سرمایه گذاران خارجی میان ایران و ترکیه کدام را انتخاب کردند؟

به گزارش مجله حقوق، خبرنگاران : آنالیز شرایط سرمایه گذاری خارجی در ایران و ترکیه نشان می دهد که هر چند در سال گذشته مقدار سرمایه گذاری خارجی در هر دو کشور کاهش یافته، اما همچنان فاصله زیادی هم برقرار است.

سرمایه گذاران خارجی میان ایران و ترکیه کدام را انتخاب کردند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، در سال 2020 و در زمان اوج شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کشورها با محدودیت های مالی تازه روبرو شدند که یکی از اصلی ترین محورهای آن، کاهش تجارت و همکاری های بین المللی مالی بود.

محدودیت در رفت و آمد و نامشخص بودن سرنوشت مالی کشورها پس از کرونا، سبب شد مقدار سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته میلادی افتی قابل توجه پیدا کند و در این میان ایران هم استثنا نبود.

بر اساس ارزیابی های اجرا شده در سال 2020، مقدار کل سرمایه گذاری خارجی اجرا شده در ایران تنها حدود 1.3 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل افتی 11 درصدی را نشان می دهد. بعلاوه سهم این سرمایه ها در مقایسه با کل سرمایه ثابت ناخالص ایران هم کاهش یافته و به حدود 0.5 درصد رسیده است.

مقایسه آمارهای سال های گذشته ایران نشان می دهد که عدد سرمایه گذاری فعلی پایین ترین حد در طول تمام سال های گذشته بوده است. میانگین سرمایه گذاری خارجی ایران حدفاصل سال های 2005 تا 2007، 2.4 میلیارد دلار بوده است. این عدد در سال 2017 به اوج خود و بیش از پنج میلیارد دلار رسیده و با گذشت سه سال به پایین ترین سطح بازگشته است.

مقایسه میان اعداد سرمایه گذاری ثبت شده در ایران در قیاس با ترکیه به اسم همسایه غربی کشور نشان از آن دارد که چه از نظر مقدار سرمایه گذاری و چه از نظر سهم آن در کل سرمایه های ثابت، ترکیه عملکرد بهتری داشته است.

براوردها نشان می دهد که مقدار سرمایه گذاری اجرا شده در ترکیه و در سال 2020، حدودا هشت میلیارد دلار بوده که شش برابر ایران به تعداد می رود. این در حالی است که در ترکیه هم مقدار سرمایه گذاری خارجی حدودا 15 درصد کاهش یافته است.

سهم سرمایه گذاری خارجی در کل سرمایه ثابت ناخالص ترکیه هم حدودا 3.5 درصد است که سه درصد بیشتر از ایران است.

با این وجود ترکیه هم در مقایسه با عملکرد سال های گذشته خود، افتی قابل توجه را ثبت نموده است. میانگین سرمایه گذاری خارجی در سال های 2005 تا 2007 در این کشور بیش از 17 میلیارد دلار بوده اما این عدد در سال 2018، حدودا 12 میلیارد دلار تخمین زده می گردد و پس از دو سال هم به کمتر از هشت میلیارد دلار رسیده است.

در کنار کرونا، آنچه که فاصله ایران با رقیب منطقه ای را افزایش داده، تحریم های امریکا، قرار دریافت در لیست سیاه اف ای تی اف و سخت تبادلات بانکی بوده است. در کنار هم قرار دریافت این عوامل رتبه ریسک مالی ایران را هم افزایش داده که همین امر جذب سرمایه گذاران تازه خارجی را با سختی همراه می نماید.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 963

به "سرمایه گذاران خارجی میان ایران و ترکیه کدام را انتخاب کردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاران خارجی میان ایران و ترکیه کدام را انتخاب کردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید