ماسوله در دقیقه نود

به گزارش مجله حقوق، پرونده ثبت جهانی ماسوله 17 سال است که برای ثبت جهانی آماده شده اما همچنان با مسائل عدیده ای روبروست وهر سال بنابر دلایلی ازجمله مسائلی که در اصلاح ناهمگونی ها و آزادسازی عرصه از مستحدثات وجود دارد، به نتیجه نرسیده است .

ماسوله در دقیقه نود

خبرنگاران:

حال ارزیابان یونسکو در راه هستند و مرداد ماه به ایران می آیند و اگر مسائل موجود حل نشود رویای ثبت جهانی ماسوله دوباره بر باد خواهد رفت. در این میان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از حذف ناهمگونی های ماسوله ظرف دو هفته آینده خبر داد و اذعان کرد اگر نتوانیم این پفراینده را در یونسکو ثبت کنیم، آبرویمان خواهد رفت.

به گزارش خبرنگاران ، یوکا یوکیلتو (مشاور ارشد یونسکو در حفاظت و مدیریت میراث جهانی) به مسائل این پفراینده اشاره کرد و گفت: باید بر مشارکت حداکثری در تصمیم گیری و تصمیم سازی برای بافت تاریخی ماسوله تاکید داشته باشید و در عین حال از وجود برخی مسائل به عنوان موانعی بر سر راه ثبت جهانی آن نگران هستم.

مشاور ارشد یونسکو در این نشست بر لزوم همکاری کلیه ذی نفعان برای رفع موانع ثبت جهانی ماسوله با موضوع یک مدیریت واحد مبتنی بر خرد جمعی تاکید کرد و تسریع در ارائه گزارشاتی از رفع این موانع را لازمه ثبت جهانی ماسوله دانست.

حذف ناهمگونی های ماسوله طی دو هفته آینده

با این وجود ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در گفتگو با ایلنا از حذف ناهمگونی های ماسوله طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: منظر فرهنگی- تاریخی شهر ماسوله به عنوان پفراینده ثبتی ایران به یونسکو ارائه شده و ارزیابان یونسکو به منظور بررسی نهایی پفراینده ماسوله، مردادماه سال جاری راهی منطقه خواهند شد و موارد این پفراینده را کارشناسی خواهند کرد.

او ادامه داد: در جلسه ای که با حضور استاندار گیلان، فرماندار شهرستان فومن و رؤسای دستگاه های اجرایی استان گیلان به منظور پیگیری فرایند ثبت جهانی ماسوله و رفع موانع موجود در راستا ثبت منظر فرهنگی- تاریخی تشکیل شد، قول های مساعدی برای رفع این موانع طی یک ماه آینده داده شد. هرچند سال هاست دراین خصوص صحبت می شود اما در نهایت این موانع همچنان به جای مانده اند اما بر اساس تاکید استاندار، کلیه موارد طی یک ماه آینده به طور کامل رفع خواهند شد.

ظرف مدت 10 روز سازه فلزی در عرصه ماسوله برچیده می شود

جهانی شرح داد: ساختمان فلزی ظرف مدت 10 روز این سازه فلزی را برچینند. واقع شده است که قرار شد شهرداری به کمک آموزش و پرورش ظرف مدت 10 روز این سازه فلزی را برچینند. کارهای مربوطه از طریق شهرداری در حال انجام است. مخابرات نیز موظف شده کابل هایی که سبب ناهمگونی منظر شده است را ساماندهی کند. بازدیدها از طریق کارشناسان مربوطه اجرا شده و کارها در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان درخصوص بودجه ای که برای آزادسازی عرصه درنظر گرفته شده، گفت: طرحی در این خصوص ارائه شده و درحال حاضر نیز 5 میلیارد تومان بودجه برای آن در نظر گرفته ایم. البته سایر دستگاه ها مانند برق و آب و مخابرات پای کار آمده اند. شرکت فاضلاب نیز طرح فاضلاب ماسوله را طی دو تا سه هفته آینده آماده و ارائه خواهد داد.

اگر نتوانیم پفراینده ماسوله را در یونسکو ثبت کنیم، آبرویمان خواهد رفت

او در پاسخ به این سئوال که با توجه به مسائل عدیده ای که ماسوله با آن روبه رو ست و با وجود آنکه سال ها درباره آن ها صحبت شده اما رفع نشده اند، این امید وجود دارد که سال جاری شاهد ثبت پفراینده آن در میراث جهانی یونسکو باشیم، گفت: صد در صد این امر محقق خواهد شد. ضمن آنکه طرح هایی وجود دارد که باید برای آن ها برنامه داشته باشیم. قول هایی برای تحقق این طرح ها داده شده و اگر نتوانیم این پفراینده را در یونسکو ثبت کنیم، آبرویمان خواهد رفت. پفراینده ماسوله حدود 17 سال است که برای ثبت جهانی مطرح شده و سعی ما بر رفع مسائل کوچکی است که وجود دارد. البته طی این سال ها فرایند ثبت پفراینده تا حدودی تغییر کرده و اکنون منظر فرهنگی- تاریخی شهر ماسوله برای ثبت به یونسکو ارائه شده. این پفراینده از حریم ثبت ملی تا کهنه آن را دربرمی گیرد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1326

به "ماسوله در دقیقه نود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسوله در دقیقه نود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید