نظر کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس در باره طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد

به گزارش مجله حقوق، تهران (پانا) -دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به اظهارنظر کارشناسی درباره طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.

نظر کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس در باره طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد

به گزارش اداره روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس، متن گزارش به شرح زیر است:

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از بزرگ ترین نهادهای غیردولتی پس از انقلاب اسلامی است که منشأ تحولات گسترده در آموزش عالی کشور بوده و نقش مؤثری در آموزش عالی دارد، اما پس از گذشت بیش از 38 سال از تأسیس این دانشگاه، همچنان مسأله نظارت دستگاه های نظارتی بر این مجموعه چالش برانگیز است که به نظر می رسد علت آن نیز ابهام در ماهیت این نهاد باشد. درحال حاضر براساس ماده (5) اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی ماهیت حقوقی این دانشگاه غیرخصوصی و غیردولتی تعیین شده و این ماهیت باعث بروز مسائلی درخصوص نظارت بر این نهاد شده است.

از یک سو شعب و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مستند به دادنامه های شماره 36-34 مورخ 1397/1/21 و 118 مورخ 1373/10/7 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و ماده (10) قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری رسیدگی به دعاوی علیه دانشگاه آزاد را خارج از صلاحیت خود می دانند و از سوی دیگر مطابق مصوبه سیصدوپنجاه وهفتمین جلسه مورخ 1374/5/31 شورای عالی انقلاب فرهنگی و دادنامه شماره 155 مورخ 1393/2/29 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، کارکنان دانشگاه آزاد مشمول قانون کار نبوده و بالطبع هیأت های حل اختلاف کارگری و کارفرمایی نیز صلاحیت رسیدگی به دعاوی آنها را نخواهند داشت. همین امر موجب تبعیض بین کارکنان و همچنین اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد و دستگاه ها و دانشگاه های دیگر در عمل شده است.

این مسأله باعث شده ضرورت تعیین تکلیف ماهیت حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی و مسائل ناشی از آن بیشتر از قبل احساس شود. طرح حاضر نیز به همین علت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 فروردین 1401 بروزرسانی: 30 فروردین 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1274

به "نظر کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس در باره طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظر کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس در باره طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید