تور روسیه: همکاری روسیه و سوئد برای فراوری پنل های خورشیدی سقفی لایه نازک

به گزارش مجله حقوق، شرکت روسنانو، به عنوان متولی توسعه فناوری نانو در روسیه، با همکاری یک شرکت سوئدی در حال نصب آزمایشی پنل های خورشیدی سقفی لایه نازک در شهر سن پترزبورگ است تا عملکرد این پنل های خورشیدی نو را آزمایش کند.

تور روسیه: همکاری روسیه و سوئد برای فراوری پنل های خورشیدی سقفی لایه نازک

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، شرکت روسنانو، به عنوان متولی توسعه فناوری نانو در روسیه، در حال نصب آزمایشی پنل های خورشیدی سقفی لایه نازک در شهر سن پترزبورگ است تا عملکرد این پنل های خورشیدی نو را آزمایش کند. این پنل ها به زودی با همکاری یک شرکت سوئدی به فراوری انبوه خواهند رسید.

دیمیتری کراخین، مدیر سولارتک (solartek)، در هفته انرژی روسیه در مسکو بیان کرد که سولارتک، یکی از شرکت های تابعه شرکت فناوری نانو روسیه یعنی روسنانو (Rusnano)، سقف های خورشیدی لایه نازک را بر روی سه ساختمان مسکونی در سن پترزبورگ نصب نموده است. سولارتک در حال فراوری فیلم های خورشیدی CIGS با تجهیزاتی است که به وسیله شرکت میدسامر (Midsummer) سوئد تهیه شده است. روسنانو یک نهاد دولتی روسیه است که توسعه پروژه های فناوری نانو را تسهیل می نماید.

روسیه به حمایت از فراوری آزمایشی محصولات سلول خورشیدی یکپارچه ساختمانی (Building-integrated photovoltaics) ادامه می دهد. سولارتک شروع به فراوری حجم های کوچکی از لایه های نازک مس ایندوم گالیوم دی سلنید (CIGS) نموده است که بعضی از آن ها در پروژه های آزمایشی در سن پترزبورگ استفاده شده اند. دیمیتری کراخین از سولارتک گفته است که محصولات لایه نازک سبک و انعطاف پذیر می توانند به کربن زدایی شهرهای روسیه یاری نمایند.

محصولات لایه نازک ساخت روسیه برای فراوری 1 کیلووات به وزنی 10 برابر کمتر از سلول های خورشیدی رایج احتیاج دارند به طوری که فقط 3 کیلوگرم در هر 1 متر مربع تراکم این سلول های خورشیدی است. طبق گفته سولارتک، ضخامت این ماژول ها در حدود 2 میلی متر بوده، به این معنی که پنل خورشیدی پیشرفته به وسیله این شرکت به جای یک ماژول شیشه ای حجیم، شبیه یک لایه سقف است.

فراوری این صفحات خورشیدی لایه نازک در کارخانه استیل سان (SteelSun) در شهر سارانسک که در حال احداث است، شروع خواهد شد. مرحله اول قرار است در خاتمه سال 2021 عملیاتی گردد.

اولین کارخانه روسی برای فراوری پنل های خورشیدی انعطاف پذیر با نام تجاری استیل سان در سارانسک و با پشتیبانی مرکز فناوری نانو و نانومواد جمهوری موردوویا انجام خواهد شد. در مرحله اول، این کارخانه سلول های فتوولتائیک با ظرفیت کل 5 مگاوات [در سال] فراوری خواهد نمود.

برای انجام آزمایشات میدانی، سولارتک نزدیک به 1000 سلول خورشیدی ساخته است که بعضی از آن ها در پروژه سنت پترزبورگ استفاده شده است. این شرکت گفته است که بخش تحقیق و توسعه آن ها به منظور ارتقای اثربخشی و کاهش هزینه های فراوری، فناوری PV سوئدی را ارتقا خواهد داد.

میانگین راندمان ماژول های فراوری شده در تاسیسات استیل سان تقریبا 15 درصد است. آن ها در مقایسه با ماژول های سیلیکونی بلوری معمولی، مزایای متعددی دارند.

انتظار می رود بازارهای اصلی فروش، کشورهای اتحادیه مالی اوراسیا نظیر ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان باشند. با این حال، روسنانو گفت که مشتریانی از بعضی از کشورهای غیر CIS نیز به پنل های خورشیدی استیل سان ابراز علاقه نموده اند ولی جزئیات بیشتری ارائه ننموده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1180

به "تور روسیه: همکاری روسیه و سوئد برای فراوری پنل های خورشیدی سقفی لایه نازک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور روسیه: همکاری روسیه و سوئد برای فراوری پنل های خورشیدی سقفی لایه نازک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید