گروسی: ایران آژانس را در جریان غنی سازی 60 درصد قرار داده است

به گزارش مجله حقوق، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تبادل نظر با شبکه ان اچ اکی ضمن ابراز امیدواری برای حصول پیشرفت در مذاکرات امروز (پنجشنبه) کمسیون مشترک برجام در وین تأکید کرد که مقام های جمهوری اسلامی، آژانس را در جریان تصمیمات خود برای شروع غنی سازی 60 درصد قرار داده و بازرسان آژانس در تأسیسات نطنز حضور دارند.

گروسی: ایران آژانس را در جریان غنی سازی 60 درصد قرار داده است

به گزارش فارس، گروسی در این مصاحبه تأیید کرد که ایران آژانس را در جریان تصمیم خود برای شروع غنی سازی 60 درصد قرار داده است و بازرسان آژانس در تأسیسات هسته ای نطنز حضور دارند.

مدیرکل آژانس ادامه داد: این روزها، روز های مذاکرات دیپلماتیک است و آژانس بین المللی انرژی اتمی از نزدیک آن را دنبال می نماید.

رافائل گروسی در مورد دور دوم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام که تا ساعاتی دیگر در وین برگزار خواهد شد گفت که این مذاکرات، بسیار مهم است و برآیند این مصاحبه ها تأثیر زیادی بر توافق میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در مورد بازرسی ها از تأسیسات هسته ای خواهد داشت.

وی سپس ادامه داد در صورت عدم توافق طرفین برجام تا آخر ماه می (اواسط خردادماه)، احتمالاً آژانس مجبور گردد مصاحبه های دوجانبه ای را با مقام های ایران برای یافتن یک راهکار انجام دهد.

اواخر ماه فوریه، ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق کردند که فعالیت های نظارتی ضروری آژانس به مدت سه ماه و تا ماه می در ایران ادامه داشته باشد.

در بیانیه مشترک ایران و آژانس آمده است: یک تفاهم فنی دوجانبه موقت، سازگار با قانون، که به موجب آن آژانس به فعالیت های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود (طبق فهرست فنی پیوست) برای مدت تا سه ماه ادامه خواهد داد.

طبق توافق اجرا شده، ایران به مدت 3 ماه اطلاعات بعضی فعالیت ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست معین شده ضبط نموده و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصراً نزد ایران باقی می ماند. چنانچه ظرف 3 ماه تحریم ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر این صورت اطلاعات برای همواره پاک خواهد شد.

نشست کمیسیون مشترک برجام امروز (پنجشنبه) ساعت 12:30 به وقت وین (15 به وقت ایران) با حضور هیأت های ایران و 1+4 (فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه) و نماینده اتحادیه اروپا در شهر وین پایتخت اتریش برگزار خواهد شد.

انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را بر عهده دارد.

قرار بود این نشست روز چهارشنبه 25 فروردین ماه برگزار گردد که به خاطر ابتلای یکی از اعضای اتحادیه اروپا به کرونا و ضرورت رعایت پروتکل های مراقبتی به روز پنجشنبه (امروز) موکول شد.

در این دور از مصاحبه ها نیز رایزنی های فنی در قالب نشست های کارشناسی در دو حوزه برطرف تحریم ها و موضوعات هسته ای انجام می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 10 خرداد 1400 بروزرسانی: 10 خرداد 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 896

به "گروسی: ایران آژانس را در جریان غنی سازی 60 درصد قرار داده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروسی: ایران آژانس را در جریان غنی سازی 60 درصد قرار داده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید