عمیق ترین دریاچه های دنیا؛ از موتانو تا خزر

به گزارش مجله حقوق، دریاچه ها از نظر میزان و عمق متفاوت هستند. بعضی از آن ها محصور هستند و فقط می توانند آب خود را به وسیله تبخیر از دست دهند، در شرایطی که بعضی دیگر دریاچه های باز محسوب شده و آب در نهایت به دریا می رسد. بیشتر دریاچه های دنیا از نوع آب شیرین هستند و تعداد دریاچه های آب شور کم است.

عمیق ترین دریاچه های دنیا؛ از موتانو تا خزر

به گزارش عصر ایران، دریاچه، زیستگاهی است که می تواند میزبان تنوع زیستی قابل توجهی از انواع ماهی ها تا پرندگان و گیاهان باشد.

دریاچه ها به وسیله فرورفتگی های درونی ناشی از دلایل مختلف مانند حرکات صفحات تکتونیکی و فعالیت های آتشفشانی ایجاد می شوند. از این رو، دریاچه های دنیا از نظر عمق و ناحیه سطحی متفاوت هستند.

در ادامه لیست 10 عمیق ترین دریاچه دنیا ارائه شده است.

دریاچه موتانو - اندونزی

عمق: 1940 فوت (590 متر)

موتانو یک دریاچه طبیعی است که در سولاوسی جنوبی، اندونزی قرار گرفته است. این دریاچه با بهره مندی از آبی شفاف، یکی از مقاصد گردشگری در کشور اندونزی محسوب می گردد.

دریاچه کریتر - اورگان، آمریکا

عمق: 1949 فوت (594 متر)

دریاچه ای فوق العاده دیدنی که زمانی آتشفشانی بزرگ بود. آب این دریاچه که به واسطه رنگ آبی و شفافیت خود شناخته شده است به طور مستقیم از باران و برف سرچشمه می گیرد.

دریاچه گریت اسلیو - کانادا

عمق: 2015 فوت (614 متر)

عمیق ترین دریاچه در آمریکای شمالی که در شمال کانادا، جایی که افراد کمی در آن زندگی می نمایند، قرار گرفته است. دریاچه گریت اسلیو نیمی از سال با لایه ضخیمی از یخ پوشیده می گردد.

دریاچه یسیک - قرقیزستان

عمق: 2192 فوت (668 متر)

دومین دریاچه آب شور بزرگ در دنیا که به علت شوری آب و فعالیت زمین گرمایی هرگز یخ نمی زند. این دریاچه به به نام ایسیک کول (Issyk-Kul) به معنای دریاچه داغ نیز شناخته می گردد، که ریشه در یخ نزدن آب آن به رغم قرارگیری در ارتفاع بالا دارد.

دریاچه نیاسا (دریاچه مالاوی) - موزامبیک، مالاوی، تانزانیا

عمق: 2316 فوت (706 متر)

این دریاچه طولانی میزبان تنوع زیستی شگفت انگیزی با بیش از 1000 گونه ماهی است. این بیش از 15 درصد از تمام گونه های ماهی های آب شیرین در دنیا را در بر می گیرد. این دریاچه خانه کروکودیل های نیل، اسب های آبی و میمون ها نیز است.

دریاچه اُهیگینز/سن مارتین - شیلی، آرژانتین

عمق: 2742 فوت (836 متر)

این دریاچه بین دو کشور شیلی و آرژانتین توسعه یافته و با قله های پوشیده از برق احاطه شده است. در شیلی این دریاچه به نام اُهیگینز و در آرژانتین به نام به نام سن مارتین شناخته می گردد و عمیق ترین دریاچه در کل قاره آمریکا است.

دریاچه وستوک - قطب جنوب

عمق: 2590 فوت (900 متر)

همه دریاچه ها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. دریاچه بزرگ وستوک با دیگر موارد معرفی شده در این لیست اندکی فرق دارد و به راحتی قابل مشاهده نیست، زیرا زیر حدود 4 کیلومتر یخ مدفون شده است.

دریای خزر (دریای کاسپین) - ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان

عمق: 3363 فوت (1025 متر)

دریای خزر بزرگ ترین پهنه آبی کاملا محصور روی سیاره زمین محسوب می گردد. در واقع، خزر رکورد های مختلفی شامل بزرگ ترین دریاچه دنیا، بزرگ ترین دریاچه آب شور دنیا، بزرگ ترین حوزه رودخانه محصور دنیا و سومین عمیق ترین دریاچه دنیا را در اختیار دارد.

دریاچه تانگانیکا - تانزاینا، کنگو، بروندی، زامبیا

عمق: 4823 فوت (1407 متر)

تانگانیکا یک پهنه آبی با تنوع زیستی چشمگیر و میزبان بیش از 18 درصد از ماهی های آب شیرین دنیا است. این دریاچه از زمان عصر حجر میزبان جوامع ماهیگری بوده است. بعضی از رنگارنگ ترین ماهی های آب شیرین دنیا در دریاچه تانگانیکا وجود دارند.

دریاچه بایکال - روسیه

عمق: 5387 متر (1642 متر)

بایکال قدیمی ترین، بزرگ ترین دریاچه آب شیرین و عمیق ترین دریاچه روی سیاره زمین محسوب می گردد. این دریاچه بزرگ در سیبری قرار گرفته است و میزبان 20 درصد از آب شیرین غیرمنجمد دنیا است. آب دریاچه بایکال به عنوان یکی از شفاف ترین نمونه ها در دنیا شناخته می گردد و میزبان تنوع زیستی قابل توجهی است. به عنوان نمونه، فک بایکال تنها در آب این دریاچه زندگی می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 6 اسفند 1401 بروزرسانی: 6 اسفند 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1471

به "عمیق ترین دریاچه های دنیا؛ از موتانو تا خزر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمیق ترین دریاچه های دنیا؛ از موتانو تا خزر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید