علائم مهم سکته قلبی را بشناسید

به گزارش مجله حقوق، متخصص قلب وعروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: عروق کرونری (رگهای قلبی) وظیفه خونرسانی به عضله قلب را به عهده دارند، سکته قلبی به علت انسداد در عروق قلبی رخ می دهد در نتیجه عضله قلب آسیب می بیند و عملکرد خود را از دست میدهد و فرد دچار عوارض ثانویه به سکته قلبی می گردد.

علائم مهم سکته قلبی را بشناسید

مریم مشکانی با حضور در شبکه سلامت سیما اعلام کرد: این انسداد در مراحل اولیه خفیف است اما به مرور زمان انسداد کامل می شود و عضله قلب به دلیل نرسیدن اکسیژن دچار ایسکمی می شود که در نهایت باعث سکته قلبی او خواهد شد، بعلاوه رسوب کلسیم ،چربی و پلاک ها باعث مسدود شدن راستا رگ ها می شود.

این متخصص قلب و عروق گفت: سکته قلبی با درد بسیار شدید در قفسه سینه همراه است که گاهی به فک و کتف چپ نیز انتشار میابد تنگی نفس، حالت تهوع و تعریق از علامت های احتمالی دیگر سکته قلبی است، بعلاوه در افراد مبتلا به دیابت ممکن است سکته قلبی بدون هیچ گونه علائم و درد قفسه سینه اتفاق بیفتد.

دکتر مشکانی در پاسخ به این سوال که آیا سکته قلبی جنبه توارثی دارد گفت: بیماری قلبی شایع ترین دلیل مرگ و میر در دنیاست بطوری که افراد با سن کم را نیز درگیر می نماید، عوامل ژنتیک در بروز این بیماری بسیار احتمال دارد. افرادی که زمینه ژنتیکی این بیماری را دارند باید با رعایت ریسک فاکتورها ابتلا به این بیماری را به تعویق بیاندازند. ریسک فاکتورها شامل چربی خون بالا، قند خون بالا، مصرف دخانیات و الکل و بعلاوه استرس های زیاد است. رژیم های غذایی نامناسب، عدم تحرک کافی، مصرف فست فودها، استرس های شغلی و....،باعث افزایش مقدار سکته قلبی در این افراد می شود.

وی تاکید نمود: کنترل فشار خون, چربی و قند خون و بعلاوه انجام آزمایشات دوره ای مرتب برای تشخیص به موقع بیماری لازم است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله متذکر شد: بعد از ابتلا به سکته قلبی درمان های مختلفی پیش رو داریم, ساعت اول بعد از سکته قلبی، آنژیوگرافی تشخیصی انجام می شود که در صورت امکان استنت گذاری انجام می شود تا بیمار از درد و عوارض بعدی نجات یابد. گاهی ممکن است احتیاج به جراحی قلب باز باشد و گاهی بیمار تنها احتیاجمند دارو درمانی است البته ذکر این نکته لازم است که این بیماران مادام العمر احتیاج به مصرف داروهای ضد انعقاد، کاهنده چربی خون، کاهش دهنده ضربان قلب، داروهای فشارخون، داروهای ضد پلاکتی مانند آسپیرین و... هستند. در این بیماران داشتن فعالیت جسمی (بازتوانی) برای بازگشت به زندگی عادی،لازم است زیرا هدف این است که فرد به صورت مناسب به زندگی عادی بازشود.

منبع: گردشبان
انتشار: 1 مهر 1401 بروزرسانی: 1 مهر 1401 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1400

به "علائم مهم سکته قلبی را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم مهم سکته قلبی را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید