ترکیه و چین ایران را دور زدند

به گزارش مجله حقوق، خبرنگاران : رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه گفت، نخستین قطار تجاری مستقیم میان ترکیه و چین چند روز قبل حرکت خود را از استانبول به سمت شرق آسیا شروع نموده است.

ترکیه و چین ایران را دور زدند

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، سید جلال ابراهیمی با اعلام این خبر گفت: ترکیه از ماه ها قبل برنامه ریزی جدی خود برای نقش آفرینی در حوزه ترانزیت منطقه ای و افزایش نفوذ در حوزه حمل و نقل را شروع نموده و در کنار حمل و نقل زمینی، در حوزه ریلی نیز به دنبال ایجاد جهتهای جدید است.

به گفته وی، در طول سال های گذشته، محموله های تجاری و باری ترانزیتی میان چین و ترکیه در رفت و آمد بودند اما قطاری که در روزهای گذشته حرکت خود را شروع نموده نخستین قطار تجاری است که کالاهای صادراتی ترکیه را به چین می برد.

رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه درباره جزییات برنامه این قطار شرح داد: این قطار بناست جهتی بیش از 8600 کیلومتری را طی کند و در جهت از خود از دو دریا و پنج کشور عبور می نماید. بر اساس برنامه ریزی انجام شده این قطار از ترکیه وارد گرجستان می گردد و سپس به وسیله آذربایجان به دریای خزر رفته و با عبور از آن به قزاقستان و سپس چین می رسد.

ابراهیمی ادامه داد: ترکیه به دنبال گسترش حضور خود در عرصه ریلی است و در این میان به دنبال اجرای شیوه هایی است که ایران در آنها حضور نداشته باشد. جهت آذربایجان و نخجوان و استفاده از کشتی های باربری دریایی برای عبور از خزر یکی از این طرح هایی است که مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته وی، در ماه های گذشته محدودیت هایی در مرزهای مشترک برای عبور و مرور کامیون های ایرانی نیز به وجود آمده بود، در حالی که کامیون های ترک که مقصد ترانزیتی دارند از خاک ایران استفاده می نمایند و این به معنای آن است که ایران باید سیاست های جدی و همه جانبه ای را در این حوزه به کار ببندد.

آمارهای تجارت ایران در امسال نشان می دهد که بر خلاف سال های قبل، میزان تجارت مشترک ایران و ترکیه به شدت کاهش یافته است. همچنین تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، میزان مسافران ایرانی که به ترکیه سفر نموده اند نیز به شدت کم شده است.

بخش مهمی از کاهش صادرات ایران به ترکیه تحت تاثیر تحریم های آمریکا و کاهش تجارت مشترک در حوزه نفت، گاز و کالاهای وابسته به نفت بوده است.

جهت قطار ترکیه برای رسیدن به چین

به گزارش خبرگزاری آناتولی، شرکت راه آهن جمهوری ترکیه با انتشار بیانیه ای بیان کرد که در تاریخ 6 نوامبر 2019 نخستین قطار باری چین ریل وی اکسپرس که از شهر شی آن این کشور با عبور از جهت مارمارای استانبول، وارد اروپا شد. قطار مذکور با عبور از ترکیه به اروپا رفت. فردا نیز برای اولین بار، قطار باری حامل محصولات صادراتی ترکیه از استانبول راهی چین می گردد.

این قطار از خط مارمارای -کوسه کوی-آنکارا-سیواس-کارس به سمت گذرگاه آهیلکلک به سمت چین می رود. قطار مذکور پس از خروج از مرز ترکیه از جهت گرجستان-آذربایجان-گذرگاه دریای خزر و قزاقستان وارد شهر شیان چین خواهد شد.

این قطار با 42 کانتینر که حامل لوازم خانگی برقی (یخچال) است از ترکیه به سمت چین می رود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 645

به "ترکیه و چین ایران را دور زدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه و چین ایران را دور زدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید