روکش های موقتی دندان

به گزارش مجله حقوق، حتما برای شما هم پیش آمده که برای گذاشتن روکش روی دندان های تان به مطب دندانپزشکی رفته باشید. در این شرایط، دندانپزشک، دندان های شما را تراش می دهد و از آن قالب گیری می نماید و به تان می گوید که روکش دندان های شما چند روز دیگر آماده خواهد شد. اگر شما همین طوری مطب را ترک کنید، خواهید دید که درد دندان

روکش های موقتی دندان

روکش های موقتی دندان

نویسنده:دکتر گلرخ ثریا

روکش های موقتی برای محافظت از دندان های تراش خورده

حتما برای شما هم پیش آمده که برای گذاشتن روکش روی دندان های تان به مطب دندانپزشکی رفته باشید. در این شرایط، دندانپزشک، دندان های شما را تراش می دهد و از آن قالب گیری می نماید و به تان می گوید که روکش دندان های شما چند روز دیگر آماده خواهد شد. اگر شما همین طوری مطب را ترک کنید، خواهید دید که درد دندان تراش داده تان امان شما را می برد؛ چون مینا و بخشی از عاج دندان تراش خورده و برداشته شده است و عاج زیرین در فضای دهان تان بدون پوشش رها شده؛ بنابراین درد در چنین شرایطی طبیعی است. اما اگر دندانپزشک شما هوشیارتر باشد، قبل از اینکه شما مطب را ترک کنید، یک روکش موقتی روی دندان های تان می گذارد تا دچار درد نشوید. اگر دوست دارید با این روکش ها آشنا شوید، با ما همراه شوید.

شاید بپرسید گذاشتن روکش موقتی روی دندان تراش خورده تا آماده شدن روکش اصلی چه مزیتی دارد؟ اولین مزیت اش این است که این روکش از عصب دندان شما در برابر تحریکات محیط دهان محافظت می نماید و اجازه نمی دهد تغییرات حرارتی و نشت بزاق باعث گردد که اعصاب دندان شما تحریک شوند. از طرف دیگر چون دندان شما تراش خورده و کوچک شده است گذاشتن یک روکش موقتی روی آن باعث می گردد که دندان شما از جای خودش حرکت نکند و در موقعیت خودش ثابت بماند. سومین علت مهم برای گذاشتن روکش موقتی این است که شما می توانید تا آماده شدن روکش اصلی آن دندان بدون نگرانی از شکستن آن، با آن غذا بخورید. وقتی روکش موقتی روی این دندان است شما می توانید مطمئن باشید که خرده های غذایی اطراف دندان تراش خورده گیر نمی نمایند و بالاخره حفظ زیبایی. تصور کنید شما 6 دندان جلویی فک تان را برای گرفتن 6 عدد روکش تراش داده اید. در این صورت تصورش را بکنید اگر قرار باشد حتی یک هفته با دندان های کوچک شده بخندید چه چشم انداز ای خواهد داشت، بنابراین لااقل ضروری است وقتی دندان های جلویی برای ساختن روکش تراش می خورند، برای حفظ زیبایی روی آنها روکش گذاشته گردد.روکش موقتی؛ آماده یا ساختنی؟

در مطب دندانپزشکی دو دسته روکش موقتی وجود دارد. یک دسته از این روکش ها از پیش آماده شده هستند و در بسته هایی مخصوص قرار داده شده اند. از این روکش های آماده سایزها و میزان های متفاوتی دارند که دندانپزشک شما می تواند با در نظر گرفتن میزان دندان تراش خورده شما، روکش مناسبی را از میان آنها برای دندان های شما انتخاب کند. از قلم نیاندازید اگر فقط یکی از دندان های شما تراش خورده باشد شما می توانید از این نوع واکنش روی آن بهره ببرید. این روکش های از پیش ساخته شده چند نوع اند. گروه اول روکش های موقتی فلزی هستند که چون رنگ فلز را دارند فقط برای دندان های خلفی مناسب هستند. گروه دوم روکش های سلولوییدی شفاف هستند که بی رنگ اند و دندان شما از پشت آن تعیین است این روکش را می توان برای دندان های جلویی و آسیاهای کوچک استفاده کرد. گروه سوم هم روکش های پلی کربنات هم رنگ دندان هستند که باز هم برای دندان های جلویی و آسیای کوچک مناسب اند. این روکش ها کاملا به رنگ دندان هستند و دندان تراش خورده شما از زیر آن تعیین نیست، البته اگر دندانپزشک شما متخصص باشد و یا وقت و حوصله بیشتری به خرج دهد می تواند برای دندان های شما روکش موقتی مخصوص دندان های شما را بسازد. جنس این روکش ها از پلیمری به نام آکریل است. این ماده دارای پودر و مایعی است که با مخلوط کردن آنها خمیری ساخته می گردد که در قالب های مخصوص روی دندان های شما فرم داده می گردد و سپس با دیسک های کاغذی و فرزهای مخصوص ابعاد آن تنظیم می گردد. البته اگر ساختن آن مستقیما روی دندان هایتان انجام گردد حرارت و گرمای ناشی از پولیمریزاسیون آن می تواند دندان های شما را تحریک کند و باعث درد و ناراحتی شما گردد، پس بهتر است خارج از دهان شما ساخته گردد و سپس در محل خود گذاشته شده و سمان شوند.

روکش های فلزی موقتی

تصورش را بکنید که دندان آسیای شما در یک مهمانی در اثر شکستن پسته و فندق با آن شکسته باشد. در این صورت قطعه شکسته شده ممکن است زبان و گونه شما را آزرده کند و یا خراش دهد. در این شرایط اگر شما در نیمه های وقت به مطب دندانپزشکی بروید شاید فرصت نباشد که برای این دندان روکش ساخته گردد، بنابراین دندانپزشک یک روکش پیش ساخته موقتی فلزی روی دندان های شما می گذارد و آن را با سمان مخصوصی روی دندان هایتان محکم می نماید. در این شرایط شما می توانید تا آماده شدن روکش اصلی با آن دندان غذا بجوید و یا از آزرده شدن زبان و گونه تان نگران نشوید.

قیمت روکش های موقتی

ساختن روکش موقتی زمان زیادی از دندانپزشک خواهد گرفت و این باعث می گردد که دندانپزشک شما هزینه بیشتری را برای روکش شما در نظر بگیرد ولی این مبلغ اضافی اگرچه اندک است، برای دندان های شما ارزش و اهمیت فراوانی دارد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 1063

به "روکش های موقتی دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روکش های موقتی دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید