمیل نکنیم.

3. روش یخ زدایی شما غلط است!

یخ زدن یکی از بهترین روش های طولانی کردن مدت زمان نگهداری مواد غذایی خام و پخته محسوب می شود. مشکل زمانی بروز می کند که بخواهید از این مواد غذایی، یخ زدایی کرده و سپس مصرف کنید. برخی افراد درست چند دقیقه قبل از تهیه غذا آن را از فریزر خارج می کنند و یا داخل آب قرار می دهند و یا اینکه به همان صورت یخ زده روی اجاق می گذارند تا آماده شود. این کارها جزو خطاهای خطرناک محسوب می شوند. چون ممکن است مسائل گوارشی و حتی مسمومیت ایجاد شود.

چه باید کرد؟

برای یخ زدایی درست و صحیح از مواد غذایی آن را از فریزر خارج کرده و یک شب تمام در قسمت پایین یخچال قرار دهید.

4. مواد خام و پخته در کنار هم نباشند!

برای جلوگیری از خراب شدن غذا و مواد غذایی در یخچال، 2 بخش متفاوت را به غذاهای خام و غذاهای پخته اختصاص داده و هیچ وقت این دو را کنار هم قرار ندهید. اینکار مانع خراب شدن غذای پخته می شود.

5. گوشت و سبزی هم جدا!

یک روش دیگر برای جلوگیری از خراب شدن غذا اینست که سبزی ها را کنار انواع گوشت ها قرار ندهید. این امکان وجود دارد که آلودگی ها و باکتری های موجود در سبزی باعث فاسد شدن گوشت شوند.

6. تخته آشپزخانه!

برای خرد کردن سبزی و گوشت از یک تخته استفاده نکنید. چون ممکنست باکتری ها از گوشت به سبزی و برعکس منتقل شده و آنها را هم فاسد کنند.

7. انتخاب ظروف نامناسب و فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

از ظروف پلاستیکی یا بطری های آب معدنی برای نگهداری آبلیمو استفاده نکنید؛ زیرا مواد اسیدی موجود در آبلیمو می تواند با دیواره ظروف پلاستیکی فعل و انفعالات نامطلوبی ایجاد کند و سمی و سرطان زا شود.

8. خیلی به حس بویایی خود اطمینان نداشته باشید!

یکی از اشتباهات رایج بین همه مردم این است که به حس بویایی خود در خصوص مواد غذایی اعتماد زیادی دارند. یعنی اینکه آن ها را بو می کنند و اگر بوی خوبی داشته باشد با خیال راحت آن را مصرف می کنند. با این حال باید بدانید هر ماده غذایی خراب یا در حال فاسد شدن الزاماً بوی بدی نمی دهد. چون یخ زدگی و دمای پایین یخچال می تواند بوی بد را از بین ببرد.

چه باید کرد؟

بهترین کار این است که هر غذایی را حداکثر 4 تا 5 روز نگهداری کنید. اگر غذایتان حاوی ماهی یا مواد غذایی خراب شدنی هستند آن ها را بیش از دو روز در یخچال نگهداری نکنید. چون بیش از این زمان غذا خراب می شود حتی اگر بوی بدی ندهد.

9. دست آلوده و فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

هنگام بسته بندی کردن مواد غذایی حتما دست های تان را بشویید. آلوده بودن دست ها میکروب ها به مواد غذایی منتقل کرده و موجب خراب شدن غذا ها می شوند.

فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

1. شیر

خانم های خانه دار چون در منزل هستند با یخچال زیاد سر و کار دارند و به همین دلیل درب یخچال را زیاد باز و بسته می کنند. وقتی در باز می شود هوای گرم به شیر می خورد، دوباره که بسته می شود هوای سرد آن را احاطه می کند. این گرم و سرد شدن به رشد باکتری ها کمک می کند و باعث می شود شیر زودتر فاسد شود. برای اینکه این اتفاق نیفتد، شیر را در دمای مناسب در عقب ترین قسمت یخچال نگهداری کنید.

2. غذهای مانده

بهترین روش برای نگهداری از غذایی که فعلا نمی خواهید مصرفش کنید، سرد کردن آن است. باقی مانده غذاها را در یخچال یا فریزر گذاشته و دقت کنید که ظرف محتوی غذا درپوش داشته باشد. توجه کنید که کمی گرم نگه داشتن غذا سبب جلوگیری از رشد میکروب ها در آن و فاسد شدن غذا نخواهد شد.

همچنین سرد یا منجمد کردن، میکروب های مواد غذایی را از بین نمی برد بلکه از سرعت رشد آنها خواهد کاست. مسمومیت های غذایی اغلب زمانی به وقوع می پیوندند که ماده غذایی پس از آماده شدن، مدت زیادی در دمای محیط بماند. غذایی را که از بیرون تهیه کرده اید حتما در یخچال یا فریزر نگه داری کنید.

3. تخم مرغ

برای جلوگیری از خراب شدن تخم مرغ ها، آنها را در جعبه کاغذی و اصلی آن و در محلی خنک نگهداری کنید. پوست تخم مرغ منافذ بسکمک دارد و وقتی تخم مرغ ها را خارج از کارتن اصلی نگهداری می کنید، رطوبت آن از طریق منافذ بسیار زود تبخیر می شود. در نتیجه تخم مرغ تازگی اش را از دست داده و ممکنست خراب شود.

4. پنیر

برای جلوگیری از فاسد شدن پنیر باید هوای باز اطراف آن در جریان باشد که بسته بندی های پلاستیکی مانع از آن می شوند. برای پیشگیری از این شرایط، پنیر را در کاغذی نازک و مومی پیچیده و بعد آن را در درون کیسه پلاستیکی بگذارید. درب کیسه پلاستیکی را هم باز نگه دارید.

ترفند جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

5. سیب

سیب باعث فساد کاهو می شود. میوه ها و سبزی جات را در کشوهایی جداگانه در یخچال نگهداری کنید. حتی سالادهایی که حاوی سیب و کاهو هستند را باید جداسازی کرده و بعد داخل یخچال بگذارید.

نگهداری سیب در جای خنک و تاریک آن ها را ترد و تازه نگه می دارد. بهترین جا برای نگهداری سیب ها در کشوهای خشک یخچال و در پلاستیک های جداگانه است.

وقتی سیب ها را جداگانه در پلاستیک یا روزنامه بپیچید اگر یکی از آن ها خراب باشد باعث خراب شدن سیب های اطرافش نمی شود.

وقتی سیب را نصف کنید زود سیاه می شود. اگر می خواهید از سیاه شدن سیب جلوگیری کنید کمی روی آن آب لیمو بزنید تا میوه دیرتر تغییر رنگ بدهد.

اگر می خواهید میوه سیب عمر زیادی داشته باشد هنگام خرید دقت کنید که زیاد رسیده نباشد. پس کمی باید سفت تر باشد و روی آن هیچ لکه ای دیده نشود تا دیرتر خراب شود.

وقتی سیب ها برسند، از خود گاز اتیلن تولید می کنند که موجب رسیده شدن میوه های اطرافش می شوند. پس آنها را از سبزیجاتی که به این گاز حساس هستند دور نگه دارید.

6. آبلیمو و آبغوره

برای جلوگیری از کپک زدن آبلیمو و آبغوره در منزل، پس از این که آبلیمو و آبغوره را داخل شیشه ریختید، بهتر است شیشه را داخل آب جوش قرار دهید تا آنزیم و باکتری های موجود در آن، از بین برود.

سخن آخر

یادتان باشد در دنیایی که ما زندگی می کنیم افراد فقیر و گرسنه زیادی وجود دارند که نیازمند همین مواد غذایی ای هستند که ما بعضا آن ها را به دلیل نگهداری ناصحیح دور می ریزیم. بنابراین عدم جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال و دور ریختن آن نه تنها به اقتصاد خانواده ضرر می زند بلکه اسراف است و کاری مورد نکوهش.

سوال مهمی که درباره مصرف مواد غذایی منجمد مطرح می شود این است که آیا می توان غذای منجمدی را که بخشی از آن یا تمام آن آب شده است، دوباره منجمد کرد؟ غذای منجمدی که یخش آب شده ولی هنوز حاوی کریستال های یخ است، دوباره قابل انجماد می باشد اما اگر یخ آن تماما آب شده باشد، انجماد دوباره کار درستی نیست. سبزی ها اگر حاوی کریستال های یخ باشند، دوباره قابل انجمادند و این امر درباره گوشت و مرغ خام نیز صدق می کند. درباره مواد غذایی پخته شده مانند گوشت و مرغ، آنها را درون قابلمه گذاشته و در آن را محکم ببندید تا طعم آن عوض نشود و بعد دوباره فریز کنید.

پیشنهاد می کنیم در این رابطه حتما مقاله مفید فریز کردن مواد غذایی چه اصول، فواید و عوارضی دارد؟ را نیز از نظر بگذرانید. همچنین فراموش نکنید تجربیات و نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 951

به "9 علت فاسد شدن مواد غذایی در یخچال و راه فرار از آن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 علت فاسد شدن مواد غذایی در یخچال و راه فرار از آن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید