نحوه مصرف داروهای بیماران روزه دار در ماه رمضان

به گزارش مجله حقوق، بیمارانی که مجاز به روزه داری هستند و همزمان به مصرف داروها احتیاج دارند باید توصیه هایی را رعایت نمایند، به عنوان مثال بیماران مبتلا به دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم های گوارشی و اختلالات کلیوی باید پیش از اقدام به روزه داری با پزشک معالج خود در این مورد و همچنین نحوه مصرف داروها مشورت نمایند.

نحوه مصرف داروهای بیماران روزه دار در ماه رمضان

به گزارش خبرنگاران، مهران ولایی مدیر مجموعه مدد دانشگاه علوم پزشکی ایران در مصاحبه با ایرنا درباره چگونگی مصرف داروها در ماه مبارک رمضان را یکی از نگرانی های بیماران دانست و اضافه کرد: در ماه رمضان تغییرات بسیار زیادی در بدن رخ می دهد که این امر می تواند شرایط بیماری و دارو درمانی افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

وی گفت: بیمارانی که انسولین مصرف می نمایند، توصیه می گردد تا قبل از اقدام به روزه داری با پزشک معالج خود حتماً مشورت نمایند، احتیاج به تنظیم و کنترل مرتب قند خون برای همه مبتلایان به دیابت بسیار اهمیت دارد.

ولایی ادامه داد: بیمار و خانواده فرد مبتلا به دیابت باید در رابطه با خطرات احتمالی تهدید نماینده در ایام روزه داری مورد مشاوره قرار گیرند و همچنین در خصوص علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه گیری قند خون، تنظیم وعده های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه مبارک آموزش لازم را دریافت نمایند. به علاوه روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل به همراه بیمار آموزش داده گردد.

وی توضیح داد: با توجه به اهمیت زیاد خطر تغییر دوز دارو در بیماران انسدادی ریوی و صرع در ایام روزه داری، پزشکان و داروسازان باید به این بیماران در رابطه با قطع دارو و بازگشت حملات تشنجی در مبتلایان به صرع، مشاوره دقیق بدهند. همچنین باید توصیه های لازم به بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه های تنفسی دچار حملات آسمی می شوند، ارائه گردد.

ولایی، درباره داروهای با خاصیت ادرارآور گفت: بیماران برای جلوگیری از دست رفتن آب بدن باید با نظر و مشورت پزشک معالج اقدام به کاهش دوز این داروها نمایند و جهت درمان بعضی عفونت ها در فرد روزه دار، پزشک معالج می تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی کند که به جای چند بار مصرف طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف گردد.

وی اضافه کرد: بعضی داروها در تداخل با غذا می تواند موجب کاهش، افزایش یا تاخیر در رسیدن دارو به غلظت مناسب آن در خون گردد، بنابراین درباره این داروها نیز مشورت با داروساز، امری ضروری و مفید است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 275

به "نحوه مصرف داروهای بیماران روزه دار در ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه مصرف داروهای بیماران روزه دار در ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید