سناریوهای انتها اصلاح در بورس

به گزارش مجله حقوق، بورس چند روزی است که قرمز پوش شده و بخش از سود محقق نشده سهامداران را به باد داده است؛ نمادهای بسیاری با صف فروش سنگین روبرو هستند و حتی کوشش چندباره فعالان بازار برای جمع آوری بعضی از این صفوف فروش نیز بی نتیجه مانده است اما تکنیکالیست ها معتقدند بازار به آخر اصلاح نزدیک شده و چه بسا همین امروز استارت خروج از اصلاح زده گردد.

سناریوهای انتها اصلاح در بورس

این در حالی است که سازمان بورس برای یاری به روانی معاملات و جلوگیری از هسته معاملاتی بورس، نمادهای حاضر در بورس تهران (و نه فرابورس) را برای معامله در شیفت های صبح و عصر، به دودسته تقسیم نموده و همین مسئله امکان کنترل فضای هیجانی بازار به وسیله حمایت از سهام لیدر را آسان تر نموده است.

تکنیکالیست ها معتقدند شاخص کل بورس می تواند از محدوده یک میلیون و 790 هزار به فرایند صعودی برگردد اما احتمال وقوع سناریوی دوم و برگشت شاخص از یک میلیون و 750 هزار واحد را قوی تر می دانند.

همچنین در سناریوی سوم، کف کانال 1.7 میلیون واحد را محلی مناسب برای جلوگیری از تداوم ریزش شاخص معرفی می نمایند؛ هرچند در بدبینانه ترین سناریوها که احتمال وقوع آن کمتر از 10 درصد است، احتمال ریزش ادامه دار شاخص تا حوالی یک میلیون و 500 هزار واحد را نیز مدنظر دارند.

در لحظه تنظیم این گزارش، حمایت از سهام خودرویی در دو نماد اصلی این گروه توانسته است تا حدی از هیجان فروش بازار بکاهد و به سبک و حتی جمع شدن بعضی از صفوف فروش یاری کند؛ به خصوص که نمادهای اثرگذاری بر شاخص بورس عمدتاً در شیفت عصر بازار معامله می شوند و فعلاً شاخص کل فقط 15 هزار واحد افت نموده است؛ در نتیجه بازار از نظر روانی شرایط بهتری برای بازگشت دارد.

حمایت از بازار کم عمق در شیفت صبح، می تواند به اهرمی برای حمایت بازار در شیفت عصر نیز تبدیل گردد؛ اما به نظر می رسد اگر در شیفت عصر نیز نمادهای عظیم و اثرگذار بازار همچنان با فشار فروش روبرو باشند و به صورت مصنوعی حمایت نشوند، شاخص می تواند تا حوالی یک میلیون و 750 هزار واحد کاهش یابد و از فردا از این محدوده برای برگشت به فرایند صعودی کوشش کند.

نکته دیگر اینکه نمادهای مطرح گروه پالایشی به واسطه مسائلی که در خصوص نرخ خوراک آنها مطرح شده بود امروز به طور موقت برای آنالیز اطلاعات تعلیق شدند و شیفت عصر بازار که این نمادها را نیز در برمی گیرد معاملات کم حجم تری خواهد داشت. این مسئله گرچه قادر است از تداوم نزول شاخص جلوگیری کند؛ اما قادر است به یکی از دلایل طولانی تر شدن زمان اصلاح منجر گردد؛ مگر اینکه پس از آنالیز اطلاعات نمادهای پالایشی، اطلاعات بااهمیتی از این نمادها منتشر گردد که اقبال بازار را برای خرید آنها افرایش دهد.

برای مشاهد تصویر در ابعاد عظیم تر، روی آن کلیک کنید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 450

به "سناریوهای انتها اصلاح در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سناریوهای انتها اصلاح در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید