رقیب علی بابا چگونه محبوب شد؟

به گزارش مجله حقوق، این روز ها خرده فروشان بیش از آنکه درباره غول آمریکایی آمازون یا عظیم ترین شرکت چینی یعنی علی بابا صحبت نمایند، درباره Pinduoduo حرف می زنند؛ شرکت چینی که کارش را در سال 2015 و به عنوان یک تامین نماینده آنلاین غذا شروع کرد، اما موفقیت آن در این سال ها باعث شده است تا ارزش بازار آن حالا به بیش از 200 میلیارد دلار برسد.

رقیب علی بابا چگونه محبوب شد؟

ندا لهردی| شرکتی که تنها پنج سال از عمر حضورش در بازار خرده فروشی آنلاین می گذرد، حالا آنقدر رشد نموده که نامش بیشتر از علی بابا و حتی آمازون بر سر زبان هاست.

موفقیت Pinduoduo در این سال ها باعث شده است تا ارزش بازار آن به بیش از 200میلیارد دلار برسد. سهام این شرکت در سال گذشته میلادی، بیشترین میزان رشد را در میان سهام دیگر شرکت های اینترنتی چین داشته است.

این روز ها خرده فروشان بیش از آنکه درباره غول آمریکایی آمازون یا عظیم ترین شرکت چینی یعنی علی بابا صحبت نمایند، درباره Pinduoduo حرف می زنند؛ شرکت چینی که کارش را در سال 2015 و به عنوان یک تامین نماینده آنلاین غذا شروع کرد، اما موفقیت آن در این سال ها باعث شده است تا ارزش بازار آن حالا به بیش از 200 میلیارد دلار برسد.

جالب آنکه سهام این شرکت در سال گذشته میلادی با رشد 330 درصدی، بیشترین میزان رشد را در میان سهام شرکت های اینترنتی چین داشته است.

در واقع Pinduoduo به دو دلیل مورد توجه نهاده شده است که یکی از آن ها الگوی تجاری آن است. دیوید لیو معاون استراتژی این شرکت شرح می دهد که Pinduoduo از رشد ضریب نفوذ موبایل هوشمند در چین بهره گرفته است تا تجربه ای از تجارت الکترونیک را ایجاد کند که در آن مردم بتوانند محصولات مختلف از روبات های جدید جاروبرقی گرفته تا موز را از این طریق بخرند.

در طول دوره همه گیری ویروس کرونا این کسب وکار به سرعت در میان هزاران شهر و روستا رشد و توسعه پیدا کرد، تا جایی که کاربران Pinduoduo به این نتیجه رسیدند که پیشنهاد صادرات محصولات کشاورزی محلی به قیمت مناسب را بدهند.

برخی ها این را انجمن خرید گروهی می نامند. دیوید لیو، اما آن را تجارت تعاملی می نامد؛ پدیده ای که به یکی از پرطرفدارترین کسب وکار های اینترنتی چین تبدیل شده است.

دومین دلیل محبوبیت Pinduoduo، روشی است که این شرکت با آن افسانه دژ نفوذناپذیر غول های خرید آنلاین را در هم شکسته است. تا همین چند سال پیش به نظر می رسید که بازار تجارت الکترونیک چین شاهد رقابت دوقطبی میان علی بابا و DJ.com است. حالا، اما دیگر این طور نیست.

بسیاری از تحلیلگران بازار پیش بینی نموده اند که سهم Pinduoduo از بازار خرده فروشی آنلاین چین در سال 2021 از JD.com پیشی بگیرد. این درحالی است که برخی کارشناسان انتظار دارند که حتی تعداد کاربران Pinduoduo در امسال میلادی از تعداد کاربران علی بابا هم بیشتر گردد.

جالب آنجاست که Pinduoduo یاری هزینه های هنگفتی را برای جلب نظر و ترغیب کاربران مناطق محروم و فقیر چین به این اپلیکیشن، اختصاص داده است؛ کاری که از نظر تحلیلگران بازار می تواند با افزایش چشمگیر تعداد کاربران این اپلیکیشن به سودآوری زیادی هم منجر گردد.

این شرکت در واقع به شکل قابل ملاحظه ای به بازار هایی نفوذ نموده است که رقبای عظیم تر آن نتوانسته اند به آن ها راه پیدا نمایند. هرچند فروش آنلاین خواربار فروشی ها در دوره همه گیری رشد ناگهانی داشته است، اما کمتر از یک دهم بازار 25/ 1 تریلیون دلاری محصولات کشاورزی به صورت دیجیتالی خرید و فروش شده اند.

دیوید لیو در این مورد می گوید: ما همچنان به رشد خودمان ادامه می دهیم. این درس می تواند برای هر موضوع دیگری هم درست باشد. هر چند به نظر می رسد این بازار درحال تغییر است، اما همچنان فرصت های عظیمی در آن برای بازیگران نوظهور وجود دارد، چون تجارت الکترونیک همچنان در ابتدای جهت توسعه نهاده شده است.

موضوع رقابت در چین به سبب اقدامات مقامات نهاد ضدانحصارطلبی این کشور، قیمت سهام شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده است. در ماه نوامبر سال میلادی گذشته نهاد مسوول قانون گذاری بازار با هدف حفظ نظم رقابتی بازار، پیش نویس دستورالعملی را برای شرکت های اینترنتی منتشر کرد.

در ماه دسامبر اجرای قانون ضدانحصارطلبی وضع شده در سال 2008، جدی تر شد و به بازرسی ها و جرایم جدیدی منجر شد.

این اقدامات شامل آنالیز دقیق ادغام ها و خرید ها و همچنین طرح های خرید گروهی، تخفیفات و تبعیض در میان رقبا هم شده اند. با تمام اینها، اما کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که احتمال فروپاشی و تجزیه پلت فرم های اینترنتی در چین بسیار بعید به نظر می رسد و این به خاطر تاثیر و نفوذ آن ها در صنعت، اقتصاد و بازار مصرفی این کشور است.

رابین ژو از شرکت مشاوره سرمایه گذاری Bernstein می گوید این سرکوب به معنای آن است که شاید پلت فرم های تکنولوژی باید اقدامات خود را برای افزایش ناگهانی فروش مانند فروش محصولات با تخفیف زیاد مهار نمایند. این کار ممکن است فرایند

رشد را کند کند، اما مشاغل و ساختار نوآوری حفظ شده و حمایت شان از مصرف نمایندگان را ادامه خواهند داد. حالا گویا علی بابا عظیم ترین هدف در این زمینه است، اما Pinduoduo هم در مظان اتهام است. از نظر رابین ژو، علی بابا به سبب بلندپروازی هایی که برای شرکت زیرمجموعه اش یعنی آنت گروپ کرد، زیر ذره بین نهاده شد؛ اما نباید فراموش کرد که یک پنجم فروش بخش خرده فروشی چین را در اختیار دارد.

این موضوعی است که قانون گذاران چینی هم به خوبی می دانند و به همین دلیل به نظر نمی رسد که دولت بخواهد تمام حمایتش را از این غول تجارت الکترونیکی پس بگیرد.

گستره رقابت در بازار خرده فروشی چین آنقدر است که نمی توان انتظار داشت که یک پلت فرم یا حتی یک شرکت عظیم بتواند حاکمیت مطلق این بازار را در دست بگیرد. با این حال، اما Pinduoduo، علی بابا، DJ.com و شرکت ارسال غذا Meituan به خاطر طرح های خرید گروهی و تخفیف های مختلف شان بیشتر مورد توجه کاربران و البته نهاد های قانون گذار هستند.

برخلاف چین، در اروپا و آمریکا، اما گویا آمازون برنده بی چون و چرای بازار خرده فروشی آنلاین است. فاصله میان سهم آمازون از بازار تجارت الکترونیک با سهم والمارت از این بازار بسیار بیشتر از این فاصله میان علی بابا و رقیبش است. این درحالی است که آنالیز ها نشان می دهد سود آمازون از تجارت اصلی خود یعنی خرده فروشی کاهش پیدا نموده و بیشترین سود این شرکت از بخش هایی مانند رایانش ابری و تبلیغات آنلاین است.

این شرکت تا سرانجام سال 2020 درآمد نقدی 42 میلیارد دلاری به دست آورده است. کارشناسان پیش بینی نموده اند که آمازون تا پنج سال آینده بیش از 100 میلیارد دلار در زمینه فناوری اطلاعات سرمایه گذاری خواهد نمود که این میزان بسیار بیشتر از میزان سرمایه گذاری 10 رقیب عظیم آن در صنعت خرده فروشی دنیا است. این شرکت همچنین سرمایه گذاری سنگینی در زمینه لجستیک خواهد نمود.

درست مانند علی بابا در چین، آمازون هم در آمریکا زیر ذره بین نهاد های قانون گذار است. در ماه اکتبر سال گذشته میلادی یکی از کمیته های زیرمجموعه کنگره آمریکا گفت که درحال بازبینی قوانین ضدانحصار برای مقابله با قدرت دریافت پلت فرم های عظیم تکنولوژی است.

توجه این کمیته به حاکمیت آمازون بر فروشندگان متفرقه است که آن ها را ملزم به فروش محصولات شان در پلت فرم این حاضر می شود. در ماه نوامبر گذشته کمیسیون اتحادیه اروپا هم آمازون را به خاطر استفاده از اطلاعات غیرعمومی به دست آمده از فروشندگان متفرقه برای سودآوری تجارت خودش، به نقض قوانین رقابتی متهم کرد.

هر چند آمازون معتقد است که همه این ها اشتباه است، اما این شرکت بازار خرده فروشی آنلاین آمریکا را در دست دارد و رقبایی مانند والمارت را به راحتی کنار زده است. با اینکه آمازون در فروش آنلاین محصولاتی مانند کتاب، حاکم مطلق بازار است، اما در زمینه محصولات خواربار رقبای زیادی دارد که می توانند با رشد خرید آنلاین در دوره همه گیری، سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص بدهند.

منبع: فرادید
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: law10.ir شناسه مطلب: 827

به "رقیب علی بابا چگونه محبوب شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقیب علی بابا چگونه محبوب شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید