پردرآمدترین و فقیرترین استان کشور کدام است؟

به گزارش مجله حقوق، هرمزگان بر اساس آخرین مطالعات، بعد از سیستان و بلوچستان که بیشترین جمعیت زیرخط فقر در کشور را دارد، در پایین ترین رده قرار گرفته است.

پردرآمدترین و فقیرترین استان کشور کدام است؟

رضا امیدی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، ظهر دیروز در نشست مسائل اجتماعی در دانشگاه هرمزگان اعلام کرد:

استان هرمزگان بر اساس آخرین مطالعات، بعد از سیستان و بلوچستان که بیشترین جمعیت زیرخط فقر در کشور را دارد، در پایین ترین رده قرار گرفته است با این تفاوت که برخلاف دیگر استان ها در شمار پردرآمدترین استان ها نیز حضور دارد.

وی اضافه نمود که در مقایسه ها در پی این بوده ام که چرا هرمزگان در فرایندهایی که ما آنالیز می کنیم به لحاظ برخورداری و سطح فقر مدام رو به نزول است و جایگاهش نسبت به استان های دیگر پایین تر می رود.

امیدی اعلام کرد که بر اساس داده های پژوهشی سه نکته گفتنی است، اول اینکه این آمار به صورت رسمی از چندین مرکز مختلف جمع آوری شده اند، دوم اینکه بسیاری از مسائلی که ما در خصوص آن بحث می کنیم مربوط به مسائل و اختیارات خود استان ها نیست و سومین نکته بخش عمده مسائل ما به علت مسائل فرهنگی نیست، بلکه به علت ناکارآمدی سیستم سیاست گذاری هاست.

وی گفت که برحسب مطالعات اجرا شده در خصوص برخورداری استان ها از حوزه های مختلف در سال های 83 و 90، هرمزگان در تمام حوزه ها رو به نزول بوده است و این موارد نشان از آن نیست که ساخت و سازی در این مدت صورت نگرفته است، بلکه اتفاقات در حال اجرا بوده، اما دیگر استان ها فرایند بهتری داشته اند که در رتبه بندی افزایش بهتری نسبت به هرمزگان داشته اند.

این استاد دانشگاه اضافه نمود که بر اساس مطالعات در سال های 93 و 94 حدود 17 درصد از خانواده های شهرنشین و 40 درصد از خانواده های روستایی در ایران زیرخط فقر هستند و به لحاظ کلیات این آمار، استان سیستان و بلوچستان در بدترین شرایط و هرمزگان بعد از کردستان در مقام سوم قرار گرفته است.

وی افزود که یک مسئله خیلی جدی که در کشور با آن روبرو هستیم و به حدود دهه سی برمی گردد، تمرکزگرایی است که همچنان در حال اجرا است و به طوری که صنعت کشور در 7 استان قرار گرفته است و بیشترین گردش اقتصادی در این 7 استان رخ می دهد.

امیدی با بیان اینکه بندرعباس و بوشهر از استان های تأمین کننده برای مواد اولیه استان ها هستند، گفت:

افزایش درآمدهای نفتی از سال 1332 رخ داده است که این باعث می گردد از استان های ساحلی برای تأمین دیگر استان ها همچنان استفاده گردد.

وی اعلام کرد که در استانی چون خوزستان به علت ماهیت صنعتی، آنالیز که به عمل آوریم، خواهیم دید بیشترین مهاجرت به آن استان نیروی کار فنی و تحصیل نموده بوده است، اما در هرمزگان نیروی موردنیاز برای کارهای خدماتی بوده و عمده مهاجرت ها نیروی بی دانش و کم سواد بوده است که این فرایند تداوم داشته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه گفت:

به لحاظ سرمایه انسانی در کشور هرمزگان رتبه 26، رضایت زندگی رتبه 30، میل مهاجرت به خارج از کشور استان سوم کشور، به لحاظ افتخار به ایرانی بودن استان 27 کشور، امید به آینده رتبه 27 کشور، رضایت از شرایط عدالت در کشور و بهبودش استان 30 کشور و اعتمادی که مردم به دستگاه های اجرایی دارند بین 28 تا 30 هستیم.

امیدی در انتها با بیان اینکه گفتمان سیاست گذاری اجتماعی اساساً در ایران شکل نگرفته است، گفت که در حال حاضر یک جریان نظری در کشور وجود دارد که می گوید کار مردم را باید به خود مردم واگذار کرد که بدون ائتلاف اجتماعی این امر صورت نمی گیرد.

منبع: کجارو / asianews.ir
انتشار: 27 بهمن 1400 بروزرسانی: 27 بهمن 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1218

به "پردرآمدترین و فقیرترین استان کشور کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پردرآمدترین و فقیرترین استان کشور کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید